מאגר פסקי דין של משרד המשפטים - כל פסקי הדין החשובים!



בעבר הלא-רחוק בכלל, אם התעורר צורך בקריאת פסקי דין מהעבר, היה הכרח לשלם למאגר המידע הרשמי של פסקי הדין. בשנים האחרונות ובעקבות פעולות שונות שבוצעו, נפתחו מאגרים גדולים ורציניים של פסקי דין הפועלים באופן חינמי. מה קרה? מה השתנה? וכיצד השינויים האלו עוזרים לנו, האזרחים של המדינה?

קרדיט: PIXABAY

מאגר פסקי דין פתוח לכל

עד לא מזמן, המדינה שילמה סכומים גדולים של כמה מיליוני שקלים בכל שנה לחברה פרטית. החברה הפרטית קטלגה את כל פסקי הדין המותרים לפרסום (שאינם נוגעים לקטינים, למשל, או למקרים אחרים האסורים בפרסום), והעלתה אותם למאגר אינטרנטי. המאגר הזה היה בעיקרון פתוח לכולם – אבל רק תמורת תשלום.

איפה הבעייתיות כאן? לכל אחד מאתנו, כאזרחי מדינת ישראל, ישנה הזכות לקבל מידע מהמדינה באופן חופשי. חוק חופש המידע מאפשר לכל אזרח לקבל את המידע הרצוי לו מהמדינה – תחת מגבלות מסוימות, הקבועות בחוק והמאפשרות איסור פרסום. כלומר, לכל אחד מאתנו יש את הזכות לקבל את כל המידע שאנחנו מבקשים – בין אם אנחנו צריכים אותו, ובין אם אנחנו רק מתעניינים בו.

מסיבה זו, הוגשו פניות ועתירות שונות למשרדי הממשלה, בבקשה להקים מאגרי פסק דין חינמיים הפתוחים לכל. לאחר דיונים, משרד המשפטים נעתר לבקשות. מאז, כל אזרח יכול בקלות ובמהירות לחפש לאתר כמעט כל פסק דין, במגוון רחב של נושאים משפטיים – דיני משפחה, דיני ניזקין, דיני רכוש ועוד.

פסקי דין – מאגר פתוח וחינם - בשביל מה אנחנו צריכים את זה?

האפשרות לקבל רק פסק דין מסוים, ובתשלום, אומרת למעשה שהאפשרות של כל אזרח בישראל לחפש ולקבל את המידע בחופשיות נפגעת. אין לנו מעין "גוגל" של פסקי דין, ואין לנו את היכולת לחפש פסקי דין שונים על פי פרמטרים שונים כאוות נפשנו. אבל למה זה בעצם חשוב?

לפעמים, אדם יכול לרצות לחפש מידע משפטי אודות אדם מסוים שהוא מכיר. למשל, בתחום של דיני עבודה, אם אישה מעוניינת לבצע עסקה מול חברה מסוימת, ושמועות אודות סיבוכים משפטיים של החברה מעוררות בה ספקות – היא יכולה פשוט להיכנס למאגר, ולחפש את כל המידע הקיים בנושא. היא יכולה לראות מי תבע את החברה, באיזה נושא והאם בית המשפט הכריע לטובת החברה או לרעתה. באופן זה, האישה יכולה לקבל החלטה מושכלת הרבה יותר לגבי ההתקשרות עם החברה.

דוגמא נוספת יכולה להיות קשורה לנושא בחירת פרקליט. כשאדם נאלץ לשכור את שירותיו של פרקליט, קטגור או סנגור, לרוב יהיה ברצונו לבחור בפרקליט הטוב ביותר שיוכל להוביל לתוצאות הטובות ביותר עבורו. מאגר חינמי של פסקי דין מאפשר לכל אחד לחפש את כל התיקים בהם ייצגו פרקליט או פרקליטה מסוימת את אחד הצדדים. בדיקת פסקי הדין מאפשרת למעשה את בחינת התוצאות בפועל של עבודת הפרקליט.

גם במקרים אחרים, אישיים פחות, מאגר פסקי הדין הוא משמעותי. למשל, בעת בחירות, על כל אזרח להחליט עבור איזו מפלגה הוא מעוניין להצביע. מאחר וחלק מאנשי הציבור והפוליטיקאים מעורבים בהליכים משפטיים שונים, לדוגמא אם רופא הורשע בהטרדה מינית וממשיך לעבוד..האם הייתם עושים זימון תור אליו? סביר להניח שלא, אנשים צריכים להיות מודעים לכך..וכעת מאגר פסקי הדין הופך להיות רלוונטי ביותר. באמצעות המאגר, כל אזרח יכול לקרוא את כל פסקי הדין שניתנו בעניינו של פוליטיקאי זה או אחר, או של איש ציבור כלשהו. המידע הזה עשוי להיות משמעותי מאוד לחיים הדמוקרטיים בישראל.

חוק חופש המידע

כאמור, חוק חופש המידע מקנה לכל אזרח את הזכות לקבל את המידע המשפטי שהוא מעוניין בו בחופשיות ובקלות. בתי המשפט בישראל מחויבים, מתוקף אותו החוק, לקיים את דיוניהם בפומבי. על מנת לקיים דיון בדלתיים סגורות, או להטיל צו איסור פרסום על פרטי תיק משפטי, יש צורך באישור מיוחד שניתן על פי קריטריונים הקבועים בחוק.

כלומר, באופן כללי, לכל אזרח בישראל צריכה להיות גישה לכל פרטי מערכת המשפט ופעולותיה, לא פחות מהגישה שיש לשר או שרת המשפטים. בין אם מדובר בצרכים אישיים, צרכים משפטיים או צרכים אחרים, מאגר פסקי דין חינמי ופתוח מאפשר לכל אזרח במדינה לממש את זכותו המעוגנת בחוק.

 שאלות ותשובות בנוגע למאגרי פסקי דין

 איזה נושאים ניתן למצוא במאגר פסקי דין?

מאגר פסקי הדין מכיל בתוכו מגוון רחב של נושאים משפטיים שונים. ניתן למצוא בו פסקי דין מתום הקניין הרוחני, לשון הרע, זכויות עובדים, עבודה, ירושה, תעבורה, ביטוח וכו'. למעשה, ניתן למצוא את כל הנושאים המשפטיים הקיימים במאגר.

מי יכול לבצע חיפוש במאגר?

כל אחד. המאגר פתוח לכולם, והוא פשוט וקל להפעלה. כל איש ואישה בישראל יכולים להיכנס למאגר ולבצע בו חיפוש זריז ומהיר, על מנת למצוא את פסקי הדין הרלוונטיים אליהם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה