כל מה שרציתם לדעת על מז"ח



בשגרה היום יומית שלנו אין לנו כל כך הרבה בעיות במערכת המים שמגיעה לביתנו, דירתנו או אפילו למשרד בו אנחנו עובדים. אנחנו שמים לב לבעיות כמובן, כשהן באות. למשל כולנו מבחינים כאשר ישנה סתימה בצנרת הבית או במקרה בו הפסיקו לנו את המים בבניין בשל תיקונים בצנרת. אך אילו לא רק הבעיות היחידות שאנחנו יכולים לסבול לאורך הזמן. מז"ח הינה נערכת למניעת זרימה חוזרת שיכולה להשפיע על מבנים רבים ואנחנו ברוב המקרים לא שומעים על קיומה, רק בעלי מבנים שנדרשו להתקין את המערכת מכירים בה. מהי אותה המערכת ואיך היא פועלת? כל הפרטים בהמשך.

קרדיט לתמונות PIXABAY

המז"ח (מונע זרימה חוזרת) הינה מערכת שמונעת ממי השתייה שלנו להזדהם בדרכים שונות. המז"ח מותקן על גבי הצנרת של המבנה או של השטח במקרה של שטח חקלאי ומונעת מזרימה חוזרת של המים אל מאגרי המים המרכזיים וכך נמנע זיהום המים. הזרימה החוזרת עלולה להיגרם מסיבות רבות כמו שאיבה חזקה לכיוון אחד בתוך מערכת המים העירונית וזה יגרום לשאיבת המים כולל מה שנמצא בתוך מערכות בתי העסקים שבדרך, וגם יכול להיגרם מפיצוץ בצנרת המים או מהפסקת חשמל של המשאבות שיגרום לתקלה במשאבות ולהגברת הלחץ במערכות העירוניות. כאשר מתקנים את התקלה שנגרמה מכל סיבה ומחזירים את המערכת לפעול כסדרה היא עלולה להוביל את המזהמים ישירות לבתי המגורים בסביבה או לבית העסק שבסביבה.

מי חייב להתקין מז"חים?

על פי התקנות של משרד הבריאות בתי עסק שעושים שימוש במערכת מים זורמים חייבים להתקין מז"ח ובנוסף, על בעל העסק לבצע בדיקה אחת לשנה על מנת לבדוק את תקינותה של מערכת המז"ח ולהחזיק באישור בכתב על תקינות המערכת. בין בתי העסק שנדרשים באופן כללי בהתקנת מז"חים אלו מעבדות, משקים חקלאיים שההשקיה בהם נעשית באמצעות מערכת המאפשרת החדרת חומרים לתוך מערכת המים או שנעשה שימוש לדילול חומרי הדברה, לולים ורפתות, בתים פרטיים ובנייני מגורים משותפים שיש להם גישה למערכת כיבוי אש או מערכת דישון החצר ועוד הרשימה ארוכה אך אינה מפורטת בדייקנות ויש לבחון כל מקרה לגופו על מנת לדעת מלכתחילה האם המבנה שלכם זקוק למז"ח או שלא.

לסיכום, המז"חים למעשה מסייעים לנו לשמור על מי השתייה שלנו נקיים ואיכותיים. בזכות מערכת מז"ח ניתן לתקן ולטפל בבעיות בצנרת מבלי לסכן את התושבים מסביב בזיהום מי השתייה שמגיעים לברזים שלהם. מומלץ לפנות ליועץ מקצועי ומנוסה על מנת לדעת אם גם בפרויקט שלכם אתם זקוקים למז"ח ואיזו מערכת הינה המומלצת ביותר עבורכם במידה ואתם נדרשים לה. חשוב לדעת כי התקנת המז"ח חייבת להתבצע על ידי מתקין מורשה בלבד המוכר ברשומות משרד הבריאות. יש להתקין את המז"ח רק עם אחד מהדגמים המאושרים וגם לערוך בדיקות שנתיות המאושרות בכתב על ידי מתקין מורשה ליחידה המפקחת במשרד הבריאות. 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה