לחסוך באמצעות קרן כספית: מה זה אומר?



קרנות נאמנות כספיות מציעות אלטרנטיבה אמיתית לפיקדון בבנק ולהשקעות אחרות – במיוחד בסביבת אינפלציה גבוהה . כך זה עובד
יכול להיות שבחודשים האחרונים קראתם או שמעתם על המונח "קרן כספית" לראשונה, או פעם ראשונה מזה זמן רב. זה לא קורה סתם – המכשיר ההוני הזה חוזר לכותרות, מכיוון שהתנאים בקרן נאמנות כספית הופכים לאטרקטיביים במיוחד בסביבה של ריבית גבוהה ואינפלציה. כך, כששנת 2022 תיזכר בדפי ההיסטוריה כשנה אינפלציונית, הקרנות הכספיות חוזרות למרכז הבמה וזהו זמן מצוין להיזכר או ללמוד – מה הן קרנות כספיות, למה הן הופכות לפופולריות כשהריבית במשק עולה, איך חוסכים בהן ומה הם היתרונות והסיכונים הקיימים בהן.

קרדיט: Shutterstock

אז מה זו קרן כספית?

קרן כספית, או בשמה המלא קרן נאמנות כספית שקלית, היא קרן נאמנות שמוגבלת בסוגי ניירות הערך שמותר לה להחזיק, כך שרמת הסיכון שלהן יחסית נמוכה. הקרנות הכספיות מפוקחות על ידי רשות ניירות ערך וכרוכות כאמור בפתיחת תיק השקעות. קרן כספית משקיעה בנכסים שמשך החיים הממוצע שלהן לא עולה על 90 יום ועל כן נחשבים לבעלי סיכון נמוך. כמו כן, הן נזילות ויחידותיה ניתנות לפדיון בכל יום מסחר, בכפוף לתשלום מס – נושא שנרחיב עליו בהמשך. הנכסים בקרן הכספית מורכבים מארבעה סוגים שהוגדרו על ידי הרגולטור, כאשר תמהיל הנכסים הזה מבטיח סיכון נמוך ונזילות לעמיתי הקרן:

  1. פיקדונות בנקאיים שקליים לא־צמודים
  2. תעודות מלווה קצר מועד (מק"מ)
  3. ניירות ערך מסחריים לא־צמודים בדירוג A1
  4. אג"ח קונצרניות לא צמודות בדירוג AA ומעלה, עם מועד פדיון של שנה ומטה


מיסוי קרנות כספיות וחזרתן למרכז הבמה

רמת הסיכון הנמוכה שמציעות הקרנות הכספיות קיימת כאמור גם במכשירי חיסכון אחרים. כך למשל פיקדון בבנק יציע לחוסכים תשואה ידועה מראש (ריבית) וללא דמי ניהול וללא כל סיכון. אז למה קרנות כספיות, שכאמור כרוכות בפתיחת תיק השקעות , נחשבות לעדיפות על פני פיקדונות בבנק? העדנה המחודשת לה זוכות הקרנות הכספיות קשורה באופן ישיר לדרך שבה הרווחים שלהן ממוסים. המס שנגבה בעת משיכת כספי פיקדון הוא 15% מהרווח הנומינלי וללא קשר לריבית במשק או לאינפלציה. לעומת זאת, בפדיון יחידות קרן כספית, משולמים מס רווחי הון בשיעור של 25%, אך המס הוא על הרווח הריאלי ולא על הרווח הנומינלי. מה המשמעות? המיסוי מוצמד למדד המחירים לצרכן, כך שאם הרווחים בקרן עמדו על 4% תשואה עד למשיכה, ובאותה התקופה חל גידול באינפלציה בשיעור של 4%, המשקיע לא יצטרך לשלם מס כלל. ב-12 החודשים שהסתיימו באוקטובר 2022 עלה מדד המחירים לצרכן בכ-5.1%, כך לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה . במצב כזה, הרווח הריאלי למעשה יכול להיות אפס ובפדיון יחידות הקרנות הכספיות ניתן ליהנות מקיזוז המס בהתאם לעליית המדד כאמור. בנוסף לכך, כספי הקרנות בעל נזילות יחסית גבוהה וכן, אם נוצרו הפסדים בקרן, ניתן יהיה לקזז אותם מתשלומי המס בסוף השנה. בשל כל אלו, מובן למה הקרנות הכספיות נהנות מגיוסי ענק בתקופה זו. לשם המחשה, לפי נתונים שפרסם אתר TheMarker בנובמבר 2022, הקרנות הכספיות היו ענף קרנות הנאמנות היחיד שגייס כסף מתחילת 2022, בעוד כל הענפים האחרים (למעט מניות ישראל) חוו משיכות כספים משמעותיות. הקרנות הכספיות גייסו 21 מיליארד שקל מתחילת 2022 ועד אוקטובר 2022.

יתרונות הקרנות הכספיות

כאפיק חיסכון סולידי, הקרנות הכספיות מוצגות פעמים רבות כאלטרנטיבה לפיקדון בנקאי. רוב היתרונות שהן מציעות רלוונטיים אל מול פיקדון בנקאי.

דמי ניהול נמוכים – קרנות נאמנות הן פורטפוליו נכסים מנוהל וככאלה  הן גובות דמי ניהול. עם זאת, הם נמוכים משמעותית מקרנות אחרות, עם ממוצע של כ-0.13% בלבד לפי אתר פאנדר. בנוסף, אין עמלות קניה ומכירה לקרנות כספיות, מה שמגדיל את פוטנציאל התשואה.

מס על הרווח הריאלי – כאמור, זהו היתרון המשמעותי ביותר בימים של אינפלציה מטפסת. את המס בפיקדון בבנק משלמים כך או אחרת, בקרן כספית הוא יכול להתאפס בהתאם למדד, נוסף לאפשרות לקיזוז מס במקרה של הפסד.

תשואה גבוהה באופן יחסי – לפי נתוני TheMarker, התשואה השנתית בקרנות הכספיות אמורה להיות סביב 2.75%–3% לשנה. ברוב הפיקדונות הבנקאיים הריבית לשנה אחת היא נמוכה מכך (נכון למועד פרסום הכתבה, מאז ריבית בנק ישראל עלתה ולכן גם התשואה בקרנות והריבית בפקדונות).

נזילות – הקרנות נסחרות באופן יומיומי, בדומה לכל קרן נאמנות, כך שניתן לפדות את יחידות הקרן באופן מיידי בכל עת, מה שלא נכון לגבי פיקדון בנקאי.

לאחר שהבנו מה הם המאפיינים הייחודיים של הקרנות הכספיות ואת מנגנון המס המוחל עליהן, ניתן להבין מדוע הן הפכו כמעט בן לילה למוצר מבוקש בקרב משקיעים. היתרונות שלהן בימי אינפלציה גבוהה אל מול פיקדון בבנק ברורים. אך לסיום נדגיש סיכון אחד שהן מגלמות שאינו קיים בפיקדון בנקאי: למרות הנכסים הסולידיים, הכספים של בעלי היחידות עדיין מושקעים בשוק ההון ומחירי נכסי הקרנות יכולים גם לצנוח וליצור הפסדים. בנוסף, ביום שהריבית במשק תתאפס שוב, המס בקרנות יחזור להיות משמעותי.

*אין באמור כדי להוות התחייבות להשאת תשואה ואין באמור משום תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בצרכי הלקוח.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה