כל מה שצריך לדעת על משמורת משותפת



המושג "משמורת משותפת" הוא מושג שעולה לא פעם בהליך גירושין המתלווה אל מערכת יחסית עם ילדים, אך חשוב לדעת כי הסדר משמורת משותפת לא בהכרח תתקבל בכל הליך גירושין. זאת בעוד כי משמורת משותפת היא למעשה חלוקה של פרקי שהות שווים עם הילדים בקרב שתי הצדדים, פעולה שנגרמת בעקבות השיקול העיקרי העולה מן הסכם הגירושין המתלווה אל מערכת יחסים עם ילד - טובתו של הילד

קרדיט תמונה FREEPIK

אצל רוב המוחלט של הזוגות, מיותר לציין כי יעברו הילדים למשמורת מלאה של האם, אך באותה נשימה חשוב לדעת כי ישנה אפשרות נפוצה אחרת בה בוחרים זוגות רבים יותר ויותר יחד עם חלוף השנים האחרונות: משמורת משותפת. על כן, מדובר למעשה על הסדר משפטי שמטרתו העיקרית הינה לקבוע כי לשני הצדדים המתרגשים ישנה זכות שווה להיות הורים לילדיהם, כפי שהייתה בעת בה הזוג טרם החליט לחתום על הסכם גירושין  .

מהי משמורת משותפת?

על פי עורכת הדין  איריס גרבר, ברוב המוחלט של מקרי הגירושין במדינת ישראל, יחד עם פרידת ההורים, יעברו הילדים למשמורת מלאה באחריותה של האם. במילים אחרות - הילדים יעבירו את מרבית זמנם עם האם והיא הגורם אשר מוסמך לקבל את מרבית ההחלטות לגבי חייהם. איך מה לגבי האב אתם שואלים? ובכן, במקרה של האב נקבע הסדרי ראייה, הסדרי ראייה הם למעשה מונחי משפטי לזמנים בהם האב יוכל לקבל את האפשרות לפגוש את ילדיו, בעת בה ישנם הסדרי ראייה מקובלים ואף מורחבים מהמקובל. אל מול ההסדר של משמורת מלאה, הרי שישנה גם אפשרות של משמורת משותפת , כאשר פירוש הדבר הינו כי אין עוד הורה משמורן אחד, אלא ששני ההורים חולקים את הזמן באופן שווה עם ילדיהם וכמובן, מחליטים החלטות משותפות לגבי חייהם.
לא פעם ולא פעמיים משמורת משותפת עלולה להראות בתור האפשרות האופטימלית, אפשרות כזו המעניקה לילדים את האפשרות לשהות זמן שווה עם זוג ההורים שלהם. על כן, מיותר לציין כי מדובר על מצב בו הילדים אינם חווים מצב של ניתוק קיצוני מהאבא, ניתוק אשר עלול להתרחש במקרים בהם עוברים למשמורת מלאה באחריות האם.

מתי כדאי לעבור למשמורת משותפת?

לדבריו של עורך הדין מוטי גרטל בשונה מהבסדר המשמורת המלאה, בו היחס בין קשר ההורים עלול להיות יחסית מצומצם לאור העובדה שישנו הורה משמורן אחד, כאשר אנו מדברים על משמורת משותפת ניכר כי התמונה היא אחרת לחלוטין. זאת במיוחד לאור העובדה כי זוג ההורים אחראי במידה שווה לעתידם של הילדים ולכן, על האמא והאבא להיות בקשר כמעט יום יומי על מנת להבטיח עתיד טוב יותר עבור הילדים שלהם. במילים אחרות, על הזוג להישאר במערכת יחסים כזו אשר תעניק להם את האפשרות לקבל החלטות בצורה יעילה ונכונה גם במצב של גירושין. אי לכך, בעת בה אנו מדברים על מקרים של גירושין קשים, משמורת משותפת לא תהיה נכונה עבור הילדים. פרמטר נוסף וחשוב לא פחות יהיה היכולת ההורית של שתי הצדדים, לצד הרצון של כל אחד מההורים לשהות כמה שיותר זמן עם ילדיו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה