כריתת שד – כי זה מציל חיים



אם את או מישהי קרובה אלייך קיבלה את הבשורה המטלטלת על סרטן השד, חשוב מאוד לזכור כי בהרבה מאוד מהמקרים ניתן לעזור, להחלים ולהמשיך הלאה בחיים. נכון, זו תקופה מאתגרת, תובענית, ולעיתים ממש מתישה, אך עם זאת חשוב לשמור על אופטימיות שכן כל הסובבים אותך, בן הזוג, הילדים, המשפחה, כולם קשורים אלייך ובך, רוצים שתחלימי, ורוצים אותך איתם. כריתת שד אולי נשמע כמו דבר איום ונורא, ואכן, אף אחת לא רוצה לעבור הליך כירורגי, בטח שלא לאבד איבר מהגוף. עם זאת, הרי שזה אכן פיתרון מציל חיים, וניתן להתאושש ממנו, ואפילו היטב.

קרדיט תמונה FREEPIK

בעבר ההתמקדות בטיפולים הרפואיים לסרטן השד, כמו גם במחלות אחרות, הייתה אך ורק באספקט מציל החיים והמיידי. כריתת שד או כריתה של שני השדיים הייתה נקבעת ונעשית מיד, כריתה מלאה, וללא מחשבה רבה על אסתטיקה או בעצם על המשך החיים בגוף הזה, שהולך להשתנות בצורה כה דראסטית. כיום הדברים קצת אחרת, ויש הבנה כי בסופו של דבר לא מטפלים במחלה, אלא בבת אדם, ואם אפשר לקחת בחשבון גם אלמנטים אסתטיים – בהחלט לוקחים אותם.

לא רק כריתת שד מלאה:

סרטן השד לא מחייב תמיד כריתת שד. גילוי מוקדם יכול להוביל לטיפולים אחרים ופתרונות שונים ומשולבים למחלה.

  1. כריתה חלקית – כאשר ניתן, וזאת כאשר הרקמה הסרטנית מבודדת באזור מסוים מאוד ועם גבולות ברורים מאוד, הרי שהרופא ימליץ, תוך התחשבות באבחנה כמובן, על כריתה חלקית בלבד, ופגיעה מינורית אם בכלל במראה השד. בגידולים קטנים ומוגדרים היטב ניתן לבצע הסרה ספציפית מאוד (למפקטומיה), ובמקרים אחרים ניתן לעיתים לבצע הסרה של רבע השד בו התגלה הגידול (קוודרנטקטומיה).
  2. כריתה מלאה – נפוץ יותר במקרים שלא אובחנו מבעוד מועד, מקרי סרטן שד אשר התגלו רק לאחר ביטוי רחב יותר בשד, בשני השדיים, ואפילו ברקמות שכנות כגון בבית השחי. במקרים אלו יומלץ לבצע כריתת שד מלאה כולל רקמות נוספות, בכדי להסיר כל רקמה אשר עלולה להוות גורם סיכון לחזרת הסרטן ולהתבטאות נוספת שלו בגוף.

שימור ושחזור השד

חשוב לא פחות לדעת ולזכור כי ניתן כיום באמצעות הרפואה האסתטית לשחזר את השד, ועוד לפני כן, בניתוחים מסוימים אף לשמר חלקים. שימור עור השד למשל הוא הליך בו הגידול והשד מוסרים, אך העור, ובמידת האפשר גם הפטמה, נשמרים. במקרים אלו ניתן לבצע בו במקום שחזור מיידי של השד עם שתל סיליקון, כך שהגידול הוסר, הסרטן יצא מן הגוף, והשד שלך שמר על המראה שלו.

לא רק את, אלא גם הגישה המקובלת כיום בעולם הטיפול שואפת לשמר את האסתטיקה הגופנית של הפציינטית. בעוד נשים מבוגרות מאוד לעיתים קרובות יבחרו שלא לשחזר את השד, הרי שנשים צעירות יותר יעדיפו לרוב כן לבחור באופן טבעי בשחזור, וזאת כדי לשמר את המראה הנשי שלהן גם לאחר כריתת שד. עולם הכירורגיה האסתטית התקדם בצורה יוצאת דופן בעשורים האחרונים, ושחזור השדיים לאחר כריתה בהחלט מציג תוצאות מעולות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה