חלוקת רכוש בין בני זוג



הרגע בו מתקבלת ההחלטה לסיים את הזוגיות לעולם אינה קלה. גם כאשר ההחלטה מתקבלת באופן הדדי וכחלק משיח מכבד, מדובר בתהליך טעון אמוציונלית ומשנה חיים. אחד מההיבטים המרכזיים עמם יהיה עלינו להתמודד כחלק מהגירושין, ייסוב סביב נושא חלוקת הרכוש. לא פעם, עשוי היבט זה להיות סלע המחלוקת גם בגירושין בהסכמה. מה שתחילה נראה כמו תהליך פשוט ומובן מאליו, מעלה לפתע שאלות שמציפות הכול מחדש. החל מנכסים שנרכשו במשותף ועד נכסים שנרכשו לפני הנישואים, מתנות או ירושות שקיבלו בני הזוג בנפרד - נדרשת הערכה מחדש של הגדרת הרכוש המשותף ואופן חלוקתו.

קרדיט תמונה יח"צ

 

כעת כשכל אחד מבני הזוג עומד בפני עצמו, הדברים אינם פשוטים כל כך. כדי לפזר את הערפל הזה ולהבטיח תהליך גירושין  יעיל והוגן ככל הניתן, ייעוץ משפטי נכון הוא המפתח. כאן, נסביר כמה נקודות שחשוב להכיר אודות תהליך חלוקת רכוש בין בני זוג.

מה נכלל ברכוש המשותף?

בעוד שישנם סוגי רכוש שאין כל שאלה לגבי היותם חלק מרכושם המשותף של בני הזוג כמו דירה שנרכשה במשותף ונרשמה על שני הצדדים, נכסים אחרים עשויים להיות שנויים יותר במחלוקת. לכן, בראש ובראשונה, עורכת הדין תסייע לבני הזוג למפות את כלל הנכסים בבעלות בני הזוג - מה מהנכסים משותף על פי דין ומה לא. לצד נכסים מוחשיים כמו נדל"ן, רכבים וחפצים אישיים, ייכללו גם חשבונות הבנק, השקעות, קרנות פנסיה ונכסים אחרים. במקביל, ימופו התחייבויות שונות של הצדדים כמו הלוואות, התחייבויות לצדדי ג', הלוואת משכנתא וכדומה. חלוקת הרכוש אינה חייבת בהכרח להיות שווה לחלוטין, יתרה מזאת, יש נכסים שכלל לא מוגדרים בדין כ"רכוש משותף" אותו יש לחלק באופן שווה למשל דירה שנרכשה על ידי מי מהצדדים לפני הנישואין או זכויות פנסיה שנצברו לפני הנישואין. כאשר מתגרשים בהסכמה, יש הזדמנות לנהל שיח ומשא ומתן סביב נושא זה, לבחון את הצרכים של כל אחד מהצדדים, לקיים הבטחות והסכמות קודמות אם היו ולבצע חלוקה מוסכמת תוך התייחסות לכלל הנסיבות לפיהם התנהלו הצדדים במהלך חיי הנישואים. כאשר מתגרשים ללא הסכמה ויש חילוקי דעות בעניין הרכוש, לכל צד יש אינטרס להישאר עם הרכוש הרשום על שמו באופן בלעדי, או לקבל יותר מן הרכוש המשותף. יואר כי, גם דירה שנרשמה על שם שני הצדדים, עשויה במקרים מסוימים, להתחלק לא באופן בו נרשמה, אם מנהלים הליך משפטי.

כיצד הליווי המשפטי יכול לסייע?

בני הזוג לעיתים כלל אינם מודעים למשמעויות המשפטיות והכספיות של הנושא. הרבה פעמים, הזוגות קובעים כי נכס כזה או אחר שייך לצד אחד בלבד אך בפועלים לא נוהגים בהפרדה רכושית כפי שקבעו, דבר אשר יכול לזכות את בן הזוג השני בטענות לשיתוף בנכס הספציפי, על אף שהתכוונו הצדדים לשיתוף כאמור. עורכת הדין תעניק ייעוץ מקיף ומותאם אישית בעניין ההשלכות של כל צעדי הצדדים עד מועד בו החליטו להתגרש, לצד הזכויות העומדות לרשות כל אחד מבני הזוג במקרה הספציפי. כך למשל, על אף שירושה ומתנות מוחרגות מן החלוקה השוויונית, לא תמיד יהיה כך בפועל וזה תלוי, בין היתר, בנסיבות שאפפו את שנות הזוגיות. הייעוץ המשפטי יאפשר לבני זוג להבין אילו נכסים נתונים לחלוקה שוויונית ואילו נכסים עשויים להיחשב כחלק מרכוש נפרד. כמו כן, ניתן יהיה לקבל ליווי וחוות דעת של מומחים כמו שמאים, אקטוארים שיוכלו להעריך את ערכם של הנכסים השונים ולוודא שהחלוקה אכן הוגנת על פי שווי השוק ונסיבות הצדדים.

איך בוחרים עורכת דין גירושין מתאימה?

כשזה מגיע לחלוקת רכוש בין בני זוג, ישנם כמה גורמים שיש לקחת בחשבון כדי לקבל החלטה מושכלת בכל הקשור לעורכת הדין שתלווה בתהליך. חשוב לבחור בעורכת דין בעלת ניסיון בטיפול בתיקי גירושין ובפרט זה בתיקי רכוש ובעלת היכרות עם הדין החל והמתחדש מעת לעת. עורכת דין בעלת היכרות מעמיקה עם תיקי גירושין מורכבים תוכל לספק תובנות חשובות ולצפות מגוון רחב של תרחישים. כמו כן, חשוב לבחור עורכת דין שתקדיש את תשומת הלב והזמן הנדרשים כדי ללמוד את הצרכים שלכם לעומק ולספק מענה לכל חשש שיעלה מהשטח. כאן, מומלץ לבחון היטב את סגנון התקשורת של עורכת הדין ומידת הזמינות שלה ולוודא כי היא אכן מאפשרת לכם לחוש איתה בנוח.

עו"ד קרינה אלכסנדרובסקי מביאה עמה שנים של ניסיון בליווי תיקי גירושין מורכבים, ידע מקיף בחקיקה, הלכות, פסיקות ותקדימים חדשניים בתחום חלוקת הרכוש, קשב ורגישות רבה. עם עו"ד אלכסנדרובסקי, יש לך כתובת משפטית שתאפשר לך לצלוח את תהליך הגירושין על קרקע יציבה.

לפרטים נוספים ותיאום שיחת ייעוץ, ניתן ליצור קשר כאן עוד היום.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה