כללי עשה ואל תעשה עבור משפחות של חיילים שנעצרו ונחקרו במצ"ח



משפחות יקרות, למרות שמדובר במצב קשה ורגיש - אנא מכם, תעשו הכל כדי לא להחמיר את המצב - תמכו בחייל ותשאירו את כל הכעסים והמתחים בצד • המדריך המלא להתנהלות הרצויה של משפחות עצורי מצ"ח, במאמר הבא

freepik

מי כמו העו"ד הצבאי עידן דביר, שמתמחה בטיפול בתיקי מצ"ח, מכיר את התחושה הקשה של המשפחות שרואות את יקיריהם מובלים באזיקים למעצר, נשפטים בבית הדין הצבאי או חלילה נשלחים למאסרים. עו"ד דביר לייצוג בתיקי מצ"ח סנגר וייעץ למאות חיילים שהסתבכו עם מצ"ח, וכחלק מעבודתו נכח בסיטואציות משפחתיות רבות. אשר על כן, עו"ד דביר מכיר את המתחים, התחושות והחרדות של המשפחות.

התחושות באוויר קשות ולא תמיד נעימות, אבל אל לנו ליפול לכדור שלג של רגשות שעלול רק להתעצם ולהוביל לייאוש. זה הזמן של המשפחות לתמוך בבנם, שכל כך יקר להם, להעניק תמיכה, סעד ועידוד. לעודד את נפשו ורוחו של החייל ולהיות שם בשבילו. גם אם הוא נראה קשוח, יכול להיות שבפנים הוא שבור ורצוץ נוכח המעמד שעשוי להיות מביך, משפיל ופוגע באגו. כמו כן, עו"ד צבאי לענייני מצ"ח מנוסה ידע גם לעודד את רוחו של החייל.

תראו תמיכה

אני מייצג חיילים שנחקרים במצ"ח כבר זמן רב, כך שלצערי ולשמחתי, כבר ראיתי הכל במה שקשור ליחס המשפחה או מול החייל הנחקר. עו"ד צבאיים רואין חדשות לבקרים משפחות שיורדות על החייל, פוגעות בו - ואומרות לו משפטים כמו: "תרקב בכלא בגלל המעשים שלך", "תשלם על כל הצער שאתה גורם למשפחה" או "אף פעם לא היה לך כושר שיפוט".

מנגד, עו"ד לענייני מצ"ח רואים גם משפחות שתומכות בחייל ואומרות לו: "אנחנו תמיד נאהב אותך", "צריך שנביא לך משהו?", "אתה רעב/צמא?", "אל תדאג, אנחנו כאן בשבילך", "הכל עובר ואתה תצא מזה", "תסמוך על העו"ד ותעשה כל מה שהוא אומר לך".

חשוב לי לציין שאני לא שופט את המשפחות! כולם בדרך כלל רוצים רק בטובת קרוב משפחתם, והמילים שיוצאות מהפה הן תוצר של דאגה, אהבה ורצון לשיפור. אני כותב מדריך זה כדי שהמשפחות ידעו כיצד יש לנהוג ומאיזה פעולות יש להימנע.

לשים מתחים קודמים בצד

אתם מכירים משפחות ללא מתחים או כעסים? בכל משפחה נורמטיבית יש קצוות פתוחים. זמני החקירה והמעצר לא מהווים זמן טוב לפתוח את כל מה שמחזיקים בבטן, להפך, זה הזמן לתמוך במאת האחוזים בקרוב המשפחה שנמצא במצב קשה ורגיש, זקוק לקרובים לו.

צרו מייד קשר עם עו"ד - ואל תתנו להם עצות

נתקלתי הרבה פעמים בעצות ששמעתי שהחייל אמר ש"אמרו לו". רובן היו מאוד לא מקצועיות ולא רציניות. העצות נובעות ממקום טוב של דאגה. יש משפחות שכל כך משוכנעות שקרובם לא ביצע דבר עבירה, ואומרות לו: "שתף פעולה עם החוקרים". אני מזכיר למשפחות שלחוקרים ולילדכם יש אינטרס מנוגד, וגם אם אתם בטוחים שהוא לא ביצע כלום, אל תתנו לו עצה כזו.

לעתים משפחות אומרות לחייל "לשתוק לאורך כל החקירה, פשוט לא להגיד כלום", אלא שבנוגע לכל מה שקשור לזכות השתיקה, עדיף להיוועץ עם עו"ד, כי שימוש בזכות זו עלולה להועיל במקרים מסוימים ולהזיק במקרים אחרים.

אם קרוב המשפחה שלכם הוא חייל והוא הסתבך, קחו נשימה, תירגעו, תנו לו תמיכה - ופנו אליי באופן מיידי, עו"ד צבאי לענייני מצ"ח עידן דביר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה