מאיזה גיל צריך לעשות בדיקת שד



כאשר מדובר על סרטן השד, אפשר לומר שזה הוא הסרטן הכי שכיח במדינת ישראל. בשנת 2017 אובחנו למעלה מחמשת אלפים מקרים חדשים של סרטן השד וכאלף נשים נפטרו בגלל המחלה. כרבע מכל החולות הן נשים אשר נמצאות מתחת לגיל חמישים. הנשים האלה לא נקראות להיבדק באופן מוסדר ובגלל זה רובן לא מודעות בכלל אל הצורך שיש בבדיקה ולחשיבות שלה בהצלה של החיים שלהן. גילוי מוקדם של סרטן השד הוא כמובן גורם מאוד מרכזי בסיכויים שיש בריפוי של המחלה. הסיכויים של ההחלמה בקרב נשים שהמחלה שלהן אובחנה בשלבים מוקדמים מגיעים לתשעים ושתיים אחוזים. על כל אישה מגיל עשרים ומעלה לקחת אחריות על הבריאות שלה, להכיר את הגוף שלה היטב ולשים לב אל שינויים מוזרים בשד, ואם חל איזה שהוא שינוי, ישר לפנות אל כירורג שד ולעדכן אותו כמובן.

קרדיט תמונה: FREEPIK

המלצות על בדיקות שגרתיות

במדינת ישראל, ישנן כמה המלצות בסיסיות לביצוע שגרתי של כמה בדיקות שגרתיות אצל כירורג שד בשביל לאתר מוקדם את מחלת הסרטן, בקבוצות סיכון כמו גם אל כלל האוכלוסייה. המוכרות שיש ביניהן היא בדיקת הקולונוסקופיה, אשר מומלצת לנשים ולגברים כבר מגיל חמישים בשביל לאתר פוליפים שונים במעי הגס וביצוע אבחון מוקדם של סרטן המעי ועוד כמה סוגים נוספים של מחלת הסרטן. הבדיקה השנייה אשר מומלצת בשגרה מגילאי חמישים היא בדיקה של ממוגרפיה, בשביל לאבחן את סרטן השד או לגלות גושים בשדיים. לשם ההשוואה, כל מי שמאובחנות בתור סובלות מסרטן השד בשלב הראשוני של המחלה, הינן בעלות סיכויים גבוהים מאוד של מעל ל-  99% בשביל החלמה מלאה. לעומתן, כל מי שמאובחנות בשלב השלישי, נמצאות באזור של- 80% בשביל הישרדות לאזור של חמש שנים, וכל מי אשר מגלות את סרטן השד רק בשלב החמישי, בעלות סיכויים של 17% בלבד לשרוד לאחר כחמש שנים.

פרטים נוספים

לצד ההמלצה החמה שיש על בדיקת ממוגרפיה, אשר מבוצעת באמצעות רנטגן, באזור של אחת לשנתיים, המלצה נוספת וחשובה היא ללכת לפגישה אבחונית עם רופא הנשים שלך אחת לשנה, בשביל לאבחן כמה שיותר מוקדם את סרטן השד. רופא הנשים מבצע את כלל הבדיקה בעזרת מישוש וגם על הדרך הוא מסביר בדרך כלל, שמומלץ מאוד לבדוק את השד שלכן בבית, בשביל להגיע למצב של גילוי מוקדם של הגושים והשינויים במרקם של השד או במבנה שלו. בנוסף, לפעמים צריך להשלים את הבדיקות בעזרת אולטרסאונד שד. ההמלצה היא להתחיל עם הבדיקות לגילוי המוקדם של סרטן השד לפני גילאי 50, או לפני אם ישנם תסמינים לסרטן השד וכידוע, במקרים קשים מומלץ אפילו על כריתה של השדיים והשחלות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה