הליכי גירושין: תביעה למדור ספציפי



מקורה של זכות זו הוא במשפט העברי. הזכות מופיעה בכתובה שעליה חותם הבעל ביום החתונה לפני החופה. הכתובה מכילה את חובות הבעל לאשתו בהקשרים שונים לרבות מזונות ומגורים. זכות זו מאפשרת לאישה, לאחר פרידת בני הזוג, להמשיך להתגורר בבית שהיה ביתם המשותף.

קרדיט תמונה FREEPIK

כאמור, מקורה של זכות זו הוא בדין העברי אך הדין האזרחי אינו מכיר בה. על כן, אישה שמעוניינת לתבוע את בעלה לשעבר למדור ספציפי תידרש להגיש את תביעתה לבית הדין הרבני שידון בה.

מתי תוגש תביעה למדור ספציפי?

לפי רוב, תביעה זו תוגש על ידי האישה כתגובה למקרים שבהם בוחר הבעל להגיש תביעה לפירוק שיתוף בדירת המגורים. כלומר, במצב שבו הבעל מעוניין למכור את הנכס המשותף אך נתקל בהתנגדות מצדה של אשתו, עומדת לו האפשרות להגשת תביעה. תביעה זו תוגש לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני אשר בסמכותם לכפות על האישה לתת את הסכמתה למכירת הדירה.

בכדי למנוע את מכירת הנכס יכולה האישה להגיש תביעה למדור ספציפי. מרגע שיצא צו בנושא הדירה מוקפאת למכירה עד הכרעת בית המשפט או בית הדין הרבני.

* להרחבה בנוגע לתביעת מדור באתר הליכי גירושין - https://www.lowforum.co.il/

האם מדור ספציפי גובר על פירוק שיתוף?

  • תביעה לפירוק שיתוף- יכולה להתבצע בשתי הערכאות: בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני.
  • תביעה למדור ספציפי- יכולה להיות מוגשת אך ורק לבית הדין הרבני.

בשל העובדה שהתביעות מוגשות לערכאות שונות יכול להיווצר מצב שבו הוגשה תביעת פירוק השיתוף לבית המשפט וניתן צו הכופה על האישה את מכירת הדירה, ובמקביל הוגשה תביעה למדור ספציפי לבית הדין הרבני וניתן צו האוסר על הבעל למכור את הנכס.

במצב דברים זה, שבו הוגשו במקביל שתי התביעות ובשתיהן נפסק לטובת התובע, עולה השאלה- איזה צו גובר? לפי הכרעת בג"ץ נקבע כי הצו למדור ספציפי גובר על הצו לפירוק שיתוף. לפיכך, באם ניתנו הנחיות סותרות משתי הערכאות, הכרעת בית הדין הרבני תגבור- והדירה לא תימכר כל עוד לא חל שינוי בתוקפו או בתוכנו של הצו למידור ספציפי.

שיקולי בית הדין בהכרעה

  1. איכות חייה של האישה- בית הדין בוחן את האופן שבו מכירת הדירה תשפיע על איכות חייה של האישה. שהרי, גם במקרה של גירושין, לפי הדין העברי, זכאית האישה לשמור על איכות החיים שהורגלה אליה בשנות נישואיה.
  2. שלום בית- בית הדין יבחן האם מכירת הדירה עלולה להעמיק את הקרע בין בני הזוג ולסכל את האפשרות להגיע לשלום בית.

באם הגיע בית הדין הרבני מגיע להכרעה שמכירת הדירה תפגע באיכות חייה של האישה ובאפשרות להגיע לשלום בית- יוציא בית הדין צו שיאסור על מכירת הדירה, גם אם הוצא צו לפירוק שיתוף.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה