כל מה שצריך לדעת על מיסוי טרם העברת דירה



בעת בה אנו מדברים על העברת דירה במתנה לצורכי מס, יש לציין כי המשמעות המרכזית לפעולה זו תהיה העובדה שלא תתקבל תמורה מלאה על פי שוויה בידי מעביר הדירה. ככלל, כאשר מדובר על העברת דירה במתנה, מדובר למעשה במכירה המהווה אירוע מס סטנדרטי לחלוטין, כזה המחייב בתשלום מס שבח בידי מעביר הדירה וכמו גם, מחייב בתשלום מס רכישה על ידי מקבל הדירה. יחד עם האמור, חשוב לציין כי ישנם סעיפים שונים בחוק המתייחסים לאירועים ספציפיים ככאלו הנקבעים לפטורים ממס לצד הקלות כאלו ואחרות, בתנאים ספציפיים, בעת בה מועברות זכויות "במתנה ללא תמורה". נוסף על האמור, חשוב לציין כי בזמן שמנצלים פטורים ממס אשר מוענקים למטרת העברה במתנה - נכנס מקבל הדירה לנעליו של מעביר המתנה, פעולה שגורמת להיווצרות של רצף מס לעניין מחיר הדירה, החיוב במס וחישוב פחת במעמד המכירה.

קרדיט תמונה FREEPIK

ללא התחייבות במס שבח ובמס רכישה

כאשר אנו מתייחסים לכל הנוגע למס על דירה במתנה יש לציין כי החוק במדינת ישראל מעניק למקבל הדירה במתנה פטור מלא ממס שבח בהעברת הזכויות. מדובר למעשה על פטור המתקשר באופן ישיר אל העברת זכויות כאלו ואחרות במקרקעין וכמו כן, הוא חל בעת בה מבוקש פטור על פי סעיף 62 לחוקי מיסוי מקרקעין וכך למעשה, שוויה הרכישה חוזר להיות כפי שהיה ביום העברה, במילים אחרות - העלויות נשארות אותן עלויות. על כן, חשוב לציין כי הפטור ממס שבח שנועד למקבל המתנה ניתן רק בעת בה מדובר על נתינת מתנה ללא תמורה, כזו הניתנת לאדם קרוב כדוגמת בן זוג, צאצאים, בן או בת זוגם של הצאצים, הורים ובני זוגם, אחים, אחיות וכן הלאה וכן הלאה.



מקרים בהם מוטב לשקול ויתור על הפטור ממס

חשוב לציין בנוסף לאמור לעיל כי קיימים לא מעט מקרים כאלו ואחרים בהם לא מתקבלת תשואה רווחית במכירת הדירה או לחילופין מצב בו נוצר הפסד כלכלי ממכירתה על ידי המעביר. על כן, במקרים שכאלה, בהם לא התרחשה עליית ערך משמעותית במחיר הדירה ומעביר הדירה מחזיר בהפסד בעת מעמד מכירת הדירה, כזה הנגרם בעקבות שיפוצים או לחילופין ריבית על המשכנתא, ניתן לומר באופן חד משמעי כי לנצל פטור ממס בגין העברתה לא תהיה הפעולה החכמה ביותר וכן, חשוב לשקול מחדש את העברתה לצד חישוב מעמיק המתייחס באופן ישיר למידת הרווח וההפסד במכירתה. על כן, גם במקרים בהם למעביר ישנם הפסדי הון, ניתן לקזז את רווח הדירה כנגד אותם הפסדים. עם זאת, חשוב לציין כי גם במקרה כזה - במידה ותבוצע העברה ללא כל תמורה, יהיה זכאי מקבל הדירה לתשלום מס רכישה בשיעור נמוך ממס הרכישה הסטנדרטי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה