ללא חימום: כבישה קרה של שמן זית



כבישה קרה בלבד איננה מהווה מדד לאיכות • המומחים של שמנא מסבירים מהי כבישה קרה - ואיך מייצרים ומזהים שמן זית איכותי • הפרטים החשובים על כבישה קרה ושמן זית איכותי במאמר הבא

קרדיט תמונה שאטרסטוק

הידעתם? ניתן להפיק יותר שמן זית אם מחממים אותו בהליך הייצור, אבל יש בעיה אחת - והיא רצינית, כאשר מחממים את שמן הזית ארוכות, הערכים שלו נפגעים. החימום פוגם מאוד באיכות המוצר ומזיק לשמן, כך ציינו המומחים של "שמנא - בית בד איכותי במושב חגור". התהליך המכני שציינו מעלה מכונה כתית. "התקן העולמי היא חימום עד 35 מעלות צלזיוס", ציינו בשמנא, "אך אצלנו בבית הבד מקפידים לא לחצות את הרף של 28 מעלות צלזיוס".

כבישה קרה - שלא יעבדו עליכם!

המושג "כבישה קרה" הינו יסודי בענף שמן הזית, ומשמש לקוחות כסימן לאותנטיות ואיכות של שמן הזית. אל תטעו במושג, שנועד לבלבל צרכנים רבים. לרוב הוא לא אומר דבר מלבד העובדה ששמן הזית הופק בית בד מודרני ולא בשיטות ישנות. כבישה קרה לבדה איננה מדד לאיכות! שמן זית איכותי הוא כזה שנעשה בשיטת "הסחיטה היחידה" ללא ממיסים אורגניים או שיטות אחרות שכוללות חימום עם חומרים לניקוי השמן לאחר הפקתו.

כבישה קרה של שמן זית: בריאות ומעורבות של מים

המומחים של "שמנא" מסבירים שמן הזית מהווה אחד המוצרים הטובים ביותר שיכול אדם לצרוך ולהכניס לגופו, במיוחד כאשר מדובר על שמן זית איכותי שנעשה בכבישה קרה בתהליך בו לא מעורבים מים כלל. המומחים של שמנא מציינים כי בשמני זית תעשייתיים ולא איכותיים, המים שוטפים פוליפנולים ואנטיאוקסידנטים חיוניים.

כבישה קרה - ושמן זית איכותי

שמן הזית הינו גורם מכריע, משמעותי ובעל חשיבות במטבח הישראלי ובדיאטה הים תיכונית. מדובר על תזונה עשירה בצריכת ירקות טריים, סלטים, שמן זית ופירות - תזונה זו מאפיינת את מדינות האזור, אשר מהווה מקור למחקרים רבים. להרחבה על חוסר האיכות בשמן זית תעשייתי ותוצרת חוץ, ניתן לצפות בהרצאתו היוטיוב של ד"ר צ'יזיק.

כבישה קרה - טיגון בשמן זית

בנוגע לטיגון בשמן זית, נציין כי לא טוב בכלל לטגן באף שמן, אבל אם כבר מבצעים טיגון בזמן - רצוי שזה יהיה בשמן זית. מחקר במכון ווייצמן והמכון הוולקני בדק ומצא שטענה זו נכונה באופן שלא משתמע לשני פנים. אז אם כבר לטגן - שיהיה בשמן זית, ואם כבר בשמן זית אז האיכותי ביותר שיש.

כבישה קרה ומניעת תסיסה

חשוב מאוד שהזיתים מהעץ יגיעו ישירות לפס הייצור, אחרת הזיתים עוברים תהליך של תסיסה - מה שמגדיל את החומציות בהם. "אצלנו דואגים שזה לא יקרה, יוצאים לקטיף בבוקר וחוזרים עם דולבים מלאים שהולכים ישירות אל פס הייצור".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה