העובד גנב ? העובד ישלם!



בשנים האחרונות חלה עליה מתמדת בעבירות רכוש בכלל ובעבירת גניבה ממעביד בפרט. רכוש, כספים ואפילו סודות מסחריים נגנבים כלאחר יד. במקרה הטוב, מדובר בנזקים שניתנים לריפוי באופן פשוט. אולם במקרה הרע, מדובר בנזקים כלכליים אדירים שאינם ניתנים לריפוי. כך למשל, במקרה בו מתכנת בחברת הייטק גנב ממעסיקו את קוד הפיתוח למוצר. במקרה שכזה, עבודה רבת שנים עשויה לרדת לטמיון שכן לב לבו של העסק לא בידו של המעסיק. בכתבה הבאה, עורך דין פלילי מסביר אודות עבירת גניבה בידי עובד והעונש הקבוע בצדה.

קרדיט תמונה FREEPIK

עבירת גניבה ממעביד – מה קבוע בחוק?

מבחינת "החוק היבש", עבירת גניבה ממעביד נחשבת לעבירה חמורה. לא בכדי, קבע המחוקק עונש של עד שבע שנות מאסר בגין עבירה זו. לשם ההשוואה, העונש על עבירת הגניבה "הרגילה" הנו עד שלוש שנות מאסר. עבירת גניבה בידי עובד מעוגנת בסעיף 391 לחוק העונשין, תשל"ז – 1977, בזו הלשון:

"עובד הגונב דבר שהוא נכס מעבידו, או שהגיע לידי העובד בשביל מעבידו, וערכו עולה על אלף שקלים חדשים, דינו - מאסר שבע שנים".

 כפי שניתן להבין, על מנת שתתגבשנה יסודות העבירה, על התביעה להוכיח כי הדבר שנגנב שייך למעביד וכי מדובר בדבר שערכו מעל 1,000 ₪. מכאן נובע, שמקרים קלים ערך שנעשו בשגגה, אינם מהווים עבירה פלילית. כגון: נטילת עט בטעות ממקום העבודה. ברור לכל שלא מדובר בעבירה פלילית.

​​אילו מקרים נחשבים לגניבה בידי עובד?

שליחת יד בכספי המעסיק וכן גניבת רכוש (ציוד יקר ערך או בהיקף רב) בהחלט נחשבים לגניבה בידי עובד. מלבד זאת, גם דיווח שקרי על שעות עבודה שלא בוצעו בפועל, גניבת סודות מסחריים, שימוש בציוד ששייך למעסיק לצורך רווח אישי וכיוצא באלה – כל אלה עשויים לענות על יסודות העבירה.

 ת'כלס, מה העונש על גניבה ממעביד?

כפי שהוזכר לעיל, העונש על עבירת גניבה בידי עובד הנו עד שבע שנות מאסר. יחד עם זאת, המציאות בשטח מלמדת אחרת לחלוטין. למעשה, מדיניות הענישה בבתי המשפט לא תמיד כוללת רכיב של מאסר בפועל. אחת הסיבות לכך היא מכיוון שלרוב, מבצעי העבירה הינם אנשים נורמטיביים וללא עבר פלילי קודם – עובדה שמקשה על השופט היושב בדין לשלחם לריצוי עונש מאסר בפועל. לפיכך, בפסיקת בתי המשפט ניתן למצוא מנעד ענישה רחב הנע בין מאסר על תנאי, דרך עבודות שירות ובמקרים מסוימים (כאשר מדובר בעבירות הונאה רחבות היקף) – גם מאסר בפועל.  

מעסיק? התעורר אצלך בבית העסק חשד לגניבה? זה הזמן לפעול

אם אתה חושד באחד העובדים, מוטב שלא להקל בכך ראש ולפעול באופן מיידי. שכן – אם העובד גנב – העובד ישלם! אחת העצות המרכזיות היא להתקין מצלמות וכן אמצעי אכיפה אחרים – על מנת להוביל לתפיסת העובד שסרח. יחד עם זאת, לפני כל פעולת מעקב כזאת – חשוב לקבל ייעוץ משפטי. אם כבר העובד נתפס, חשוב לפנות לעורך דין פלילי העוסק במשפט הפלילי לצורך ליווי וייצוג במסגרת הליכי החקירה ובמקרה הצורך אף לאחריה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה