טיפול פסיכולוגי – מסע אל הלא נודע



כמה פעמים עצרתם את שצף המשימות השונות, המטלות או פעילויות שגרתיות ויומיומיות וכל זאת כדי להכיר את עצמכם טוב יותר? סיכוי גבוה שלמעט מקרים בודדים, לרוב רבדים שונים בתוכנו יתגלו כבדרך אגב עקב מאורע כזה או אחר, או הבנה הדרגתית לגבי מה שעושה לנו טוב ומה שמעורר בנו תחושות שליליות

pixabay

כזהו במקום מסוים הטיפול הפסיכולוגי; מצד אחד המטופל או המטופלת יכולים להתחיל במפגשים כשהם מודעים לסוגיה שעמה הם רוצים להתמודד, ומן הצד השני יהיו גם אלו שילינו על מצוקה ללא כל הבנת מקורה או טבעה.

מהיכן המצוקה נובעת?

בפועל האתגר הוא גדול הרבה יותר, הן עבור המטפלים והן עבור מטופליהם. גם כאשר מטופל מגיע לטיפול כשהוא מלין על נושא שמטריד את מנוחתו: אי יכולת להתמודדות עם גורמי מתח נפשי, התקפי חרדה, פוביות, נדודי שינה או התקפי זעם לצורך הדוגמה, הרי שלרוב יהיה זה מדובר בסימפטום לדבר מה שורשי הרבה יותר.

מתפקידם של המטפלים הוא ללוות את מטופליהם במסע שלהם אל תוך עולמם הפנימי, ולנסות להבין יחד עמם את הגורמים שהובילו למצב הנוכחי וכן לבחון מחדש את הסיטואציה מפרספקטיבה חדשה. כך לצורך הדוגמה, טיפול בשיטת EMDR המיועד לסובלים מטראומה נפשית וכן ממצבים רבים אחרים, יכול לסייע באיתור זכרונות שממשיכים ללוות את האדם, זכרונות אשר אליהן נילוות אמונות והרגשות שליליות. במהלך העבודה לעתים ניתן לשחרור את האנרגיה האצורה בגוף, ואיתה את החוויה השלילית אותה המטופל או המטופלת פירשו כמסכנת חיים, או כתרחיש של חוסר אונים או חוסר שליטה.

שיטה זו לצורך הדוגמה, יכולה לסייע רבות כאמצעי לטיפול בחרדות מהן סובל מטופל מסוים. יתכן שהחרדות מקורן באירועים קודמים שליוו והשפיעו על חייו, ארועים שהסתיימו אך ממשיכים לחיות בחוויה הפנימית של האדם. המטופל לא תמיד יכול לשים את האצבע ולהצביע על הטריגר שקדם לכך, או להשתחרר מהשפעתו גם כשמכיר בו. מבחינתו הוא סובל מחרדות. המטפל או המטפלת אולי יגיעו למסקנה שהאירוע המקורי, אשר מנותק מארועים אחרים ברשת הזכרון, משפיע על הדמוי העצמי של האדם. ניתן ליצור תנאים בטיפול אשר יובילו לעידכון הזכרון עם מידע חדש, והודות לכך, ניתן יהיה להישתחרר מהשפעתו השלילית.

אפשרויות טיפול נפוצות

חשוב לציין כי נסיבות הגעתם של מטופלים לטיפול יכולות להשתנות באופן ניכר וכל מקרה מביא עמו עולם שלם של רגשות, מצוקות, חוויות ופרשנויות אישיות

אחד מן הגורמים שמרתיעים מטופלים מלהתחיל בסדרת טיפולים פסיכולוגיים, הוא תחושת אי הוודאות באשר לצפוי להם. קריאה על כך יכולה לעזור להיידד עם התהליך.

נציין באופן חלקי את טכניקות הטיפול הנפוצות ביותר:

טיפול התנהגותי קוגניטיבי – טכניקת טיפול שמטרתה היא להשפיע על האופן שבו אנו מגיבים לאירועים שונים, פרטניים ויומיומיים. השיטה מבוססת על הנחת היסוד שאנו מגיבים לאירועים שונים מתוך דפוסים מחשבתיים שהתקבעו. זיהוי דפוסים אלו וסיגול הרגלים התנהגותיים ומחשבתיים שונים, יכול לסייע בהפחתת תסמינים של מתח, חרדה, פוביות ועוד.

טיפול דינמי – טיפול שמטרתו איננה בהכרח לסגל דפוסים חדשים, כי אם ללוות את האדם במסע שלו. לרוב, הטיפול הדינמי מתאר בכללותו את משמעותו של הטיפול הפסיכולוגי: ביצוע שיחות עומק שמטרתן היא לאפשר תובנות חדשות עבור המטופל באשר ליחסיו עם הסביבה ויחסיו עם עצמו.

אפשרויות לטיפול ותמיכה נפשיים

כיום די בחיפוש קצרצר ברשת האינטרנט כדי למצוא אפשרויות שונות לקבלת סיוע נפשי. לצד אתרי פסיכולוגיה, קופות החולים השונות ואתרים של פסיכולוגים קליניים פרטיים, ניתן למצוא עמותות המאפשרות סיוע נפשי מידי ובראשן: סה"ר וער“ן. יש לציין שבאירגונים האחרונים, הצוות מורכב מצוות מקצועי בתפקידים ניהוליים וממתנדבים, אשר לרוב לא צמחו מתחומי בריאות הנפש, כי אם קיבלו הכשרה המאפשרת להם לתת מענה ראשוני לפונים. עקב השימוש הרב בערוצים אלה, המתנדבים צוברים נסיון רב ומתיעצים עם אנשי מקצוע לפי הצורך.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה