יועץ תנועה - קווים לדמותו



ככל שהגודש בכבישים עולה וככל שהיחס בין כמות הנהגים למספר החניות משתנה לרעה, כך גדלה החשיבות של גורם מקצועי בעל הסמכה של יועץ תנועה. נסביר להלן מהי הכשרתו ויכולותיו של יועץ מסוג זה, וכיצד הוא מחולל שינוי לטובה, בתכנון כבישים, חניות, מחלפים וכיוצא באלה.

קרדיט לתמונות FREEPIK

יועץ תנועה – ההכשרה הנדרשת 

מאחורי כל יועץ צריכה לעמוד הכשרה המכינה אותו היטב לביצוע תפקידו. בשל המורכבות של תכנון חניות, ייעוץ בתכנון כבישים והגשת תוכניות, נספחי חניה והתאמה להסדרי תנועה, נדרש יועץ תנועה להסמכה מעמיקה. ברוב המוחלט של המקרים, יהיה היועץ בעל הסמכה של מהנדס. ליתר דיוק, מדובר על מהנדס אזרחי, בעל תעודת מהנדס ועל פי רוב עם התמחות בתחום התחבורה ותכנון תעבורה. 

בתור מהנדס, היועץ מורשה לחתום על דוחות שיש להם משמעות מקצועית, בפרט בנושאי הסדרי תנועה, תכנון חניות ומציאת פתרונות מותאמים. על פי תוכנית הייעוץ או הדוחות, יוכל יזם או קבלן להביא בחשבון פתרונות כדוגמת שימוש במכפילי חניה, חפירת חניות תת קרקעיות, הגשת בקשה לשינוי רמת שירות ועוד. 

במה עוסקים יועצי תנועה 

  • יועצי תנועה מלווים פרויקטים הנדסיים ופרויקטים בבניה, לעיתים עוד משלב בדיקת ההיתכנות (דוח שלב אפס). 
  • תכנון נספחים - היועצים מתכננים נספחי חניה, תוך התאמה לתקני חניה ולדרישות של רשות מקומית. 
  • הכנת תוכנית להוספת חניות נדרשת, בפרויקטים כגון פינוי בינוי, תמ"א 38, הקמת תוספות לבניה קיימת. 
  • בדיקת עלויות - באזורים בעלי גודש תנועה, הקמת חניונים או תוספת חניות כרוכה בעלויות ניכרות. כחלק מתפקידו של היועץ, הוא יוכל לשלב בדיקת עלויות לצורך הקמת החניות הנדרשות. 
  • הגשת דוחות מפורטים - עבור פקידים או מקבלי החלטות ברשויות וכן עבור גורמים תכנוניים או ביצועיים. דוחות של יועץ עשויים להידרש בשלבים שונים של פרויקטים, בשלבי בדיקת עלויות ביצוע, בבקשות להיתרים, בשלב הראשוני של הפרויקט ואף לעיתים בסיומו. 
  • רמת שירות - ייעוץ בנושאים כמו רמת השירות בחניון. בכל חניון, מוגדרת רמת שירות שנעה בין 1 לבין 3. ישנם קריטריונים שונים המשפיעים על רמת השירות שתאושר בהקמת החניון. מכיוון שרמת השירות שנקבעת משפיעה על כמות הכוללת של מכוניות שתוכל להיכנס לחניון ברגע נתון, רצוי להתייעץ עם יועץ התנועה בעניין זה, בשלב מוקדם ככל האפשר של הפרויקט. 

זקוקים לייעוץ, ליווי או הכנת דוח של יועצי תנועה לפרויקט בינוי או בתכנון חניון פרטי או עסקי? פנו לחברת פתרונות הנדסה ובטיחות בע"מ . הכנת דוחות, ייעוץ ותכנון נספחי חניה וליווי מקיף ומקצועי. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה