הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ובני נוער כיצד לאבחן ומהן האפשרויות לטיפול?



עשרות אחוזים מהאוכלוסייה אובחנו ומאובחנים מדי שנה כסובלים מסוג זה או אחר של הפרעות קשב וריכוז. כך שבמידה ואתם חושדים כי גם הילד/ה שלכם סובלים ממצב דומה, אין זה מן המופרך... הפרעות קשב וריכוז עלולות להקשות משמעותית על החיים בגילאים צעירים, לעכב ואף לעצור לחלוטין תהליכים חברתיים והתפתחותיים ובפרט התקדמות בלימודים. טוב לדעת כי קיים כיום מענה מקצועי הולם, הן מבחינת אבחון מקצועי והן מבחינת אפשרויות טיפול שונות.

קרדיט תמונה: DEPOSITPHOTOS

מהו סוג האבחון אליו מומלץ לפנות במידה ואתם חושדים כי הילד/ה סובלים מהפרעת קשב וריכוז וכיצד פנייה לאבחון מקצועי בכלל תסייע למצב? אילו אפשרויות טיפול קיימות וזמינות כיום עבור ילדים ובני נוער הסובלים מהתופעה?

חשוב מאוד לאבחן בצורה מקצועית ומדויקת

בין אם מדובר בילד/ה שלכם או של חברים, באדם מבוגר יותר או בכל אחד אחר אשר נראה כי ייתכן וסובל מהפרעת קשב וריכוז, חשוב מאוד להבין את המצב בצורה מדויקת ומקצועית כמה שיותר, וזאת משיגים באמצעות אבחון מקצועי. בפרט, אבחון פסיכודידקטי – זהו אבחון מקצועי המורכב מאיסוף של נתונים אודות הנבדק/ת, מילוי של שאלונים על ידי הנבדק/ת וביצוע הערכה פסיכולוגית והערכה דידקטית על ידי אנשי המקצוע הרלבנטיים. קיימים כמה סוגים שונים של אבחון אותו ניתן ומומלץ לעשות כאשר אבחון פסיכודידקטי הוא מהנפוצים והידועים שבהם. בכל מקרה, גם את האבחון המתאים והנכון ביותר עבור אותו מקרה ספציפי יש לקבוע יחד עם אנשי המקצוע הרלבנטיים, ולא לבד.

אבחון פסיכודידקטי מקצועי יכול לסייע משמעותית לסובלות ולסובלים מהפרעות קשב וריכוז. עצם האבחון וההגדרה עצמם מעניקים סוג של יציבות ותחושה כי אנחנו יודעים עם מה אנחנו מתמודדים, יש שם והגדרה ברורה למצב ואפשר להתחיל להתמודד עימו באופן מושכל ויעיל.

בעקבות אבחון מסוג זה ייתכן כי יינתנו הקלות דידקטיות מסוימות לאותו אדם (דוגמת תוספת זמן במבחנים), משרד החינוך עשוי להעניק סיוע מטעמו ויהיה קל הרבה יותר להתאים את הטיפול הנכון למצב, אשר בתורו יביא לשיפור עקבי לאורך זמן.

כיצד מטפלים?

אבחון מקצועי דוגמת אבחון פסיכודידקטי הוא אחד הצעדים הראשונים בדרך להתמודדות אפקטיבית עם הפרעות קשב וריכוז, והתאמת צורת הטיפול המתאימה ביותר.

ישנם טיפולים רבים ושונים שמסייעים לאינספור אנשים הסובלים מבעיות אלו, בכל רחבי העולם. חלק מהטיפולים הם תרופתיים. במקרים מסוימים רושמים תרופות כמו ריטלין או קונצרטה, ובדרך כלל משולב הטיפול התרופתי גם בטיפול פסיכולוגי מסוג זה או אחר – הן טיפול פסיכולוגי דינמי והן טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT).

דרכי טיפול אלו ונוספות הוכחו כיעילות ביותר עבור אינספור אנשים בארץ ובעולם, ביניהם גם לא מעט ילדים ובני נוער. על מנת שניתן יהיה בכלל להבין אילו סוגי טיפולים שווה לנסות ומה עשוי לעזור, יש להתחיל כאמור באבחון מקצועי מעמיק ומדויק ככל הניתן. במידה ועושים זאת וממשיכים להתמיד בטיפול, הסיכוי להתמודדות טובה ואפקטיבית עם הפרעת הקשב והריכוז הוא גבוה ביותר.

היכנסו למידע נוסף בנושא הפרעות קשב וריכוז >>

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה