הפלה בצבא - דעי את זכויותייך!



במידה ונכנסת להריון בלתי רצוי, ואת משרתת כחיילת בסדיר, חשוב שתביני מה המשמעות של כל החלטה ותכירי את זכויותייך, גם אם את מבצעת הפלה במסגרת הצבאית.

קרדיט לתמונה: dreamstime

מהי הפלה?

ישנן שתי אפשרויות לביצוע הפסקת הריון, והן תלויות בשבוע ההריון בו את נמצאת. הראשונה, היא דרך קבלת שני סוגי תרופות, מפיגין וציטוטק,  כדי לסיים הריון בלתי רצוי. ההפלה אינה מצריכה ניתוח או הרדמה, ואם את מבצעת אותה במקום מקצועי ועל ידי מומחה, היא אמורה להיות בטוחה וללא סיכונים. השניה, הליך ניתוחי בו שואבים את ההריון בהרדמה. מדובר בפעולה קצרה ולאחריה תישארי מספר שעות להשגחה, ותשתחררי הביתה. גם כאן מדובר בהליך בטוח שחשוב שיבוצע במוסד פרטי או ציבורי מוכר ובאישור משרד הבריאות.

מהם הסיכונים של הפלה?

הפלה רפואית לא הוכחה כמשפיעה על הריונות עתידיים, אך כמו כל הליך רפואי, גם כאן יכולים להתפתח (באחוזים נמוכים) סיבוכים, שעלולים לקרות וכוללים:

  • המשך הפלה כירורגית לאחר הפלה תרופתית, במידה ולא בוצעה הפלה מלאה.
  • דימום כבד וממושך.
  • חום.
  • זיהום.
  • אי נוחות במערכת העיכול.

מה אומר החוק בישראל?

על פי משרד הבריאות הפלה - הפסקת הריון יזומה של עובר חי יכולה להתבצע בישראל על פי חוק, בתנאי שהתקבל אישור של הועדה להפסקת הריון. גם קטינות (עד גיל 18), יכולות לפנות לוועדה, ללא צורך בקבלת אישור מההורה או אפוטרופוס. הפסקת הריון ללא אישור הוועדה, נחשבת בישראל לעבירה פלילית.

מה קורה במסגרת הצבאית?

בראש ובראשונה, חשוב שתביני שלמרות שאת חיילת המשרתת בצה"ל, היחידה שיכולה להחליט על גופך זו את, וכי רק את תחליטי האם להמשיך עם ההריון או שלא. בכל החלטה שתקבלי, תוכלי לקבל מענה, ייעוץ וליווי.

במידה והחלטת לשמור על ההריון

במקרה זה את יכולה להשתחרר מהשירות הצבאי או להתנדב ולחזור לשרת. מומלץ לפנות לעובדת הסוציאלית הפיקודית השייכת למקום בו את משרתת, כדי לקבל עזרה בכל דרך בה את בוחרת. אם את מחליטה להשתחרר, זה יירשם כ'סיבה רפואית' ובתוך 3 ימים כבר תתבקשי להתייצב בבקו"ם. במידה ואת בשירות קבע, תמשיכי לשרת בצה"ל ותהיי זכאית לדמי לידה ולחופשת לידה כמו כל עובדת בישראל.

במידה והחלטת להפסיק את ההריון

אם את מחליטה לבצע הפלה במהלך השירות הצבאי, באחריות הצבא לדאוג לך וללוות אותך לאורך כל הדרך, החל מפנייה לוועדה להפסקת הריון, ביצוע ההפלה באחד מבתי החולים הציבוריים להם שיתוף פעולה עם צבא ההגנה לישראל וליווי של עובדת סוציאלית, לאורך כל הדרך. חשוב שתדעי כי התהליך כולו מתבצע בצורה דיסקרטית ואישית.

למי פונים?

כך או כך, ראשית מומלץ לפנות לרופ/א היחידה בה את משרתת, או לעובדת הסוציאלית, ואפשר גם לפנות לרופאת חיל הנשים הפיקודית או למהו"ת - המרכז להתמודדות ותמיכה השייך לאגף כ"א.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן- רופא נשים בכיר בקופת חולים כללית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה