כיצד להתאים כסא גלגלים לנוחות ובריאות המטופל?



לאדם הנזקק לכסא גלגלים, הכסא הופך להיות אביזר שבו הוא מבלה חלק גדול אם לא את רוב שעות היממה. לכן חשוב לשים לב למספר התאמות שיכולות לסייע מאוד ולשפר את איכות החיים של המשתמש

יחצ

הצעד הראשון הוא התמיכה במרכז המושב – במרבית כסאות הגלגלים הסטנדרטיים ככל שמופעל משקל לאורך זמן על המושב נוצר מעין שקע במרכז המושב. השקע הזה הוא בעייתי משום שהוא גורם למשקל להתחלק בצורה לא שווה ולהפעלת לחץ באזור ממוקד שעלול להביא להופעתם של פצעי לחץ ובעיות בריאותיות אחרות. בכסאות משוכללים יותר קיימת תמיכה נוספת מתחת למושב שמטרתה למנוע את התקערות המושב ושמירה עליו ישר. בכסאות פחות מתקדמים מומלץ לעשות שימוש בכרית סער – כרית שבחלקה העליון היא ישרה ובחלקה התחתון היא בצורת סער ומתלבשת על השקע שנוצר במושב. אם מדובר במטופל שאינו נעזר בחיתולים חשוב שהכרית תהיה מחומר קל לניקוי ולשטיפה. חיתולים למבוגרים פותרים את הצורך הזה ומאפשרים לעשות שימוש בכל כרית שהיא. הישיבה על הכרית בכסא מגביהה את היושב בכסא ולכן חשוב להגביה את הרגליות של כפות הרגליים בצורה כזו שתיווצר זווית קרובה ל90 מעלות בברכיים של היושב. במידה ולא ניתן להגביה את רגליות הכסא ניתן לעשות שימוש בכריות מיוחדות לרגליות המאפשרות להניח את הרגל עליהן ממצב מוגבה.

הצעד השני הוא ההתאמה והתמיכה בגב התחתון – מרבית המשתמשים שבוחרים בכסא גלגלים רגיל שאינו אקטיבי הם מוגבלים מאוד ביכולתם להניע את פלג הגוף העליון ולכן עושים שימוש בכסא עם ידיות שולחניות מוגבהות התומכת את הידיים. אך היחלשות הגב התחתון כמו גם בעיות רפואיות אחרות עלולות לגרום לגופו של היושב בכסא לגלוש לאחד מצידי הכסא ולהישען עם הגב עצמו על אחת הידיות. הפתרון לכך היא כרית ספוג בצורת ספל הממוקמת בגב המושב ותומכת את הגב התחתון משני צדדיו באופן שבו גם אם גוף היושב גולש לאחד הצדדים הכרית תומכת בו ולא הידית הנוקשה.

במקרים קיצוניים יותר, כמו לאחר אירוע מוחי, במקרים בהם יכולת התפקוד הגופני אינה סימטרית או שנדרשת תמיכה גדולה יותר לפלג הגוף העליון רצוי ומומלץ לעשות שימוש במגש מתפרק – מגש במותקן על ידיות הכסא ומאשר ליושב בו להשעין את הידיים בצורה ישרה וקדימה על המגש וכמובן גם להיעזר בו לכוסות שתייה או צלחות אוכל.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה