יש לכם הצפה בבית? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת



הגעתם הביתה אחרי יום עבודה ארוך וגיליתם שהבית מוצף. זה יכול לקרות כתוצאה מפיצוץ בצינור, הצפה של הביוב, סתימה בצנרת, בעיה באיטום המבנה וגורמים רבים נוספים

קרדיט תמונה FREEPIK

אחרי שנשמתם עמוק, הכרחי לפעול במהירות כדי למזער ככל האפשר את הנזקים. מה עושים? המדריך הבא יבהיר לכם בדיוק, צעד אחר צעד. 

 שלב ראשון: עזרה ראשונה להצפה

בשלב הראשון עליכם לפעול במהירות להפסקת זרימת המים. עליכם לאתר את מקור ההצפה ובמידת האפשר לעצור אותה על ידי סגירת ברז המים הראשי למבנה.

כמו כן, זה הזמן להעלות חפצי ערך (ובהם גם תמונות ומסמכים) שנמצאים בקרבת ההצפה למפלס גבוה כדי למזער את הנזקים לציוד שלכם.

כעת הגיע הזמן לקרוא לעזרה מקצועית, שתסייע לכם לשאוב את המים ולטפל במקור ההצפה. זה הזמן גם להפעיל את פוליסת הביטוח שלכם, במידה וישנה כזו. 

 שלב שני: שאיבת הצפות

בשלב זה אנשי המקצוע יטפלו בהצפה עצמה וישאבו את המים במהירות האפשרית באמצעות משאבות מתקדמות וציוד ייעודי. במרבית המקרים שאיבת ההצפה תתבצע באמצעות משאבות טבולות, המסוגלות לעבוד גם מתחת לפני המים. במידה ומדובר על שאיבה של ביוב, ייעשה שימוש במשאבות טבולות חזקות יותר, המסוגלות גם לגרוס את הפסולת המעורבת עם נוזלי ההצפה.

 שלב 3: ייבוש תת רצפתי

את ההצפה עצמה ראיתם כנראה בעיניים, אבל במקרים רבים, גם לאחר שאיבת המים, נותרת רטיבות כלואה מתחת לריצוף המבנה. רטיבות זו עלולה להתפשט ולגרום לנזקי רטיבות כגון עובש, קורוזיה,פגיעה בריהוט ובמשקופים, ואפילו פגיעה בתשתית המבנה עצמו.  

לכן, חלק מתהליך שיקום הנזקים כולל בדרך כלל גם ייבוש של המצע התת רצפתי. תהליך הייבוש ראשיתו באיתור מוקדי הרטיבות הכלואה באמצעות מכשור מתקדם. בשלב הבא דואגים לייבוש את המצע הרטוב מתחת לריצוף באמצעות מכשירים כמו יבשנים ולוחות תרמיים, עד שהמצע יבש לחלוטין.

בשלב האחרון אנשי המקצוע יערכו בדיקה ויוודאו שהמצע התת רצפתי עומד בתקן הלחות המומלץ ע"י מכון התקנים הישראלי.

שלב 4: שיקום הנזקים

טיפול בהצפה וייבוש המבנה הם רק השלב הראשון בתהליך ההתמודדות עם הצפה בבית. מים בכמויות גדולות יכולים לגרום לא מעט נזק לחלקי המבנה, לתשתיות ולתכולה, ויש לטפל בנזקי ההצפה המשניים ולמזער אותם במטרה להחזיר את המבנה לשגרה במהירות. טיפול נקודתי בלבד במקור הנזילה מבלי להתייחס לתופעות הלוואי של ההצפה עלול ליצור נזקים רחבי היקף בעתיד ואף להתפתחות טחב ועובש שעלולים לפגוע בבריאות. 

 אנשי מקצוע ידעו לזהות את כל הנזקים, כולל נזקי משנה, ולבנות תכנית שיקום מקיפה ומהירה. בדרך כלל, תכנית כזו תכלול:

  • טיפול בנזקי הצנרת.
  • איתור מוקדי הרטיבות ברחבי הבית
  • ייבוש ושיקום של התכולה שנפגעה (כמו ציוד חשמלי, נזק לרהיטים, או שחזור מסמכים)
  • טיפול בנזקי עובש
  • ייבוש ושיקום נזקים שנגרמו למבנה עצמו ולתשתיות. 

 ועכשיו - חזרה לשגרה!

כעת ניתן לחזור לשגרה בידיעה כי טיפלתם בהצפה באופן יסודי ומנעתם התפתחות של נזקי משנה למבנה ולתכולה.
כמובן, תמיד טוב להיות ערים לכל כתם רטיבות, שינויים חשודים במד המים, כתמי עובש וכל סימן אחר שעלול להצביע על נזילה חדשה בבית. שימו לב!

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה