ויטמינים ומינרלים שלא כדאי לשכוח לקחת בזמן ההיריון



מעקב ההיריון בישראל הוא מהצמודים שיש בעולם המערבי. אנחנו מבצעים שלוש סקירות אולטרסאונד, אחת בכל טרימסטר, נמצאים במעקב חודשי של רופא נשים, ואף בוחרים לעשות בדיקות שאינן בסל הבריאות רק כדי לוודא שהכול כשורה.
כחלק בלתי נפרד מההקפדה על כל הבדיקות, הייעוצים ופגישות המעקב, אנחנו בוחרים ליטול ויטמינים ותרופות שונות כדי לשפר את סיכויי ההיריון, להביא להתפתחות תקינה של העובר וכן לשמור על מצבה הרפואי של האם. הרופאים ממליצים על ברזל וחומצה פולית, אך ישנם תוספים נוספים שכדאי להכיר ומה השפעתם במהלך חודשי ההיריון.

קרדיט תמונה PEXELS

מהי חומצה פולית ומה תפקידה?

מדובר על ויטמין ממשפחת ויטמין B אשר מסייע בהתפתחות תאי דם אדומים, אלו התאים אשר אחראים על הבאת החמצן לכל תא ואזור בגוף. רופאים ממליצים לקחת חומצה פוליסה כמה חודשים לפני הרצון להיכנס להיריון, ומשרד הבריאות ממליץ לקחת אותה בכל שנות הפוריות, כיוון שהריונות בשנים אלו עשויים להתרחש גם ללא כוונה או תכנון מוקדם.

חומצה פולית תורמת למניעת הפלות וכן למניעת מומים אצל העובר המתרחשים בשלבי ההתפתחות המאוד מוקדמים שלו, עוד לפני האיחור במחזור. בנוסף, היא גם עוזרת למניעת אנמיה אצל האם.

ויטמין D לעצמות

ויטמין D ידוע כי נספג בגוף על־ידי חשיפה לשמש, אך במהלך ההיריון ספיגה מהשמש אינה מספיקה ויש צורך לקחת תוסף. תפקידו של ויטמין D הוא בספיגת הסידן בגוף ולפיכך גם תורם להתפתחות מערכת השלד, העצמות והשיניים. בנוסף, נמצא קשר בין נטילת ויטמין D בהיריון לבין צמצום בעיות נשימה אצל ילודים ותינוקות.

בהתאם לכך, מומלץ לקחת תוסף זה גם בזמן ההנקה, וזהו גם הוויטמין אשר מומלץ על־ידי רופאי הילדים לכל שנת החיים הראשונה של התינוק.

דגים ואומגה 3

חומצת שומן הקרויה אומגה 3 גם היא מומלצת מאוד במהלך ההיריון, וניתן לקבל אותה על־ידי אכילת דגים או על־ידי נטילת קפליות. זוהי חומצת שומן הכוללת בתוכה שלושה מרכיבים והיא חיונית מאוד להתפתחות המוח והראייה ומפחיתה את הסיכוי לבעיות התפתחותיות בעתיד. כמו כן, נטילת אומגה 3 משפיעה על הקוגניציה, האינטליגנציה ויכולת הריכוז של התינוק והילד, כך שההשלכות של חומצה זו המדדים לאורך זמן.

מינרלים חשובים

גם מינרלים מסוימים תורמים וחיוניים להתפתחות העובר ולשמירה על היריון תקין, והחשובים ביניהם הם ברזל סידן ויוד.

את הברזל מומלץ לקחת מהטרימסטר השני ועד כחודש וחצי לאחר הלידה, הוא עשוי להכביד על מערכת העיכול ולגרום לעצירות אצל האם, אך תפקידו בהיריון הוא במניעת אנמיה שעשויה להתפתח עקב עלייה משמעותית בנפח הדם.

היוד מיוצר בבלוטת התריס, אך העובר לא מייצר אותו עד כארבע חודשים לפני הלידה ולכן הוא תלוי באספקה המגיעה דרך שליית האם. כדי לספק לו את הכמות הדרושה לו, ויחד עם זה להגן על האם מפני ירידת המינון אצלה, מומלץ לקחת אותו באופן מלאכותי.

הסידן כידוע עוזר לשמירה על חוזק העצמות, שלא תהיינה שבריריות מידי, וזהו גם תפקידו במהלך ההיריון – בניית העצם אצל העובר המתפתח.         

ההמלצות הללו הינן כלליות וכדאי להתייעץ עם רופא ההיריון כדי לקבוע אילו תוספים, מינרלים או ויטמינים דרושים בהיריון שלך. ישנם מקרים בהם ירידה ברמות הוויטמין או המינרל בגוף אינה מצריכה התערבות חיצונית ואילו מקרים אחרים בהם דווקא יש צורך בכך. בדומה למצב של לחץ דם נמוך אשר אינו מצריך טיפול מיוחד, אך עלייה בלחץ הדם עשויה להיות מסוכנת. או מצב שבו ריבוי מי שפיר אינו מעורר דאגה ואילו מיעוט שלהם דווקא כן.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה