כל הדרכים להתמודד עם בריחת שתן



אנשים רבים המגיעים לגיל השלישי מגלים כי הם סובלים מתופעה די שכיחה של בריחת שתן. תופעה זו מוכרת גם בקרב נשים לאחר היריון ולידה, ובקרב נשים באופן כללי. התופעה של בריחת שתן נגרמת עקב מצב שבו נוצרת היחלשות השרירים של רצפת האגן, כאשר השופכה אינה נסגרת באופן תקין
ולכן יש דליפת שתן בלתי רצונית. אנשים הסובלים מתופעה זו יודעים כי מדובר בתופעה מטרידה שפוגעת באיכות החיים שלהם. בריחת שתן יכולה לגרום למבוכה רבה ובושה, חששות ודאגות בעת יציאה לחברה וכמובן ירידה בביטחון העצמי. יחד עם זאת, זו לא חייבת להיות גזרה משמיים והיא בהחלט ניתנת להתמודדות, טיפול וקבלת החיים שלכם כפי שהיו לפני התופעה של בריחת שתן.

קרדיט תמונה PEXELS

 

מחזקים את רצפת האגן

תרגילים לחיזוק רצפת אגן יסייעו לכם לשקם את השרירים החלשים ולמנוע מצב של צניחת רצפת האגן. כך השרירים שלכם יתחזקו ועימם גם התמיכה בסוגרי השופכה, כך שתוכלו למנוע מצב שבו ישנו  קושי לשמור על השופכה סגורה. התרגילים הנפלאים הללו יחזקו לכם את כל האזור של רצפת האגן ויבטיחו לכם שקט נפשי.

תרגילים לחיזוק רצפת האגן הם תרגילים מאוד פשוטים שבהם למעשה מתרגלים את הכיווץ של השרירים הטבעתיים, כך שממש ניתן להרגיש כיצד הם מתרוממים מעלה. אם אינכם בטוחים לגבי המיקום של שרירי רצפת האגן, נסו לדמות מצב שבו אתם לוחצים על שלפוחית השתן כפי שאתם עושים כשאתם מטילים את מימיכם. כעת כשאתם יודעים על אילו שרירים מדובר, אספו אותם כלפי פנימה ולא כלפי חוץ (כפי שעושים בנוחיות). זהו הבסיס לתרגילים של חיזוק רצפת האגן. 

נסו לכווץ את השרירים כ-10 שניות לפחות ולהרפות באיטיות, מבלי לדחוף. השתדלו לחזור על כך כמה פעמים ביום בכל יום.

טיפולי פיזיותרפיה

גם טיפולי פיזיותרפיה יכולים לסייע לכם מאוד לתרגול שרירי רצפת האגן. הפיזיותרפיסט שלכם יראה לכם כיצד לבצע את התרגילים באופן מדויק ונכון, שיסייע לכם להימנע מבריחת שתן. לפעמים הפיזיותרפיסט יחליט להשתמש במכשיר ביופידבק, שאותו מחברים עם אלקטרודות באזורי הגוף הקשורים לשליטה במתן השתן. אלקטרודות אלו מטרתן למדוד את תפקוד האזורים האלו בגוף, בזמן ביצוע התרגילים, כיוון שכך אפשר לבדוק מהי יכולתו של המטופל לשלוט בשרירים ובאיזו רמה. לפי התוצאות אפשר יהיה לבצע תרגילים שישפרו את יכולת הכיווץ של המטופל ולעקוב אחר הטיפול כדי לבדוק אם אכן ישנה מגמת שיפור. ייתכן כי הפיזיותרפיסט יחליט לבצע גירוי חשמלי באזור, במטרה לעודד את פעולתם של השרירים המסייעים למנוע את בריחת השתן.

תרופות שיכולות לסייע למצב

ישנם מקרים שבהם לא ניתן להימנע מטיפול תרופתי, אשר יכול להקל באופן ניכר על דליפת השתן. טיפול תרופתי יכול לסייע להרפות את שלפוחית השתן, כאשר המטרה היא להפחית את הלחץ בשלפוחית כמה שניתן, כדי שלא ייווצר מצב שבו השתן הנמצא בה ישתחרר ללא כל שליטה. אך אם הסיבה לטיפול התרופתי נובעת מהיחלשותם של שרירי האגן, אז הוא יעזור לחזק את הרקמה של רצפת האגן.

התערבות כירורגית

במקרים מורכבים יותר שבהם הפתרונות האחרים, קרי, תרגילים לחיזוק רצפת האגן והטיפול התרופתי אינם מסייעים בהשגת המטרה, ניתן לחשוב על התערבות כירורגית. כדי לטפל בבריחת שתן יש שני סוגים של ניתוחים: הראשון הוא החדרתו של סרט שעוזר לשלפוחית השתן להחזיק את השתן מבלי שידלוף החוצה. השני הוא השתלה של בלונית – שהיא למעשה סוגר מלאכותי. תפקידה של הבלונית היא לסייע למטופל להטיל שתן על ידי ניפוח ושחרור הבלונית. הניפוח מתבצע אוטומטית, ללא כל צורך בהתערבות המטופל.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה