השתלות שיניים מספקות מענה למטופלים בעלי שיניים חסרות כתוצאה מאובדן השיניים בשל מחלה, תאונה או אירוע טראומה אחר, כמו גם למטופלים בעלי שיניים פגועות וחולות אשר אינן ניתנות לטיפול באמצעות טיפולים שמרניים יותר. השתלת שיניים היא פתרון אופטימלי לשחזור שיניים, לתפקוד מלא של הפה והשיניים ולמראה אסתטי, ומהוות חלופה קבועה להתקנת שיניים תותבות שהיו נהוגות בעבר.

קרדיט תמונה FREEPIK

יחד עם זאת, השתלות שיניים דורשות התאמה של המטופל, הן בהיבט של מצבו הרפואי והן בהיבט של אנטומיית הפה והלסת, בדגש על צפיפות עצם טובה שתאפשר את קליטת השתל הדנטלי . במידה וקיים מחסור של עצם בחניכיים, ייתכן צורך בטיפול השתלת עצם בטרם ביצוע ההשתלה.

מתי ייתכן צורך בהשתלת עצם

במטרה להבין את הצורך בביצוע השתלת עצם טרם ביצוע השתלת שיניים, חשוב להבין מהי השתלת שיניים וכיצד היא מתבצעת:

השתלת שיניים מתבצעת באמצעות החדרה של פרופיל זעיר מטיטניום- יסוד מתכתי בעל חוזק מכני, עמידות ותכונת אל חלד, אל עומק החניכיים, בשיטת הברגה עדינה. השתל נקלט בחניכיים אשר עוטפות אותו, ולאחר תקופה של הסתגלות וקליטה מתבצעת חשיפת שתלים- הסרת עודפי עור וגילוי השתל ואחיזתו בחניכיים. במצב של אחיזה חזקה ואופטימלית של השתל בעצם החניכיים, התהליך ימשיך ביצירת כותרת שן מעל השתל וכיסוי מלא באמצעות כתרים מחומרים לבנים וחזקים דוגמת זירקוניה או קרמיקה. למעשה, עצם החניכיים היא שמהווה את הבסיס לקליטת השתלים ולהצלחת הטיפול, מה שמחייב צפיפות עצם גבוהה וטובה. השתלת עצם תתבצע טרם הטיפול בעבור מטופלים אשר סובלים מרפיון החניכיים ומצפיפות עצם נמוכה מסיבות שונות:

  • אובדן שיניים שגרמו להיחלשות וספיגה של העצם.
  • טיפולים רפואיים, שימוש בתרופות, הקרנות- שפגעו באיכות העצם.
  • מחלות חניכיים וזיהומים
  • קרבה לסינוס שמעל שורש השן בלסת עליונה
  • סיבות גנטיות

כיצד מבוצע הניתוח?

 

הליך של השתלת עצם הוא הליך כירורגי, המתבצע תחת הרדמה מקומית. ניתן לבחור ולבצע את ההליך תחת הרדמה מלאה או סדציה. העצם המושתלת מיוצרת בהליך קפדני ממקור חיצוני מן החי במרבית המקרים. ייתכנו מקרים בהם בשל חשש מדחייה של גוף זר ייעשה שימוש בעצם הלקוחה מן הלסתות של המטופל או מחלק אחר בגופו. השתלת עצם מתבצעת בתנאי סטריליות מלאים, באמצעות חיתוך זעיר בחניכיים והחדרת יסוד עצם במצב גרגירי או גושי, בהתאמה להיקף המחסור ולצורך. לאחר החדרת העצם מבצע הרופא הגנה על העצם המושתלת למניעת נדידה באמצעות כיסוי בממברנה- מעטפת ייחודית המתבססת על ריכוז גבוה של קולגן, לעידוד פעילות ספיחת וקליטת העצם וחיזוק מבנה החניכיים ולהגנה על העצם. עם סיום ההליך הכירורגי המקום ייסגר באמצעות תפרים. ניתוח השתלת עצם אורך בין 60-120 דקות, ומצריך עוד כשעתיים זמן התאוששות במרפאה. לאחר הניתוח ייטול המטופל תרופות אנטיביוטיות למניעת סיכוני זיהום.

 

איחוי העצם וזמן החלמה

תקופת ההחלמה מן ההליך אורכת כשבועיים ימים- במהלכם יש להקפיד על מנוחה, אכילת מזונות רכים, הימנעות ממאמץ יתר, נטילת תרופות אנטיביוטיות על פי המלצת הרופא ושימוש במשככים על פי צורך, עד להפחתת הנפיחות והבצקות ולתחושה טבעית בפה.

לאחר תקופה זאת, ובטרם המשך טיפול השתלת שיניים, יש להמתין מספר חודשים לספיגה ביולוגית טבעית של העצם בחניכיים. תהליך זה מתרחש באופן טבעי על פי קצב שמכתיב הגוף, ולא ניתן להאיץ בו. תיתכן תקופת המתנה בת ארבעה ועד תשעה חודשים (אורך תהליך הספיגה מושפע גם מגיל המטופל ומצבו הבריאותי וכן מסוג העצם המושתלת).

 

מהם הסיכונים הקיימים בניתוח השתלת עצם ומה הם אחוזי ההצלחה

 

השתלת עצם היא הליך כירורגי לכל דבר וטומנת בחובה סיכונים שחשוב להכיר:

 

  • הרדמה- ניתן לבצע השתלת עצם בהרדמה מקומית בלבד, באמצעות הזרקת חומר הרדמה לאזור הטיפול וללא סיכון. בחירת המטופל בביצוע ההליך בהרדמה מלאה כרוכה בכלל הסיכונים הקיימים בהרדמה בדומה לכל הליך רפואי אחר: בחילות והקאות, כאבי גרון ואי נוחות בבליעה, סיכוני פגיעה בכבד, סיבוכים ותופעות דמנטיות. חשוב לציין כי מדובר בהליך בטוח בעל רמת סיכון נמוכה במיוחד, כאשר מרפאת השיניים מחויבת בהצבת רופא מרדים האחראי על התהליך ועוקב אחר מדדי המטופל בכל רגע נתון.
  • זיהום- הליך כירורגי הכולל החדרת עצם זר לגוף כרוך בסכנת זיהום מקומי או כללי. סיכון זה מופחת משמעותית בביצוע הטיפול בחדר נקי-סטרילי לחלוטין ותוף הקפדה על שימוש בכלל עזרי המיגון, החיטוי והסטריליזציה הקיימים.
  • דחיה של העצם- במקרים נדירים במיוחד עשוי הגוף לדחות את הגוף הזר שהוחדר לו- העצם המושתלת. במקרה בו קיים סיכון מהותי לדחייה על פי נתונים רפואיים של המטופל, יבחר הרופא בהשתלת עצם שתילקח מן המטופל עצמו, מה שיגביר את סיכויי ההצלחה בעשרות אחוזים.

 

ככלל, השתלת עצם לצורך השתלת שיניים היא הליך רפואי בטוח בעל סיכויי הצלחה גבוהים במיוחד (עולים על 95%), ומה שעשוי להשתנות בין מטופל אחד לאחר הוא תקופת הספיגה של העצם בגוף.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה