זכויות וחובות עוסק מורשה



החלום להקים עסק ולהפוך לעצמאי משותף לרבים מהישראלים, צעירים ומבוגרים כאחד. כדי לפתוח עסק במדינת ישראל יש לבקר בשלוש תחנות עיקריות, כלומר יש לפתוח תיקים ב-3 רשויות המס הבאות: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. כאשר פותחים תיק בלשכת מס ערך מוסך יש להכריז על מחזור העסקאות השנתי הצפוי, ובהתאם לכך ייקבע המעמד של העצמאי ברשות המיסים.

קרדיט לתמונות PIXABAY

אם מתכננים לפתוח עסק קטן והצפי הוא מחזור עסקאות שנתי נמוך ומתחת ל-107,692 ₪ (נכון לשנת 2023), על פי רוב המעמד של העצמאי יהיה עוסק פטור. אם הצפי הוא למחזור עסקאות שנתי מעל סכום זה, יש לפתוח תיק עוסק מורשה . כמו כן, חשוב לדעת כי יש מקצועות ותחומי עיסוק המחייבים פתיחת עוסק מורשה בלבד, לדוגמה אדריכלים, עורכי דין, רואי חשבון, רופאים, מהנדסים, יועצים, סוכני ביטוח ועוד.

רישום ופתיחת עסק כעוסק מורשה

כל אדם המעוניין להיות עצמאי חייב לפתוח תיקים ברשויות המס ועליו להקפיד על הפקודות וההוראות כמו ניהול ספרי חשבונות, הגשת דיווחים בזמן לרשויות המס, תשלום מיסים ועוד. בשלב הראשון יש לפתוח תיק במס ערך מוסף, ולאחר מכן יש לפתוח תיק במס הכנסה ותיק במוסד לביטוח לאומי.

כדאי לדעת כי פתיחת התיק ברשויות המס אינה כרוכה בתשלום וניתן לבצע את התהליך הביורוקרטי לבד ובאופן מקוון לחלוטין. יחד עם זאת, חשוב לקבל ייעוץ מקצועי מרואה חשבון או מיועץ מס לפני הקמת העסק ופתיחת התיקים, מאחר וישנם שיקולים שונים שיש להתייחס אליהם. כמו כן, עדיף לפתוח את התיקים ברשויות המס על ידי מייצג מוסמך ומנוסה כמו רואה חשבון כדי להימנע מטעויות ומעיכובים מיותרים.

ראוי לציין כי עוסק מורשה חייב על פי הפקודה לגבות מס ערך מוסף מכל לקוחותיו, בגין כל עסקה שבוצעה בעסק שלו. העצמאי חייב להעביר את סכום הגבייה של המע"מ אל רשות המיסים, ומאחר שהוא גובה מע"מ מהלקוחות באפשרותו לקזז מע"מ תשומות. כלומר, העוסק המורשה, בשונה מעוסק פטור, יכול לקזז את המע"מ שהוא שילם על רכישות והוצאות שונות עבור בית העסק שלו (מס תשומות).

זכויות וחובות החלות על עוסק מורשה

הרישום ברשויות המס כעוסק מורשה מאפשר לעצמאי להתחיל בפעילות העסקית כחוק, אך עליו להכיר את הזכויות והחובות החלות עליו. בשונה מעוסק פטור, העוסק המורשה נדרש לגבות מע"מ מלקוחותיו, לכן הוא חייב בהוצאת חשבוניות מס בכל עסקה, ולאחר קבלת התשלום עליו להוציא קבלה. אם העצמאי מקבל תשלום מיד לאחר ביצוע העסקה הוא יכול להוציא חשבונית מס/קבלה.

מכיוון שהעוסק המורשה גובה מע"מ מלקוחותיו עליו להעביר את הסכום לרשות המיסים ולדווח על כל הכנסותיו. העוסק המורשה רשאי לקזז מס תשומות בגין רכישות והוצאות שוטפות של העסק, הוא חייב להגיש דו"ח למע"מ אחת לחודש או חודשיים, בהתאם לשיטת הדיווח החלה עליו, ולהעביר את המע"מ שהוא גבה, בניכוי מס תשומות, ישירות לרשות המיסים.

חובות נוספים החלות על כל עוסק מורשה:

  • הגשת דוח תקופתי על מחזור העסקאות (מע"מ).
  • תשלום מקדמות מס הכנסה.
  • הגשת דוח שנתי למס הכנסה.
  • תשלום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות למוסד לביטוח לאומי.
  • הפרשות לביטוח פנסיוני כנדרש בתקנות.

זכויות של עוסק מורשה:

  • קיזוז מס תשומות מרכישות ומהוצאות שוטפות של העסק.
  • אין מגבלה על גובה מחזור העסקאות השנתי.
  • איסוף הוצאות מוכרות לצורכי מס (הוצאות המשמשות בייצור הכנסה) לצורך הפחתת חבות המס.
  • אפשרות להכיר חלקית בהוצאות עסק הפועל מהבית.
  • הטבות מס עבור הפרשות לביטוח הפנסיוני ולקרן השתלמות.
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה