לא רק בטיס וברפואה - כך נכנסה הסימולציה גם ללימודי ההוראה



סטודנטים לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה במכללת אחוה עוברים במהלך לימודיהם סדנאות סימולציה, המכשירות אותם לעבודה אפקטיבית בשדה החינוכי. בכך הפכו לימודי הוראה בתנאי מעבדה לדבר הגדול הבא במערכת החינוך

קרדיט: המכללה האקדמית אחוה.

מרכזי הסימולציות הפכו בשנים האחרונות לכלי מרכזי בהכשרה מקצועית במגוון תחומים. ומה שטוב לקורס טיס או ללימודי רפואה הוא לא פחות טוב ואפקטיבי בלימודי תואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה. מרכז הסימולציה 'בי' במכללה האקדמית אחוה מהווה חלק מהותי ובלתי נפרד בתהליך החינוכי, בלימודי ההוראה ובשיפור דרכי ההוראה.

מחקרים שעסקו בפיתוח מקצועי של מורים וסטודנטים ללימודי הוראה מצאו כי פיתוח אפקטיבי כולל למידה אקטיבית וממוקדת תוכן המשלבת אימון, יישום, רפלקציה, דיאלוג באווירה לא שיפוטית, סביבה אותנטית והכרה בהתקדמות סטודנטים ללימודי הוראה כתוצאה מתהליכי הלמידה שבהם התנסו.

למידה מבוססת סימולציות (Simulation-Based Learning) היא חלק בלתי נפרד כיום מתפיסת ההכשרה והפיתוח המקצועי של סטודנטים לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה במטרה להדק את הקשר בין תיאוריה לפרקטיקה ולתרגם ידע קוגניטיבי לידע ביצועי. סטודנטים ללימודי הוראה ותעודת הוראה, המתנסים בסימולציות, מקדמים את מיומנויות התקשורת הבין אישיות שלהם, חווים תהליכי למידה המבוססים על התנסות חווייתית ומתרגלים יכולות המקדמות אמפתיה, אמון וכבוד. בכך, מקבלים הסטודנטים כבר בשלב ההכשרה תחושת ביטחון ורוכשים מיומנויות רגשיות, חברתיות ואקדמיות.

"הסטודנטים שלנו ללימודי הוראה המשתתפים בסדנאות הסימולציה מתנסים באינטראקציות קונפליקטואליות בסביבה בטוחה ומוגנת", מסבירה ד"ר אורנה לוין מנהלת אקדמית של מרכז הסימולציה במכללת אחוה. "הסימולציות מצולמות בווידאו ומדמות מצבי מציאות בהשתתפות שחקנים המגיבים באופן דינמי להתנהגויות של הסטודנט המתנסה. בתום ההתנסות מתבצע תחקיר רפלקטיבי הכולל צפייה של הסטודנט בעצמו במהלך הסימולציה, דיון ומשוב מעמיתיו לחדר ומהשחקן עצמו. בראייה רחבה ניתן לקבוע כי האימון הסימולטיבי מאפשר לסטודנטים ללימודי הוראה לחוות את המצב, לנתח אותו וללמוד ממנו. אם נשליך זאת לשדה החינוכי, סדנאות הסימולציה מאפשרות לסטודנטים לתואר ראשון בחינוך לקדם את ההוראה, לנתח אותה ובעצם להפוך אותה לאיכותית יותר".

הכל תלוי בי

מרכז הסימולציה במכללת אחוה חרט על דגלו את השילוב המאוזן בין הידע הדיסציפלינרי והממד הבין-אישי ולא בכדי הסלוגן המלווה אותו הוא 'הכל תלוי בי'. המרכז ממוקם בבית הספר לתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה ומהווה חלק מובנה ממרחב של שש כיתות הוראה, שכולן מאפשרות תהליכי למידה-הוראה בסביבה עתירת טכנולוגיות מתקדמות. הסימולציה מבוצעת באמצעי הקלטה ובקרה טכנולוגיים חדישים, והריהוט הוורסטילי מאפשר למידה מגוונת, לרבות שימוש בטאבלטים, מסכי מחשב, לוחות ניידים ועוד. כל אלה מאפשרים התנסות במציאות הקרובה ככל הניתן לתנאי השטח בשדה ההוראה. באמצעות תהליך ההתנסות, התחקיר שלאחר מכן והפעילות הקבוצתית והאישית רוכשים הסטודנטים ללימודי הוראה כלים רבים ומפתחים את הזהות המקצועית שלהם.

"כשסטודנט מכשיר את עצמו להיות מורה הוא לומד הרבה מאוד פדגוגיה ופחות על האנשים שיפגוש בדרך, על שיחות המסדרון עם המורים, על התמודדויות שונות עם הורי התלמידים או עם התלמידים עצמם בסיטואציות שונות", אומרת ד"ר לוין. "הלמידה ההתנסותית במרכז הסימולציה מאפשרת לסטודנטים לתואר ראשון בחינוך לא רק ללמוד תיאורטית על אמפתיה או על קונפליקטים אלא לחוות את הקונפליקט וליצור קשר וקרבה. אנחנו משקיעים המון ביצירת סיטואציה אותנטית ככל האפשר, בפיתוח תרחישים שמבוססים על סיפורים אמיתיים ובהכשרת השחקנים לגילום האחר בצורה מיטבית. כך הסטודנט מרגיש שהסיטואציה הזו היא כמעט אחד לאחד העתק מהמציאות שתפגוש אותו בשדה החינוכי".

האתגרים של המורים לעתיד

ההתנסות וההכשרה המעשית בתואר ראשון בחינוך ותעודת הוראה עבור הסטודנטים הן רלוונטיות כעת יותר מתמיד. אין ספק כי המציאות הלא פשוטה של המעבר להוראה בזום אתגרה לא אחת גם את המורים והמחנכים והשפיעה על דרכי ההוראה באופנים שונים. אתגר זה מתווסף לאתגרים שעמם מתמודדים גם כך מורים בתחילת הדרך הצועדים את צעדיהם הראשונים במערכת החינוך. ההתנסות בסימולציה עוזרת לסטודנטים ולסטאז'רים למצוא את מקומם במערכת של היום, מתוך חשיבה תמידית על זו של המחר.

"יש מורים ומרצים שקופצים לתוך מצבים חדשים ומאתגרים ורואים בהם הזדמנות ללמידה חדשה", אומרת ד"ר לוין. "הם מפעילים בזום דברים שממילא עשו בהוראה הרגילה, גם אם במינון נמוך, והנושא של טכנולוגיות למידה זרם כבר בעורקיהם. מצד שני יש מורים שעבורם המעבר יוצר חסם. משהו כפוי שהם לא בחרו בו. עבור מי שמגיעים עם אוריינטציה טכנולוגית פחות טובה, המצב החדש יכול להיות משתק. לפעמים יש תחושות חוסר ודאות ומחשבות בסגנון 'האם תחום ההוראה בכלל מתאים לי?', אלה ממש דילמות שמקרינות גם על הסטודנטים שלנו. במרכז הסימולציה שלנו ניתן לקחת חלק בהדמיות ותרגולים של מצבים מתוך העשייה המקצועית בעולם ההוראה, ביניהם גם סימולציות בזום. יצרנו מודל לסימולציות מקוונות ובנינו מאגר של 50 סדנאות בזום, שבהן יכולים מורים וסטודנטים להוראה להכיר דילמות וסיטואציות שעולות בזמן אמת. הסימולציות מאפשרות היכרות מקרוב עם כלים פרקטיים שחשובים מאי פעם במערכת החינוך".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה