כמה עולה הסכם ממון?



עונת החתונות ממש כאן ואם השקט הנפשי והבטחון בזוגיות מאושרת חשובים לכם, זה הזמן רגע לפני, ואפילו רגע אחרי (כי מוטב מאוחר מלעולם לא, גם במקרה זה) להכיר את הסכם הממון. מהו ההסכם הזה? מה מטרתו? כמה הוא עולה ומה משפיע על המחיר של עריכת הסכם ממון?

pixabay

הזוגיות שלכם פורחת והעתיד נראה לכם ורוד ונפלא וזה הרגע הכי פחות הגיוני לחשוב על אופציה אחרת שעלולה להגיע יום אחד, אבל אם אתם תופסים את עצמכם אנשים בוגרים ואחראיים כדאי שתשקלו ברצינות רבה את נושא הסכם הממון.

האהבה של היום היא לא אותה האהבה שתהיה לכם בעוד מספר שנים. אולי יותר אולי פחות ובכל מקרה היא תהיה אחרת. על מנת שתהיו ערוכים ומוכנים לכל דבר שיבוא על הזוגיות שלכם בעוד שנים, זה הזמן לכתוב ולחתום על הסכם שנעשה עוד בימים בהם שוררת ביניכם אווירה טובה ומכבדת.

עם כל הצער שיש בדבר, ובלי לטמון ראש בחול, היחסים שיש ביניכם היום הם לא בהכרח אלו שיהיו ביניכם בעוד שנים, ואם חס וחלילה תמצאו את עצמכם יום אחד במצב בו נישואיכם יעלו על שירטון ויגיעו למשבר עמוק, לפחות תגיעו לשם מוכנים בכל מה שקשור לנושא הממון.

איך מגיעים מוכנים? בונים וחותמים יחד על הסכם ממון. הסכם ממון הוא למעשה מסמך משפטי בעל חשיבות מכרעת ומשפיעה על שני בני הזוג גם שנים רבות לאחר שנערך.

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא למעשה חוזה שנערך בין בני הזוג שבסיומו הם חותמים עליו ונותנים לו תוקף משפטי מחייב. את ההסכם יכולים לבצע בני זוג לפני או אחרי החתונה וגם בני זוג שנחשבים "ידועים בציבור".

במסגרתו של הסכם הממון מסדירים ביניהם בני הזוג את כל ענייני הממון האישי והמשותף איתו הם מגיעים או הגיעו לנישואין או לחיים המשותפים וחלוקת הרכוש שלהם. למעשה בני הזוג קובעים בהסכם זה מה תהיה המדיניות הכלכלית שלהם בעתיד ואיך תתבצע חלוקת הרכוש שצברו במקרה של פרידה או גירושין.

יתרונו וחשיבותו של ההסכם הוא בהיותו 'פוליסת ביטוח' כלכלי לכל מקרה שיקרה בזוגיות שלכם. ליבתו של  ההסכם כוללת על פי רוב שני חלקים: התייחסות לרכוש קיים לפני הנישואין או הקשר במקרה של ידועים בציבור, והתייחסות לרכוש נצבר במהלך הנישואין או הקשר הזוגי. בקיצור: מה שלי מה שלך ומה של שנינו. בהסכם ניתן גם לכלול התייחסות לנכסים כלכליים נוספים כמו חשבונות בנק, נדל"ן, מיטלטלין, זכויות סוציאליות ופנסיה ממקומות העבודה ואף קניין רוחני ועוד.

 כמה עולה הסכם ממון ומה משפיע על המחיר?

הסכם ממון שנערך עם עורך דין שמתמחה בתחום הוא הסכם מורכב ואישי, ולכן עולה בין 3,500 ל- 10,000 שקלים. מה שמשפיע על הפער הגדול של מחיר הסכם ממון הוא הנתונים של בני הזוג:  האם מדובר בבני זוג לפני נישואין או אחריהם, האם לכל אחד מבני הזוג יש רכוש איתו מגיע לזוגיות וכמה הוא משמעותי. האם יש לזוג עסק משותף או שאחד מבני הזוג או שניהם מגיעים עם עסקים עצמאיים משלהם, האם לבני הזוג יש קו מתווה איתו הם מגיעים לעריכת הסכם או שיש עוד דרך לעשות עד שיגיעו ומתווה הנכון והמתאים להם ועוד כל אלו משפיעים על הערכת המחיר של כמה עולה הסכם ממון שייתכן מאוד שגם יבוא לידי ביטוי בעתיד של בני הזוג במסגרת הזוגית הקיימת.

מלבד התשלום לעורך הדין שאיתו עושים את המהלך שבסיומו חותמים על הסכם הממון, יש לקחת בחשבון שנדרש גם תשלום לאישורו של ההסכם, אישור שנותן לו תוקף משפטי. הדרישה בחוק כי להסכם כזה יינתן תוקף המשפטי, נובעת מכך שיש לו משמעות כלכלית הכוללת השלכות עתידיות.

עלותו של אישור הסכם הממון בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה הוא כ-450 שקלים. יש לציין שבמידה וההסכם נערך בין בני זוג לפני נישואין, הם יכולים לתת לו תוקף משפטי גם על ידי אישורו אצל נוטריון. בכל מקרה עלות אגרת הנוטריון _שהוא עורך דין שיש לו הסמכה נוטריונית לביצוע תפקידים נוטריונים כאלו ואחרים), וחתימתו על ההסכם דומה לעלות שיש לשלם לבית הדין או בית המשפט לענייני משפחה.

הסכם הממון יעניק לכם שקט נפשי ואף ייתן בטחון לזוגית המאושרת שלכם כשהוא מבטיח לכם שקט גם בעתיד לכל מקרה שלא יבוא.

 

המידע בעמוד הובא ע"י עו"ד דגנית אלישיב – מגשרת גירושין וערכת הסכמי ממון

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה