ויטמינים ומינרלים – מדוע הם הכרחיים לנו?



הגוף הוא מכונה משוכללת ומדהימה שיכולה לעשות פעולות רבות, חלקן מורכבות ומסובכות כמו התחרות בטריאתלון, גידול ולידה של תינוק, החלמה מפציעות שונות ועוד. אנחנו משתמשים ומפעילים את גופו בעשרות דרכים שונות במהלך היום ואיננו נותנים לכך את הדעת כלל.

קרדיט לתמונה: pixabay

כדי שהמכונה המדהימה הזו תפעל ותתפקד כראוי, עלינו לאכול, לשתות, לנוח ולתחזק אותה. חלק חשוב מהתחזוקה הזו הוא כמובן אכילה ושתייה, אך לא רק. אכילה ושתייה חשובים בתנאי שנכניס לגוף את מה שהוא זקוק לו, כולל ויטמינים ומינרלים שונים.

מדוע אנחנו צריכים ברזל?

אחד המינרלים החשובים ביותר הוא ברזל. זהו מינרל הנמצא בתוך כדוריות הדם האדומות ומחסור ממנו עשוי לגרום לאנמיה שתסמיניה הן עייפות, חולשה, חוסר אנרגיה, סחרחורות וכדומה. הבדיקה לרמת הברזל בדם נעשית בבדיקת דם פשוטה וגם הטיפול במחסור נעשה באופן קל על־ידי לקיחת כדורי ברזל מידי יום. במקרים של מחסור חמור ניתן לקבל זריקות ובמקרים קיצוניים אף עירוי דם.

כדי להעלות את רמת הברזל מומלץ לאכול בשר, עופות, דגים וביצים ואף בננות, שקדים טחינה וירקות ירוקים כגון תרד.

אומגה 3 לפיתוח המוח

אומגה 3 היא חומצת שומן התורמת מאוד להתפתחות המוח, אך בנוסף לכך היא מסייעת לטיפול בדלקות, למניעת דיכאון ואף להתפתחות העובר. זו גם הסיבה לכך שנטילת תוסף אומגה 3 מומלצת עבור נשים בהיריון ונשים מניקות. בנוסף, נטילה של אומגה 3 מפחיתה את הסיכוי למחלות לב ומסייעת בהורדת רמת הכולסטרול בגוף.

אומגה 3 לא ניתן לייצור על־ידי הגוף ולכן מומלץ לצרוך אותו באופן חיצוני על־ידי אכילת דגים או נטילת תוספים בבליעה.

ויטמין D מהשמש

ויטמין נוסף חיוני לתפקוד הגוף הוא ויטמין D. זהו אחד הוויטמינים החיוניים לספיגת הסידן בגוף ולשמירה על צפיפות העצם ומצב השלד, תורם למניעת אוסטאופרוזיס.

גם את רמת הוויטמין הזה ניתן לבדוק באמצעות בדיקת דם פשוטה, בעיקר אם נראית גם ירידה בצפיפות העצם. ויטמין זה נספג בגוף על־ידי השמש ובמדינת מזרח תיכון שבה אנחנו נמצאים, קל מאוד לספוג אותו בייחוד בחודי האביב והקיץ.

אם מתגלה מחסור של ויטמין D בגוף, ניתן לקחת תוסף שלו באמצעות טיפות, אבקה או כדורים. ההמלצה עבור תינוקות עד גיל שנה היא לקבל תוספת של ויטמין D מידי יום.

מגנזיום עבור הלב ומערכת העצבים

מגנזיום הוא מינרל חשוב במיוחד עבור פעולת הלב, מערכת העצבים והשרירים. מחסור במגנזיום עשוי לגרום להתכווצויות שרירים, לעלייה ברמת הסוכר בגוף, לשינויים בקצב הלב ואף לתחושת נימול באצבעות ובידיים. עם עליית הגיל, לעיתים מתגלה מחסור בגוף במגנזיום ובתסמינים הקשורים לכך.

את המינרל הזה ניתן לקבל על-ידי צריכת קטניות, גרעינים ושקדים, שוקולד מריר וקקאו, קפה, אורז מלא ועוד. גם חלב ובשר הם מקור מצוין למגנזיום, ומומלץ לצרוך אותם אם התגלה מחזור ממנו בגוף. ישנם מקומות, ישראל ביניהם, אשר מוסיפים למי השתייה מגנזיום ואף כי אינם מכילים את כל הכמות המומלצת, הם ללא ספק מעלים את הרמה בגוף.

בדיקה קבועה ומעקב רפואי אחרי הוויטמינים והמינרלים הגוף, חיוניים והכרחיים כדי לשמור על בריאות תקינה ואורח חיים איכותי ובריא. מי שנמצא בקבוצת סיכון, מי שבעבר סבל ממחסור כלשהו ומי שהרופא המליץ לו לקחת תוספים, כדאי שיקפיד להישמע להנחיות הרופא ולעקוב אחרי הדרוש בדיקה חוזרת.

גם אם נדמה כי התפקוד היומיומי אינו נפגע, לעיתים מחסור כלשהו יראה את אותותיו רק בשלב מאוחר יותר. תמיד מומלץ לפנות לבדיקה רפואית אם נראה כי ישנו שינוי מהנורמה או סימן מעורר שאלות. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה