כיצד ניתן לבטל עיכוב יציאה מהארץ לפושט רגל



במסגרת הליכי פשיטת רגל רשאי בית המשפט להטיל על חייב סנקציות והגבלות שונות כגון עיכוב יציאה מהארץ והגבלות נוספות. מטרת הגבלות אלו היא להבטיח את שיתוף הפעולה של החייב עם ההליך המשפטי וכן לוודא כי הוא עומד בתוכנית התשלומים שנקבע עבורו ואינו משתמט

freepik

במקרים מסוימים כאשר חייב מעוניין לצאת מהארץ, יש צורך בהגשת הבקשה לבית המשפט ולשכנע אותו שיורה על ביטול צו עיכוב היצאה מהארץ. כפי שנראה מיד, לבית המשפט סמכות להורות על ביטול צו עיכוב יציאה מהארץ בתנאים מסוימים כפי שימצא לנכון.

במאמר זה יסביר עורך דין פשיטת רגל עדי עקראוי, באלו ממצבים תתאפשר הורדת ההגבלה.

מהם הליכי פשיטת רגל ומדוע יש להורות על עיכוב יציאה מהארץ  

הליכי פשיטת רגל הם למעשה פתרון משפטי אשר יצר המחוקק ומאפשר לחייב למחוק חובות הקיימים לו. במסגרת הליכים אלו, יכונסו נכסי החייב וימונה לו נאמן אשר ירכז את נכסיו וימכרם במסגרת מכירה פומבית. באמצעות הכספים אשר יקבל הנאמן בגין מכירת רכוש זה יפרע את חובותיו של החייב ויסלקם.

הרעיון העומד מאחורי הליכי פשיטת רגל הוא לאפשר לחייב לשקם את עצמו ולפתוח דף חדש בחייו. במסגרת צו השיקום, יעניק בית המשפט לאינטרס השיקום ערך עליון ויאפשר לחייב לפעול במטרה לסלק את החוב לצד שיקומו ושיקום בני משפחתו. חייב אשר יעמוד במסגרת כל התוכניות שיקבעו עבורו יוכל לזכות בצו הפטר אשר ימחק הלכה למעשה את כל החובות שצבר ויעניק לו הגנה מפני הנושים השונים.

מטרת עיכוב יציאה מהארץ היא לוודא כי החייב אכן נשאר בתוך שטח המדינה ואינו נמלט ומפסיק לשתף פעולה. שיתוף פעולה מצידו של החייב הוא דבר חיוני להצלחת ההליך שאם לא כן יפסיק בית המשפטי את ההליך וכל ההליכים שנפתחו כנגד החייב יחזרו.

 

מהם התנאים לביטול צו עיכוב היציאה מהארץ 

היות וכולנו בני אדם וייתכן כי פעמים רבות אנו נאלץ לצאת את תחום גבולות המדינה בשל צורך בסידורים כאלה ואחרים אפשר המחוקק לחייב במידת הצורך להגיש בקשה לביטול צו עיכוב יציאה מהארץ בהתקיים התנאים הבאים:

  • על החייב להראות כי הוא עומד בתשלומים החודשיים שנקבעו עבורו. חייב אשר אינו יעמוד בתשלומים ואינו יוכיח רצינות עלולה בקשתו להידחות. כמו כן, על החייב להראות כי הוא מגיש דוחות בזמן לממונה. דו"ח יוגש לממונה אחת לחודשיים.
  • יש סיבה מספיק טובה לביטול הצו. סיבה מספיק טובה בהקשר זה יכולה להיות מצב רפואי קשה של אחד מבני המשפחה הדורש נסיעה דחופה למדינה אחרת לצורך הליך רפואי או אירוע משפחתי של אחד מבני המשפחה הקרובה כגון חתונת הבן או הבת.
  • החייב יספק לבית המשפט ערבויות לחזרתו ארצה. ערבויות כוללות הפקדה כספית של ערבים בעלי יכולת כלכלית וכן חתימת החייב על צו התחייבות לשוב ארצה. הערבים אשר ייקח החייב חייבים להראות על הכנסה כלכלית ממשית.
  • החייב יצביע על גורם צד ג' אשר יממן לו את הנסיעה והשהות במדינה הזרה. חייב הנמצא בהליכי פשיטת רגל אינו יכול לממן לעצמו את הנסיעה לחו"ל לכן יש צורך במציאת גורם שלישי אשר יעשה זאת.

בהתקיים כל התנאים הללו רשאי החייב לפנות לבית משפט בבקשה לביטול צו עיכוב יצאה מארץ. לבית המשפט שיקול דעת אם להורות על ביטול הצו.

עד מתי צו עיכוב יציאה מהארץ תקף

כל עוד לא הסתיימו הליכי חדלות פירעון הרי שעל החייב חלים כל ההגבלות הקיימות במסגרת ההליך. כאשר ידווח הממונה לבית המשפט כי החייב סיים את תוכנית הפירעון שנבנתה עבורו, יינתן לו צו הפטר וכך גם ההגבלות תסורנה.

יש לזכור כי עיכוב יציאה מהארץ היא סנקציה חמורה הפוגעת בזכות יסוד חופש החירות. על מנת להתמודד עמה כראוי מומלץ לפנות לייעוץ משפטי.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה