הצפה במקלחת: מה עושים ואיך ניתן להימנע?



כל הבית מים, הכל נרטב ואתם לא יודעים מה לעשות? אין טעם להילחץ - כבו את החשמל, התקשרו לחברת הביטוח, פנו את החפצים מאזור ההצפה ונסו לאתר את מקור המים || המדריך המלא לטיפול בהצפות בבית, ומניעתן

הצפה בבית היא מצב בכלל לא נעים – שלולית מים שהולכת וגדלה, חפצים נרטבים, בלגן ותחושת חוסר אונים. למרות הסיטואציה המפתיעה והמבלבלת, יש חשיבות קריטית לכך שנפעל מהר ובזריזות ברגע שהבנו שישנה תקלה. בכתבה זו, נפרט אילו נזקים עלולים להיגרם במהלך הצפה, איזה ביטוח יכסה אותנו מפני הנזקים, כיצד יש לפעול מהרגע שגילינו שיש הצפה וכיצד ניתן למנוע מצב כזה מראש.

הנזקים האפשריים והביטוח הנכון

טיפול בהצפה צריך להיעשות במהירות וביעילות, עוד לפני הגעת איש מקצוע, במטרה למנוע נזקים שנגרמים מיד, ושהולכים ומחמירים ככל שהזמן עובר. הצפה יכולה לגרום בטווח הקצר והארוך נזק חמור לרהיטים, שחיקה והתפוררות של משקופי דלתות ורצפות פרקט, עובש על הקירות והרצפה, חלודה וקורוזיה בחלקי ברזל ובמכשירים חשמליים ואף קצרים חשמליים ונזקים בלתי-הפיכים למערכת החשמל בבית.

אבל גם אם נטפל במצב בצורה המהירה ביותר והיעילה ביותר, עדיין עלולים להיגרם נזקים. כדי לא לראות מאות ואלפי שקלים שהושקעו בריהוט וחפצים אחרים שבבית יורדים לטמיון, כדאי מאוד להיות מבוטחים מראש. ישנם מספר ביטוחים שיכסו נזקים לבית עצמו ולבניין – כמו ביטוח מבנה. ואולם עבור החפצים האישיים, ביטוח תכולת דירה הוא הביטוח שאתם צריכים; ביטוח תכולה מספק כיסוי בכל מקרה בו עלול להיגרם נזק לתכולת הדירה בעקבות ההצפה.

מה עושים כשהבית מוצף?

כאמור, הטיפול המהיר הוא בעל חשיבות עליונה במצב של הצפה; התקשרו למוקד של חברת הביטוח, הזמינו שירות איתור נזילות והזעיקו שרברב – ואז החלו מיד בסדרת פעולות שניתן לעשות עצמאית על מנת לצמצם את היקף הנזק.

מים וחשמל לא הולכים יחד – מתוך מחשבה על בטיחותכם, בטיחות השוהים בדירה ובטיחותו של איש המקצוע שעתיד להגיע, גשו ללוח החשמל והורידו את המפסק הראשי. ניתוק אספקת החשמל לבית תמנע מצב של סכנת התחשמלות.

בשלב זה אנחנו עדיין לא יודעים מהיכן מגיעים המים, והאם מקור ההצפה הוא בצינור שהתפוצץ. כך או כך, כדאי לגשת לברז הראשי של הבית – השיבר – ולסגור את זרימת המים. זאת על מנת לעצור את הדליפה באופן מיידי, גם אם אכן מדובר בצינור תקול.

הרחיקו מהאזור המוצף כל חפץ שעלול להינזק מהמים – רהיטים, בגדים, צעצועים ושטיחים צריכים להיות מורחקים ככל הניתן מהרטיבות על מנת להימנע מנזק. אבל חשובים יותר להרחקה הם מוצרי חשמל – טלוויזיה, מקרר, שואב אבק, מחשב וכדומה – שרגישים מאוד למים ועלולים להינזק במהירות.

האם מקור ההצפה הוא בסתימה מקומית שניתן לראות? כלומר, המים בכיור לא מתנקזים או שהאסלה סתומה? תוכלו לעשות שימוש בפומפה כדי לנסות להחזיר את האזור לזרימה תקינה, גם אם זמנית, עד להגעתו של איש המקצוע.

קחו מגף וגרפו את המים לכיוון פתח ניקוז שאינו סתום, לכיוון המרפסת או החצר או לכיוון ספיגתם בסחבה וסחיטתה במקום אחר. הכל על מנת להרחיק את המים עד כמה שניתן מחפצים, משקופי וכדומה.

shutterstock

איך למנוע הצפות?

הצפה של הבית לרוב לא מגיעה משום מקום. אם לא מדובר על צינור שהתפוצץ באופן בלתי צפוי, הצפה מתחילה כעומס מקומי על צינור ניקוז, שהולך ומחמיר עד שהניקוז סתום. כדי להימנע ממצב כזה, ישנן מספר פעולות שנוכל לנקוט מראש.

איטום: לפני הכל, צריך לשים לב לאיטום. איטום מבוצע בעת בניית הדירה או שיפוצה, ובעיה בתהליך האיטום יכולה לייצר הצפות בעתיד. חומר שהונח בצורה בעייתית עלול להצטבר בצינורות, ובעת השיפוץ או הבנייה, עלינו לוודא שהקבלן מבצע איטום איכותי.

shutterstock

זיהוי מוקדם: מכירים את זה שאתם מצחצחים שיניים, והמים – במקום לזרום מיד במורד חור הניקוז – יוצרים בריכה זמנית בכיור לפני שהם נעלמים? ובכן, יש לכם התחלה של סתימה בצינור הניקוז. כל האטה בניקוז המים משמעותה תחילתה של סתימה, וללא טיפול, הבעיה רק תתגבר עד שתגיעו למצב הקריטי של הצפה.  

פתיחת סתימות – אם אכן זיהיתם התחלה של סתימה או סתימה שכבר נמצאת במצב מתקדם, תוכלו לנסות לטפל במצב. לעתים פעולה פשוטה של ואקום באמצעות פומפה תפתור את הבעיה. אחרת, חומרים לפתיחת סתימות הם יעילים מאוד לשחרור הצנרת – רק השתמשו בהם לפי הוראות הזהירות.

רשת סינון – כדי למנוע משיער, אוכל וחומרים אחרים מלהיתקע בצנרת, הניחו פקק מסננת בכל חור ניקוז, ודאגו לפנות את הלכלוך שהצטבר עליו לפח באופן תדיר.

לסיכום – טפלו מראש, ולא תצטרכו לדאוג. גם הצפה חמורה היא מצב שניתן לפתור, ואם אתם מבוטחים כראוי, אתם תפוצו גם על הנזקים שהיא תיצור. עקבו אחרי הפעולות למניעה ולפתרון של הצפות, ותוכלו לישון בשקט.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה