למי מתאים ללמוד חינוך והוראה?



הרבה ילדים מציינים שכוכבי יוטיוב, אושיות אינסטגרם וכוכבי פורטנייט הם מודל לחיקוי עבורם. משמעות הדבר היא שאנשים ללא הישגים מרשימים במיוחד, הם אלו שמשפיעים על הילדים ובני הנוער, דור העתיד. לאותם כוכבי רשת יש כוח עצום להעביר להם מסרים וממש לחנך אותם - האם יש להם את הכלים לחנך אותם כדי להפוך את החברה למקום טוב יותר?

freepix

היום יותר מתמיד, ישנה מודעות לחשיבות הגבוהה של לימודי תואר ראשון בחינוך, דווקא בנקודה שבה מרגיש שמקצוע ההוראה נשחק, המשכורות מבזות את המקצוע, ההורים מגוננים יתר על המידה על ילדיהם ומתלוננים רבות בבית הספר. זה הזמן ללכת נגד הזרם ולהחזיר למקצוע ההוראה את היוקרה שמגיעה לו - ממש כמו זה שיש במדינות אירופה.

אז נכון, התלמידים בישראל כנראה שלא ילבשו חליפות טוקסידו מעונבות (בכל זאת אנחנו מדינה חמה, לא כמו אירופה) גם התפיסה שצריך לקום כשהמורה נכנס לכיתה נראית מיושנת, אבל דווקא למקצוע ההוראה יש חשיבות מרובה ותנאים בכלל לא רעים בניגוד למה שנהוג לחשוב.

עבודת ההוראה - בחזית הטכנולוגיה
הלימודים כיום שונים מזיכרונות הילדות שלנו (לפני עשרים שנים, ואפילו לפני חמש שנים). כיום בבתי הספר יש שימוש גובר בלימודים דרך מצגות אינטראקטיביות, קטעי וידאו מצולמים ושילוב הסמארטפון במהלך השיעור לצורך למידה. הדוגמה הכי אקטואלית התרחשה ממש לא מזמן, בתקופת הקורונה כשהלמידה הייתה רק מרחוק. למרות שהיו קשיים טכניים, מערכת ההוראה הצליחה להתגבר על רובם ולתת יחס אישי לכל תלמיד.


אי אפשר להתעלם מהעובדה שאבן הדרך המנחה את המתעניינים בלימודי חינוך היא תחושת השליחות הגדולה שיש בתחום. אין ספק שלימודים ולאחר מכן עבודה עם אנשים שמעוניינים במקצוע בשל תחושת השליחות, מהנה וערכית הרבה יותר מול לימודים ועבודה בחברת אנשים שהשכר הוא גורם העניין שלהם.

ואם כבר הזכרנו שכר, אי אפשר להתעלם משכרם הנמוך של המורים ביחס להשקעתם. אך מנגד, הוראה זה אחד מהמקצועות עם מספר ימי החופשה המרובים ביותר, תנאים נוחים יותר שמאפשרים לחזור הביתה בשעות נוחות יותר, שנת שבתון המאפשרת רענון ולמידה מחדש אחת לשבע שנים. בנוסף, עובדי הוראה שייכים לגוף מאורגן שידאג לזכויות העובדים במידת הצורך (הסתדרות המורים או ארגון המורים).

לימודים מעשירים והתנסות מעשית
תואר ראשון בחינוך נחשב ללימודים בתחום ההומני השייכים לתחום מדעי החברה. שלא כמו לימודים מדעיים כמו מדעי המחשב או הנדסת חשמל הנחשבים למאיימים במיוחד, הלמידה מהנה וחוויתית לאורך כל ארבע השנים. במכללת אחווה למשל, ניתן לבחור ממש מההתחלה את שכבת הגיל אותו רוצים ללמד, לצד לימודים מעשירים ומעניינים, אפשר ממש להיכנס לכיתות וללמד בפועל בליווי מדריכים פדגוגים עוד מהשנה הראשונה.

לימודי חינוך מיוחד כשמם כן הם, הם נישה מיוחדת ויוקרתית של לימודי חינוך והוראה ששמה דגש גדול אף יותר על יחס אישי ותמיכה רגשית ו/או פיזית. פה תחושת השליחות אף גדולה עוד יותר כיוון שעיקר העבודה היא לצד אוכלוסיות חלשות ומוחלשות יותר הזקוקות ליותר סיוע, ולצד האידיאליים הרצון לצמצום הפערים והסיוע להשתלב בחברה גדול יותר.

ממש לא צריך עיניים בגב כדי להיות מורה

בניגוד לסטיגמות, מורה הוא לא סתם אדם מבוגר שעומד מול כיתה ואומר "הצלצול הוא בשבילי" או "יש לי עיניים בגב", למקצוע החינוך ישנן את ההשפעות המשליכות ביותר כאשר מסתכלים לטווח הארוך. אומרים שהחינוך זה הבסיס לכל דבר, בחינוך עוסקים בילדים שהם דור העתיד, מעניקים להם ידע, ערכים וכלים לעתיד. העוסקים בתחום החינוך תורמים לעיצוב אישיות הילדים ומשפיעים על התנהגותם בבגרות. לכן אין זה מפתיע כי רבים בוחרים בהשכלה בתואר ראשון בחינוך או בלימודי חינוך מיוחד מתוך תחושת שליחות.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה