זהירות ילדים ברכב: המדריך לנסיעה בטוחה עם ילדים ותינוקות



בטיחות בדרכים הפכה להיות סוג של אתגר בארץ, ועם ילדים ברכב האתגר גדל משמעותית, והרבה יותר חשוב לעמוד בו בכל פעם ופעם. הנה כמה טיפים והמלצות חשובות שיעזרו לכם בזה

קרדיט תמונה: Shutterstock

זאב נחמנזון

הזמן טס, המדע והטכנולוגיה לא נשארים מאחור והחיים שלנו הולכים ונעשים פשוטים יותר. תוחלת החיים כמעט הכפילה את עצמה, האיכות שלהם עלתה לאין ארוך, הבריאות זינקה קדימה ועוד ועוד מכשירים ואפליקציות מקלים עלינו בשגרת היום יום. גם בתחום התחבורה יש קפיצה טכנולוגיות והיא מורגשת בכל רגע נתון. ממערכות GPS מתקדמות, דרך אבזור בטיחותי מונע ועד מערכות בלימה אקטיביות. גם התשתיות משתפרות עם הזמן, ועדיין – מספר הנפגעים בתאונות הדרכים לא יורד, ודבר נוסף שאינו משתנה הוא פגיעות הילדים, שמהווים חלק לא מבוטל מהקרבנות. שתי הסיבות העיקריות לכך הן ריבוי כלי הרכב הנעים בכבישים, וגם תרבות הנהיגה, שלפחות בארץ רק הולכת ומדרדרת. עם כל השיפורים הטכנולוגיים ועם כל חוסר האחריות של נהגים אחרים – האחריות היא בראש ובראשונה שלכם. בין אם אתם נוהגים ברכב משפחתי קטן ומיושן ובין אם ברכב חשמלי מאובזר לעילא – נקודת המוצא היסודית שלכם היא להגן על הילדים בכל האמצעים הקיימים. אם זה באביזרי הבטיחות ואם זה באופן בו אתם נוהגים. כאן, אין קיצורי דרך ואין עיגולי פינות.

לימוד ישיבה

בטיחות הילדים ברכב מתחילה בישיבה שלהם. בכל רכב כיום יש את החגורות וההתקנים המחייבים עבור ילדים ותינוקות וחשוב להצמד אליהם, תרתי משמע. מושבי הבטיחות, כסאות תינוק, "סל-קל" למיניהם ובוסטרים צריכים להיות תקינים, שלמים ועומדים בתקנים האירופאים, שהם הכי מחמירים בעולם. ההתקנה שלהם ברכב חייבת להתבצע בדיוק על פי הוראות היצרן, תוך שימוש בהתקני הרכב, כמו ה"איזופיקס". למרבה הצער לא מעט מחקרים מוכיחים כי לפחות מחצית מכסאות הבטיחות הנכונים אינם מותקנים נכון. את הסיכון הזה ממש לא שווה לקחת, ואם אינכם מצליחים להתקין את הכסא כיאות או אפילו במידה ואתם אינכם בטוחים שעשיתם כך – אל תתביישו לבקש עזרה ממישהו שיודע איך. אם מדובר בתינוק – דאגו להושיב אותו נגד כיוון הנסיעה. במידה ואתם היחידים עימו ברכב ניתן להושיב אותו במושב הקדמי ליד הנהג, ושוב, עם כל ההתקנים והחגירה. לילדים קטנים, עד גיל 14 – אל תאפשרו לשבת במושב הקדמי. למרות שהחוק עמום בנושא הזה הנתונים אינם משקרים. ילדים הרבה יותר פגיעים במושב הקדמי והסיכון פשוט לא שווה את הכיף. בנוסף, חשוב לזכור כי תינוקות וילדים עד גיל שלוש פגיעים מאד גם לכריות האוויר ברכב, וההתנפחות הפתאומית מלווה בדרך כלל במכה חזקה, ולילדים חזקה מדי. זו הסיבה שבגללה חשוב מאד לנטרל את כריות האוויר סביב איזור הישיבה של הילדים. בחלק מהרכבים ניתן לעשות זאת עצמאית, ובחלק יש צורך לפנות למוסך שיבטל את ההפעלה.

לחץ, שלווה, בלימה ואהבה

כל מי שנהג עם ילדים ברכב יודע שזו חוויה תובענית שיכולה בקלות לערער את הריכוז. בכי, ויכוחים, צרכים מיידיים וכל מה שילדים התברכו בהם אינם נעלמים בשעה שהם נכנסים למכונית. בין אם בנסיעה עירונית קצרה ובין אם בנהיגה בין עירונית ממושכת – האחריות וקור הרוח הנדרשים מכם לא משתנים. נסו למצוא לילדים תעסוקה מראש – משחקים, צעצועים, שירים אהובים ברדיו, שינה מבורכת אם תצליחו. במידה והם מאבדים שליטה, חשוב שאתם לא. נסו להרגיע ובטח שלא תשתלבו במהומה ברמה של הסחת דעת מהדרך ומהתנועה. גם אוכל ושתיה יכולים להוות תעסוקה וגם למנוע רעב "ספונטני" שהופך להצקה בלתי פוסקת. אם אתם יוצאים לנסיעה ארוכה הכינו לכם צידה לדרך. בכל מקרה דאגו שיהיו לכם בקבוק מים, חטיפים או פירות טריים להציע לשותפים הצעירים לדרך. ובדרך הזו, אם היא ארוכה, כדאי לעשות עצירות, אפילו קצרות, כל שעה, רצוי בתכנון מראש, ועם תיאום הציפיות מול הילדים ש"עוד מעט עוצרים". אם עולה מהם צורך דחוף לעצירה – טפלו בו ואל תכעסו. בסופו של דבר, זו הדרך הבטוחה והרגועה אל היעד.

דרך, חיים

לסיום, נחזור להתחלה. סעו בזהירות. גם כשאתם בלי הילדים ברכב, קל וחומר כשאתם עם. נהיגה בטוחה, אחראית, הקפדה על חוקי התנועה ולא פחות גם הבנת הכביש ותרבות הנהיגה הם תנאי מחייבים לשמירה על עצמכם ועל הילדים. כמו שכבר כתבנו, החיים שלנו הרבה יותר טובים וארוכים כיום, בואו נשמור עליהם כאלו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה