מדריך לרכישת מקרן מומלץ 2023 – *כל מה שצריך לדעת*



יותר ויותר אנשים רוצים להפוך את הסלון הביתי שלהם לאולם הקולנוע שהם תמיד חלמו עליו. חברות רבות מחפשות להציג מצגות ופרזנטציות על גבי מסך גדול בחדרי הישיבות שלהן. אוניברסיטאות צריכות להקרין תכנים לסטודנטים באולמות ההרצאות על מסך ענק. המשותף לכולם - הם צריכים מקרן.

[ ראו כאן את דירוג מקרנים מומלצים והטובים ביותר 2023 ]

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

כולנו יודעים מה זה מקרן. מכשיר שמקרין תמונה על גבי מסך. אבל מה צריך לדעת כדי לבחור את המקרן הנכון? איך מתאימים את המקרן לצרכים שלנו? כאן זה מתחיל להסתבך.

לפני הכול, צריך לדעת מה הדרישות הבסיסיות: גודל המסך, המרחק בין המקרן למסך (מרחק ההטלה) וכמות האור הטבעי בחדר. נשמע הגיוני, נכון? אבל סביר להניח שזה לא אומר לכם הרבה ובצדק. אנחנו כאן כדי לעזור לכם להבין את המשמעות של כל הדרישות האלה ולהגיע למקרן הנחשק שלכם.

מקרן - מה זה בכלל?

כשחושבים על זה, מקרן הוא מעין מצלמה הפוכה שפולטת אור מהעדשה במקום שהאור ייכנס  אליה. כדי לעשות לכם סדר, תחילה נחלק את המקרנים לקטגוריות ונסביר על כל אחד מהם.

 

מקרן מולטימדיה

 

מקרן המולטימדיה מהווה את הקטגוריה הכי גדולה. מקרנים מהסוג הזה משמשים לשימושים רבים, ביניהם הקרנת מצגות וסרטונים בישיבות ובאירועים. הם לרוב ניידים וקלילים למדי. מקרן המולטימדיה לא מציג רזולוציית HD אלא מה שמכונה רזולוציות מחשב (VESA), כלומר SVGA, XGA, WXGA ו-WUXGA.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

מקרן לקולנוע ביתי

 

מקרנים לקולנוע ביתי, כצפוי, שמים את איכות התמונה בראש סדר העדיפויות. הבהירות שלכם נמוכה יותר מאחרים והזום שלהם הוא הגדול ביותר. מקרנים המיועדים לקולנוע ביתי מגיעים עם מערכות קירור מתקדמות, כדי שיוכלו לעמוד בעומס של הבהירות והאיכות הנדרשות, כך שהם כבדים ומגושמים יותר. רוב המקרנים מספקים Full HD וחלקם גם 4K.  

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

מקרן כיס

 

מקרן כיס הוא מקרן נייד וקומפקטי, לרוב כמעט בגודל של הסמארטפון שלכם. הוא משמש כאלטרנטיבה לטלוויזיה קטנה או למסך מחשב, כאשר אתם יכולים לקחת אותו איתכם לאן שתרצו, לחבר אותו ולהתחיל להקרין. כדי שהם יוכלו להיות באמת ניידים וקלילים, יש בהם נורות לד ואין בהם מערכות קירור מורכבות, כך שתיאלצו להתפשר על גודל התמונה. מקרני כיס רבים מגיעים עם רמקולים מובנים, כדי שלא תצטרכו לסחוב איתכם גם מערכת שמע ורמקולים. ניידות היא ערך עליון במקרנים מהסוג הזה.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

 

מקרן להקרנה קרובה

 

כידוע, מקרנים ככלל צריכים להיות מוצבים במרחק מסוים ממשטח ההקרנה (המסך, הקיר) כדי לייצר תמונה מוקרנת. ובכן, מקרנים להקרנה קרובה הם היוצאים מן הכלל. מקרן מהסוג הזה מיועד להקרנה קרובה במיוחד למסך, של בין 40-60 ס"מ, ונתלה על הקיר ולא על התקרה. מקרן בעל יחס הטלה של עד 1:1 ייחשב למקרן להקרנה קרובה, כאשר יחסי ההטלה הנפוצים ביותר הם 0.5:1 ו-0.3:1. חשוב לציין שמקרן להקרנה קרובה לא יספק את הסחורה אם תנסו להתחכם ותציבו אותו במרחק גדול יותר ממה שהוא צריך. ההיגיון כאן עובד מעט אחרת, ואם תרחיקו אותו מהמסך, ההקרנה תיפגע משמעותית.

 

4K

כיום, 4K היא הטכנולוגיה הנפוצה ביותר ורוב התוכן שיוצא בשנתיים, שלוש האחרונות מגיע ב-4K. לכן, אם אתם מתכננים לצפות בסרטים ובסדרות באיכות הגבוהה ביותר בסלון שלכם, ודאו שהמקרן שלכם מסוגל להקרין 4K.

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

תלת מימד - רלוונטי?

כשהתלת מימד הגיח לעולם, זה היה טרנד ששטף את עולם הקולנוע והקולנוע הביתי בסערה. אלא שהפופולאריות שלו ירדה בחדות ורובנו לא ממש מתכוונים לשבת ולצפות בסרט עם משקפי תלת מימד בסלון שלנו. כמובן, ישנם מקרנים לקולנוע ביתי ומקרני מולטימדיה שמסוגלים לייצר תלת מימד, כך שאם אתם עדיין בעניין, לא יהיה לכם קשה למצוא מקרן שיעשה את העבודה ויקפיץ את התמונה החוצה מהמסך.

מקרנים לאולמות גדולים

מקרנים לאולמות גדולים הם בדרך כלל מקרני מולטימדיה המותקנים באופן קבוע. אלה המקרנים הבהירים ביותר בשוק, כאשר הבהירות שלהם מתחילה ב-4,500 לומן ויכולה להגיע גם ל-20,000 לומן ויותר. כפי שניתן להבין, לא מדובר במקרנים ניידים וההתקנה שלהם ארוכה ומורכבת למדי. לכן, המקרנים האלו מתאימים לאולמות הרצאות, בתי קולנוע וכל מקום שדורש מסך גדול במיוחד והתקנה קבועה.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

מה זה יחס הטלה?

אחת התכונות החשובות ביותר של מקרנים היא יחס ההטלה. היחס הזה מתייחס לשני דברים: מרחק המקרן מהמסך ורוחב המסך. כך, אם מרחק המקרן מהמסך הוא 4.5 מטרים ורוחב המסך 3 מטרים, יחס ההטלה שיידרש הוא 1.5:1. לכן, כשמתחילים לחפש מקרן לבית , הדבר הראשון שצריך להבין הוא רוחב המסך והמרחק בו תוכלו למקם את המקרן מהמסך. ברגע שתעשו את זה, תסננו המון מקרנים לא מתאימים.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

 

חלקכם תגלו שאתם יכולים ברמת העיקרון להתקין את המקרן היכן שתרצו במרחב ובתקרה שלכם, אלא שזה לא אומר שאתם יכולים לבחור איזה מקרן שאתם רוצים. במצב כזה, כדאי להתקין את המקרן כמה שיותר קרוב למסך. כך, תצטרכו פחות לומן, כלומר פחות בהירות, כדי להקרין תמונה באמת חדה.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

 

גודל המסך

את גודל המסך שלכם תוכלו לבחור לפי משוואה פשוטה למדי. הכלל אומר שאם תכפילו את המרחק של האדם שיושב במרחק הגדול ביותר מהמסך ב-1/5, תקבלו את גודל המסך. כלומר, אם האדם הזה יושב 15 מטרים מהמסך - תצטרכו מסך של 3 מטרים. אלא שלא תמיד תדעו את הנתון הזה. במצב כזה, תוכלו לבחור באחת משתי האפשרויות הבאות: דגם עם זום גדול יותר או הטלה קצרה יותר. קצרה אין פירושה הקרנה קרובה, אלא יחס הטלה שקרוב יותר ל-1.3:1. הסיבה לכך היא שהצבת המקרן קרוב יותר למסך תהיה פחות ייתית מהצבתו במרחק גדול יותר.

 

מה הוא מקור האור במקרן?

במקרנים נעשה שימוש לרוב בשני סוגי נורות: מתכת הליד ולד. נורת הלד נפוצה בעיקר במקרני כיס ומקרנים ניידים, ובשאר תמצאו נורות מתכת הליד. אורך החיים של הנורה הזו הוא לרוב 2,000-5,000 שעות.

 

כמה בהירות צריך?

 

כאמור, יחס ההטלה חשוב במיוחד. אך בבהירות תהיו חייבים לדייק. אם תחזרו לתחילת המאמר, תראו שאחת הדרישות הבסיסיות שציינו היא כמות האור הטבעי בחדר. כאן, הדרישה הזאת נכנסת לתמונה. אם התמונה המוקרנת לא מספיק בהירה ולא ניתן לראות אותה בבירור, כבר לא משנה מה יחס ההטלה ומה גודל המסך. זכרו כלל אחד - אין דבר כזה בהיר מדי. אם הבהירות של המקרן שלכם גבוהה מדי, פשוט הנמיכו אותה. הפעולה ההפוכה, תהיה קצת יותר קשה...

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

פלט האור של המקרן (כלומר הבהירות, הנמדדת ב-ANSI לומן) נאבק באור הטבעי בחדר והופך את התמונה לדהויה. מכיוון שתמיד תהיה כמות מסוימת של אור טבעי, גם אם קמצוץ, חשוב לקחת בחשבון את הכמות שתהיה בחדר שלכם. לאחר שמצאתם את יחס ההטלה והבהירות, הגיע הזמן לשלבים הבאים - הרזולוציה ויחס הניגודיות.

 

מה הרזולוציה שנצטרך?

גם כאן, הכול תלוי בצרכים שלכם. מצגות ידרשו רזולוציה נמוכה יותר מאשר סרטי קולנוע חדשים. גרפים ותמונות לא יצטרכו את הרזולוציה שתזדקק לה העונה החדשה של הסדרה האהובה עליכם. לצרכים חינוכיים או עסקיים יותר, לרוב תוכלו להסתפק ברזולוציית XGA (768 x 1024) ביחס ממדים של 4:3, כאשר לקולנוע ביתי לא תרצו לרדת מ-Full HD (1080 x 1920) או 4K. שימו לב שבחירה ברזולוציה נמוכה מדי עלולה לגרום לפיקסלים להיות גלויים במסך ולתמונה להיות מטושטשת, כך שכדאי לחשוב טוב, טוב על הצרכים שלכם ולבחור לפיהם.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

 

מה לגבי יחס ניגודיות?

למען האמת, יחס הניגודיות הוא כנראה בתחתית שרשרת המזון במפרטי מקרנים. מקרנים נעזרים בניגודיות דינאמית כדי לשפר ולשדרג את ביצועיהם. ניגודיות דינאמית היא למעשה השוואה בין השחורים הכי עמוקים עם הבהירות הנמוכה ביותר בתמונה מסוימת לבין הלבנים הכי בהירים עם הבהירות הגבוהה ביותר בתמונה אחרת. בחדר חשוך במיוחד, בתנאי הצפייה הטובים ביותר, ניגודיות גבוהה של 10,000 ומעלה רק תשפר את החוויה. אך בפועל, עם מעט אור טבעי, העין שלכם לא תוכל להבדיל בכלל בין יחס ניגודיות של 1:500 ל-1:100,000.

 

מה הם תיקון קיסטון והטיית עדשה?

מרבית המקרנים יגיעו עם תיקון קיסטון אנכי, וחלקם גם עם תיקון אופקי. מקרנים מסוימים גם מגיעים עם הטיית עדשה (Lens shift). אפקט הקיסטון הוא מצב שבו המקרן אינו ממוקם בקו ישר עם מרכז המסך, למשל קצת נמוך יותר או קצת הצידה, ולכן המלבן של המסך מקבל זווית. תיקון הקיסטון מתקן את הבעיה ומסדר את המסך. שימו לב שיש לתיקון הקיסטון גבול מסוים, מכיוון שהוא נעשה דיגיטאלית, כלומר ככל שהוא יעבוד קשה יותר (אם תציבו את המקרן מעל החלק העליון של המסך או מתחת לחלקו התחתון) כך עלולה להיפגע איכות התמונה. אם אין לכם ברירה ואתם חייבים למקם את המקרן במיקום כזה, הטיית העדשה תהיה שם בשבילכם. למעשה, הטיית העדשה ממקמת מחדש את התמונה בצורה אופטית ללא פגיעה באיכות. כאמור, לא כל המקרנים מגיעים עם הטיית עדשה וזו תכונה ששמורה למקרנים יוקרתיים יותר לקולנוע ביתי או להתקנה קבועה.

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

 DLP או LCD?

 

שתי טכנולוגיות ההקרנה המובילות כיום הן DLP ו-LCD. ההבדל העיקרי ביניהן הוא העובדה שמקרן DLP ייצר פחות אפקט דלת המסך ומקרן LCD לא מייצר אפקט קשת. בנוסף, הניגודיות של מקרן ה-DLP טובה יותר, והאמינות של ה-LCD טובה יותר מכיוון שאין במערכת שלו חלקים נעים. מקרן ה-DLP פועל על שבב שמשתמש בגלגל צבע ובמראות קטנטנות. עם זאת, גם לוחות LCD יכולות לייצר בעיות, אך אלה לרוב יהיו פיקסלים מתים ולא בעיות קטלניות למקרן כמו למשל גלגל צבע שמפסיק לעבוד במקרן DLP. אם אתם מתכוונים להשתמש במקרן בהתקנה קבועה, כלומר לא תוכלו לתקן או להחליף אותו בקלות, לכו על LCD. בכל מקרה אחר, LCD או DLP לא ישנו לכם הרבה.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

 

אילו חיבורים צריך?

כיום, החיבור הנפוץ והמוכר מכול הוא HDMI. כן, אנחנו יודעים שאתם מכירים אותו. כמעט כל המכשירים תומכים ב-HDMI, והוא מסוגל לשדר וידאו ושמע ללא דחיסה כך שהאיכות לא נפגעת במעבר ממקור התוכן למקרן. חלק מהמקרנים עדיין יגיעו עם חיבורים אנלוגיים כמו VGA ווידיאו קומפוזיט. אם אתם מתכוונים להשתמש במכשירים ישנים יותר, מצלמות וידיאו מהילדות ואפילו, לא עלינו, קלטות וידיאו VCR - ודאו שיש לכם את החיבורים האלה במקרן שלכם בנוסף ל-HDMI.

 

MHL

 

כיום, התמיכה של מקרנים ב-MHL הולכת וגדלה. MHL הוא למעשה תקן לחיבור מגוון מכשירים (ניידים בעיקר) למסכים, בצורה חכמה. בחיבורים מהסוג הזה, בצד של המקרן יהיה לרוב HDMI ובצד של המכשיר החיבור משתנה, כאשר כשמדובר בסמארטפונים וטאבלטים, לרוב זה יהיה Micro-USB או USB Type C. כפי שניתן להבין, MHL מאפשר לחבר את המכשיר הנייד שלכם למקרן ולהקרין על המסך הגדול תוכן מהמכשיר שבכיס שלכם.

 

רשת

 

בעידן של היום, קשה למצוא מכשיר שלא יודע להתחבר לאינטרנט. גם המקרנים לא נשארו מאחור ורבים מהם יכולים להתחבר לאינטרנט אלחוטי ולרשת מקומית (LAN). כך, המקרן יכול להתחבר למחשב או להתקן שנמצא ברשת מרחוק בצורה ישירה וברגע, בלי לחבר כבלים, תכונה חשובה בחדרי ישיבות למשל.

 

וידאו אלחוטי

 

וידאו אלחוטי פועל בדרך כלל עם דונגל USB ומאפשר לשדר את התוכן באופן אלחוטי למקרן ומשם למסך. לרוב, המדיה נדחסת בתהליך ולכן זה יתאים בעיקר למצגות או תמונות. כאמור, להצגת וידאו באופן אלחוטי עם פחות דחיסה, עדיף ללכת על מקרן שמתחבר ל-WiFi.

האם הרמקולים המובנים יספיקו?

 

מקרנים אינם מיועדים לספק שמע באיכות גבוהה. לרוב, הרמקולים שלהם לא עולים על 1-3 וואט, מה שלא באמת מספק את הסחורה. רמקולים מובנים מתאימים בעיקר למקרנים ניידים, כאשר לא נדרשת איכות שמע של ממש. בכל מקרה אחר, כדאי שתהיה מערכת שמע חיצונית ברמה כזו או אחרת.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

 

 

רגע, אבל מה עם איכות התמונה?

 

בסופו של דבר, סביר להניח שאתם מחפשים את איכות התמונה הגבוהה ביותר שאתם יכולים להשיג ואולי אתם מרגישים שלא קיבלתם תשובה.

 

אלא שהתשובה נמצאת בין השורות שקראתם עד עכשיו והתשובה כבר בידיכם, גם אם עוד לא הבחנתם בכך.

 

ראשית, אם בהירות המקרן שלכם לא מספיקה או שהתמונה אינה בגודל המתאים, איכות התמונה שלכם תיפגע. שנית, חשוב להבין שאין באמת מדד אובייקטיבי לאיכות תמונה.

 

אם אתם כבר יודעים מה יחס ההטלה והבהירות שלכם, ההתמקדות הבאה שלכם היא במחיר ובשאר המאפיינים החשובים לכם, כמובן לפי הצרכים והחלל שלכם. אם צמצמתם את האפשרויות לפי כל מה שאמרנו לעיל, תקבלו את המקרנים המתאימים ביותר עבורכם.

 

קרדיט תמונות מרכז הסאונד

 

 

 

סיכום

 

האם אנחנו באמת צריכים מקרן? אם אתם מתכננים לצפות במסך גדול, מחפשים חוויית קולנוע ביתית מלאה או זקוקים למכשיר נייד - התשובה היא כן.

כאשר אתם יודעים את גודל המסך, היעזרו ברוחב המסך והמרחק בין המקרן למסך כדי למצוא את יחס ההטלה.

אם אתם לא יודעים מה גודל של ה- מסך מקרן, לכו על מקרן עם הטלה נמוכה יותר או יותר זום. לרוב, קל יותר לקרב את המקרן מאשר להרחיק אותו.

התוכן הוא המלך - לפי התוכן שאתם מתכוונים להקרין והמרחק של הצופים, תמצאו את הרזולוציה שלכם. לקולנוע ביתי, לא תרצו לרדת מ-1080p או מ-4K ולצרכים אחרים, תוכלו לרדת ל-WXGA.

הכניסו לשיקולים שלכם את שאר התכונות שתצטרכו - חיבור USB, חיבור לרשת וכולי.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה