חובות וזכויות של עסקים מול רשויות המס



לא קל להיות בעל עסק, בין אם מדובר בעסק קטן ובין אם מדובר בעסק גדול. בכל אחד מהמקרים יש מכלול רחב של אספקטים שצריך לדאוג להם ולוודא שהם מבוצעים על פי החוק. חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין בעת הקמת חברה ובמהלך ניהולה, כדי להבטיח שלא מבוצעות עבירות כלשהן. כיוון שחלק מהעבירות גם נושאות בצידן סנקציה פלילית, כמו עבירות מס ערך מוסף – אפילו סנקציית מאסר, כדאי לבדוק היטב את מה הדרישה בחוק.

קרדיט תמונה FREEPIK

מהו מס ערך מוסף ומהן עבירות מס ערך מוסף בכלל?

כל עוסק מורשה יודע כי הוא חייב לתת קבלות ויודע כי יש לא מעט חוקים ותקנות אשר חלים על העסק. בדרך כלל הדאגה הראשונית היא מדיווח נכון ומדויק לרשויות המס. המדינה מתייחסת, באופן טבעי ואולי מתבקש, ברצינות רבה לכל מה שקשור להכנסותיה – והרי חלק נכיר מהכנסותיה מגיע מהמסים המשולמים על ידי כל אחד מאיתנו וגם העסקים השונים. מס ערך מוסף אמור לגלם מיסוי של הערך המוסף בכל אחד משלבי הגלגול של המוצר עד לצרכן: למשל: הפער במחיר המוצר בין היצרן לבין המפיץ, בין הספק לבין הסיטונאי או הקמעונאי יכול להיות גדול. מס ערך מוסף ממסה את אותה תוספת במחיר – מדובר במס על הרווח המתווסף. בסופו של דבר מס הערך המוסף מגולגל על הלקוחות הרוכשים את המוצר ואנם מוכרים אותו לאחר.

חוק מס ערך מוסף מגדיר שורה של עבירות שכל אחת מהן מהווה עבירת מס ערך מוסף בפני עצמה. החוק מונה בצד שורה של מקרים המהווים עבירת מס ערך מוסף עונש מקסימלי של שנת מאסר, אולם עבירת מס ערך מוסף המתבצעת מתוך כוונה להתחמק מתשלום מסים יכולה לגרור עונש כבר בהרבה ואפילו עד חמש שנות מאסר בפועל. החלוקה בין שני סוגים אלה של עבירת מס ערך מוסף היא על פי עבירות טכניות ועבירות מהותיות. שתי העבירות הן עבירות פליליות, באשר יש בצידן עונש, אולם עבירת מס ערך מוסף שנעשתה בכוונה תחילה להתחמק מס גוררת עונש גדול יותר מעבירה טכנית.

בדרך כלל, עבירת מס ערך מוסף טכנית היא עבירה הנובעת מרשלנות ויכולה גם לנבוע מטעות. כך למשל בין העבירות המנויות ויכולות להוות עבירת מס ערך מוסף נמצא היעדר פירוט של פריט אשר נקבע כי הוא "תכנון מס" שחובה לדווח עליו או ניהול (או חוסר ניהול) לא נכון של פנקסי העסק אשר כל עסק חייב לנהל.

היות וכל עבירת מס ערך מוסף היא עבירה פלילית חשוב מאוד להיוועץ עם עורך דין  פלילי אשר בקיא בתחום. לא כל עורך דין פלילי מבין ויודע לייעץ בתחום עבירת מס ערך מוסף – אשר פעמים רבות יכול להיות מאוד מסובך להבין את העקרונות הכלכליים העומדים בבסיס הפעולה והמהווים את הבסיס לעבירה. עבירת מס ערך מוסף יכולה להיות גם גזר דין מוות לעסק אשר זקוק למנהליו גם לצורך ההשתכרות ועשיית ההון.

זכרו כי עבירת מס ערך מוסף היא עבירה פלילית ולכן מאוד מומלץ להיוועץ עם עורך דין לפני שעושים משהו שעלול להיות עבירת מס ערך מוסף ואם רוצים להבטיח שאנחנו פועלים נכון וכך לחסוך לעסק סיכון מיותר. בישראל ישנם גם תקדימים בהם נפסקו שנות מאסר בפועל על אנשים שבצעו עבירת מס ערך מוסף מהותית. הוועצות עם עורך דין פלילי במקרה של חשד כזה או סכנה כזאת היא בגדר הכרח אם אתם רוצים להבטיח את עצמכם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה