מדריך מקיף [2023] לבחירת אורגן מקצועי ולמתחילים



קלידים ניידים מציעים מגוון תכונות רחב שיכולים להתאים למוזיקאי המתחיל ולמלחין המקצועי כאחד.

  1. מבוא

ברוכים הבאים למדריך המקוון לרכישת אורגן.

הקלידים עברו כברת דרך מתדמית המוזיקאי הבודד שמנגן קאברים בינוניים בפאב שכוח אל, או מזו של כלי הנגינה ששוכב בצד ללא שימוש ורק מחכה שישלפו אותו באיזו ארוחת ערב כדי להרשים את האורחים! כיום, עם תכונות שמתחרות בתחנות העבודה הטובות ביותר, ועם ניסיון רב בעולם החינוך המוזיקלי, הקלידים הבשילו והתבגרו. כדי לעזור לכם להחליט איזה אורגן או אורגנית הכי מומלצת והכי תתאים לכם, יצאנו לבחון את המבחר המרשים שקיים בשוק ואת התכונות העשירות שעשויות להתאים גם לחובבן השאפתן וגם למקצוען העסוק.

  1. מהם קלידים ניידים?

המונח קלידים ניידים נטבע לראשונה מכיוון שהיה קל יותר להעביר את הכלי ממקום למקום מאשר את סך חלקיו - הדגם הממוצע מחליף קלידים, סיקוונסר MIDI, מגבר, זוג רמקולים ומעמד - כאשר מסורבל יותר לסחוב את כל אלה, שלא לדבר על יקר!

 השם הכולל הזה משמש כינוי גג למגוון רחב של מוצרי קלידים שונים עם תכונות שעוקפות בהרבה את אלו של הדגמים המוקדמים יותר. עם ההבנה הזו, נצטרך לבחון מה המשמעות של קלידים ניידים בימינו. אבל קודם כל, נעבור קצת על נושא ה-MIDI, מכיוון שזהו מרכיב חשוב במה שהופך את הקלידים הניידים לפופולריים כל כך כיום.

  1. מהו MIDI?

ממשק דיגיטלי עבור כלים מוזיקליים (MIDI) הוא שיטת תקשורת של כלים אלקטרוניים העומדים בתקן עם מחשבים באמצעות ממשק MIDI. הודעות MIDI מכילות מידע על דברים כמו אילו תווים יש להשמיע, מתי, באיזו עוצמה ולכמה זמן, כמו גם סוג הצליל שיש להפיק ומידע כללי על שליטה ותזמון. כדי להעביר את ההודעות האלה בין התקני MIDI, משתמשים בכבל MIDI המחבר בין הכלים וממשק ה-MIDI של המחשב. בדרך כלל ישנם שלושה מחברים - In, Out ו-Thru - כולם משתמשים בשקע DIN 5 פינים.

קרדיט תמונה: יח"צ

  • MIDI In – מחבר המקבל אותות MIDI מהתקנים אחרים.
  • MIDI Out – מחבר השולח אותות MIDI להתקנים אחרים.
  • MIDI Thru - מחבר המספק ממסר של אותות MIDI המתקבלים בכניסת MIDI In כך שניתן לשרשר מספר התקני MIDI יחדיו.

בשונה מכבל אודיו המעביר צליל מכלי נגינה למיקסר או לרמקול, כבל MIDI מעביר הודעות MIDI המייצגות את המוזיקה. ניתן לחשוב על הודעות MIDI כאל הוראות כגון "התחל לנגן ב-Middle C", "הפסק לנגן את A3" או "בחר את צליל הפסנתר". כל אחת מההוראות הללו יכולה להישלח באמצעות עד 16 ערוצי MIDI עצמאיים בכבל MIDI בודד, מה שמאפשר לנגן סטים של כלים (כגון תופים, בס, פסנתר וכו') בו זמנית. MIDI יכול להכיל גם מטא-נתונים אחרים כגון שמות הכלים עבור כל ערוץ, חתימת הסולם, מילים ומידע על זכויות יוצרים.

התוצאה של הכול היא שעל ידי ייצוג מוזיקה כמידע MIDI, ניתן לערוך אותה, לבצע בה התאמות ולהשמיע אותה בקלות בצלילים שונים, או אפילו בכלים שונים לחלוטין.

  1. General MIDI, GS ו-XG

די מוקדם הבינו שהבעיה שמפרט ה-MIDI היא שלא הייתה הגדרה של סוג הצליל כאשר נבחר מספר Patch מסוים - למשל "Bank 1/Patch 1" עשוי להיות כלי נשיפה במכשיר אחד ואבוב במכשיר אחר. לכן, אם קובץ MIDI נוצר באמצעות כלי אחד, לא סביר שהצלילים יתאימו כאשר נתוני ה-MIDI יושמעו על ידי כלי אחר. כדי לפתור את הבעיה, נוצרה קבוצת צלילים בשם General MIDI או GM.

קרדיט תמונה: יח"צ

במפרט של GM מפורט גם שערוץ MIDI 10 צריך להיות שמור עבור כלי הקשה ללא פיץ', והשאר לצלילים עם פיצ'ים מסודרים לפי 16 משפחות כלים. כדי לאפשר לנגן מספר צלילי כלי הקשה ללא פיץ' בו זמנית, המפרט גם קובע צלילים בודדים ספציפיים המוקצים להם, במקום Patches נפרדים, כך שהבייס דראם תמיד יהיה על אותו תו, הסנר על אחד אחר וכן הלאה. היתרון בכך הוא שקובץ MIDI מתוכנת מראש המכיל את ההוראות ליצירה מוזיקלית  יוכל גם לבחור את כל הכלים הנכונים בעיבוד. עם זאת, חשוב לשים לב ש-General MIDI מגדיר רק את שמות ה-Patches - איך כל אחד מהם נשמע בפועל תלוי ביצרנים של כל כלי. כמובן שבסופו של דבר, היצרנים רוצים שהמוצרים שלהם יישמעו טוב כשהם מנגנים קבצי MIDI, לכן לרוב זו לא בעיה.

למרות שמפרט ה-GM איפשר תאימות לכל התעשייה, חלק מהיצרנים הרגישו צורך להוסיף תכונות נוספות כדי לעמוד בקצב ההתקדמות הטכנולוגית, כמו הוספת אפקטים מובנים כגון ריוורב, דיליי וקורוס. כך, נוצר ה-General MIDI 2 (GM2) שיישם את השינויים האלו, אך שמר על תאימות לאחור עם תתקן ה-GM המקורי. מבחינת צלילים, יצרנים אחרים יצרו הרחבות משלהם למפרט - תקני ה-GS של Roland וה-XG של Yamaha מרחיבים את מגוון הצלילים מ-128 ליותר מ-600. מפרט ה-MIDI ממשיך להתפתח ככל שתעשיות אחרות עושות בו שימוש - למשל, שוק הטלפונים הניידים משתמש בפורמט "GM Lite" מצומצם של קבצי MIDI כדי לנגן את הסינתיסייזרים הבסיסיים בטלפונים, כאשר גם שבבי סאונד מסוימים של מחשבים תומכים בו. כיום, תיתקלו בלוגואים של General MIDI, GS ו-XG או שילובים שלהם ברוב הקלידים הניידים - זהו הסימן לכך שתוכלו לרכוש ולהוריד קבצי MIDI מוכנים מראש ולנגן אותם בכלי שלכם.

  1. קבצי MIDI

פורמט Standart MIDI (SMF) מאפשר למוזיקאים לשתף מוזיקה שניתן להשמיע בכל כלי MIDI תואם. בזכות האינטרנט, הדבר צמח והפך לעסק שבו ניתן לרכוש ולהוריד קבצי MIDI של שירים מסחריים למחשב, ולקהילת "תוכנות שיתוף" שבה חובבים מעלים קטעים אליהם כולם יכולים לגשת באופן חופשי, אם כי האיכות והדיוק שלהם אינם תמיד הגבוהים ביותר. לאחר ההורדה למחשב, ניתן להעתיק את השיר לדיסק און קי, למשל, ולאחר מכן לטעון אותו לקלידים הניידים שלכם, או במקרים מסוימים להעביר אותו ישירות דרך MIDI. לחילופין, ניתן לנגן את הקובץ בקלידים שלכם באמצעות MIDI בתוכנה במחשב שלכם. בהשוואה לקובץ שמע של אותו השיר, כאשר טוענים את גרסת קובץ ה-MIDI לקלידים ניידים, ניתן לשנות בה דברים כמו הצלילים שבהם נעשה שימוש, הקצב, הסולם ואפילו אילו קטעים יישמעו ואילו לא, מה שמאפשר לכם ללמוד, לתרגל ולנגן יחד עם השיר. למרות שהם כנראה לא יודו בכך, השיטה הזו היא לרוב הגישה שבה נוקטים רמיקסרים מקצועיים כשהם מתחילים לעבוד על עיבוד מחדש של כל שיר קיים.

קרדיט תמונה: יח"צ

  1. תכונות נפוצות

כפי שצוין קודם לכן, רוב דגמי האורגנים מגיעים עם רמקולים מוגברים מובנים כלשהם, בדרך כלל זוג המותקן בגוף הקלידים משני קצותיו. בדגמים הזולים ביותר, הסאונד עשוי להיות מונו בלבד, גם כשיש שני רמקולים. מערכת יקרה יותר תעניק לרוב הגברה חזקה יותר, בדרך כלל מ-2 עד 6 וואט לערוץ, ולעיתים גם מ ערכות רמקולים דו כיווניות עם טוויטרים נפרדים ודרייברי בס לסאונד מלא יותר.

קרדיט תמונה: יח"צ
כדי שהכלי יישאר נייד, רוב הקלידים מגיעים עם 5 אוקטבות (61 צלילים) עם קלידים רגישים למהירות (טאץ') ואקשן בסגנון של סינתיסייזר סטנדרטי - לא כבדים כמו פסנתר. למעט הדגמים הזולים ביותר, כולם מגיעים עם קלידים בגודל מלא, מכיוון שבתי הספר לרוב ממליצים להורים ללכת על קלידים ניידים ככלי חלופי בתקציב נמוך יותר כאשר ילדיהם מתחילים ללמוד פסנתר - לא רק שהם יכולים להשתמש באוזניות כדי לא לעצבן את השכנים (!), אלא ההוצאה הכספית הראשונית גם לא תהיה גדולה כמו עם פסנתר אמיתי. מגוון התכונות והצלילים האחרים יכולים גם לעודד ילד להתנסות במוזיקה.

מסיבות דומות, בכל הנוגע לטווח הצלילים הבסיסי, לכל הקלידים יש לפחות צליל פסנתר אקוסטי בסיסי אחד - רוב דגמי Yamaha מגיעים עם כפתור "Portable Grand" ייעודי, כך שלא תצטרכו בכלל לחפש את הפסנתר בתפריטים! ערכות כלים תואמות ל-GM נעות בין כלי מיתר, כלי נשיפה, קלידים, בס, סינתיסייזר וכלי הקשה. ככל שתתקדמו יותר ברמות הדגמים של היצרן, כך הכלי יהיה טוב יותר בשחזור הצלילים הללו, והדגמים היקרים יותר יתמכו באופן מלא במערכות הסאונד המורחבות ובשליטה שתקני GS ו-XG מציעים.

תכונה מרכזית נוספת של האורגנים היא היכולת שלהם לספק גם התקני ליווי וגם התקני הקלטה, שיכולים לנוע מפשוטים למתוחכמים ומורכבים. לא רק שזה מאפשר למוזיקאי הנלהב להפיק במהירות עיבודים ולחסוך את הזמן, ההוצאות והתרגול שמגיעים עם שיעורי פסנתר רגילים, אלא גם מסייע לאלו שרק מתחילים ללמוד. רגע לפני שתמשיכו להעמיק, חשוב להסביר את התכונות האלה:

  1. ליווי אוטומטי

עוד הרבה לפני שהטכנולוגיה הדיגיטלית כילתה את השוק, תכונות הליווי האוטומטי הופיעו לראשונה באורגנים ביתיים, אך אלה נשארו הכלים של חובבי האורגנים בלבד בשל מגוון הצלילים המוגבל שבהם. עם זאת, ברגע שטכנולוגיית הדגימה "PCM" הגיחה, הרכיב הזה של האורגן הביתי הושאל לשימוש בקלידים ניידים.

אז איך עובד הליווי האוטומטי? בדרך כלל, לכלי תהיה נקודת פיצול (לרוב ניתנת להגדרה על ידי המשתמש), המחלקת את הקלידים לשניים - החלק העליון מתפקד כקלידים רגילים ליד ימין, לניגון המלודיה, כאשר יד שמאל מפעילה ושולטת בליווי בחלק התחתון.

קרדיט תמונה: יח"צ

נגינת תווים בודדים או שילובים שלהם ביד שמאל מפעילה ומגדירה את סוג הליווי באקורדים, על ידי לחיצה ממושכת על צורות אקורדים קונבנציונליות לנגנים מתקדמים יותר, או תווי שורש בודדים לאלה שרק מתחילים ללמוד.

קרדיט תמונה: יח"צ

כדי לנגן אקורד מז'ור

לוחצים על תו השורש של האקורד

קרדיט תמונה: יח"צ

כדי לנגן אקורד שביעית

לוחצים על תו השורש יחד עם הקליד הלבן הקרוב ביותר משמאל לו.

קרדיט תמונה: יח"צ

כדי לנגן אקורד מינורי

לוחצים על תו הבסיס יחד עם הקליד השחור הקרוב ביותר משמאל לו.

קרדיט תמונה: יח"צ

כדי לנגן אקורד שביעית מינורי

לוחצים על תו הבסיס יחד עם הקלידים הלבנים והשחורים הקרובים ביותר משמאל לו (שלושה קלידים בסך הכול)

בחלק מהקלידים מוסיפים סוג ליווי שבו הקצב והבס מתווים סגנון מסוים מתוך מגוון, כגון "בלדת פופ", "רוק של שנות ה-60" או "טנגו", בסולם המוגדר על ידי צורת האקורד. תכונות נוספות כמו וריאציות ו"פיל" (תחושה) מאפשרות למשתמש לבצע שינויים בליווי בנקודות מסוימים, כגון בסוף הבית. קלידי אריינג'ר מתוחכמים יותר מספקים ליווי מדויק ומציאותי יותר, עם סגנונות מורכבים יותר, תוך שימוש בעיבודים מקצועיים. הקלידים המתקדמים האלה משמשים לעתים קרובות מלחינים וכותבי שירים כחלופה נוחה למערך של מחשב, שעלול להפריע לזרימה היצירתית בכך שזה מסבך את העניינים יתר על המידה.

  1. סיקוונסרים ומקליטים

למרות שניתן להקליט קטעים ולבצע Overdub במחשב באמצעות MIDI עם כל הקלידים הניידים הבסיסיים ביותר, חלק מהדגמים מגיעים עם התכונה הזו מובנית. הסוג הפשוט ביותר יתפוס את מה שמנוגן בקלידים בתור ביצוע בודד. זה יכול להיות לעזר לתרגול עצמו, וזה מאפשר להקליט את יד שמאל ולאחר מכן להשתמש בזה כדי ללוות את יד ימין (ולהפך) עד שהתלמיד יצליח לנגן את השניים ביחד. אם נדרשות תכונות נוספות, ישנם  מקליטי Multitrack המאפשרים להקליט מהלכי אקורדים בליווי אוטומטי ולאחר מכן להוסיף מעליהם מלודיה וחלקים אחרים כדי ליצור עיבוד שלם יותר. ניתן אף  לשלב קבצי MIDI קיימים עם הליווי האוטומטי והביצועים שלכם, ולערוך אותם, כאשר מוצרי הדגל יכללו לעתים קרובות גם הקלטת אודיו, מה שמאפשר לכם להוסיף גם שירה למשל.

  1. תכונות נוספות

עד כה עברנו על התכונות הסטנדרטיות שצריך לצפות מקלידים ניידים, אך ישנן מגוון תכונות נוספות המשתנות מדגם לדגם ומרחיבות עוד יותר את יריעת התכונות של הקלידים הניידים. קלידים ניידים מודרניים מגיעים לרוב עם צגי LCD גדולים למדי מהסוג הנפוץ במחשבים ניידים. הצגים מאפשרים, בין היתר, להציג בבירור את המידע המאוחסן בקובץ ה-MIDI בזמן השמעת השיר, כולל אפילו תווי מוזיקה סטנדרטיים. לפעמים, ניתן לחבר צג חיצוני נוסף כדי לאפשר לאחרים לצפות במה שמופיע על המסך.

קרדיט תמונה: יח"צ

Korg PA-4X61

בדומה לסמפלרים של תוכנות, מספר קלידים ניידים מלאים יותר מציעים צלילים המורכבים משכבות של דגימות שמתחלפות ביניהן באופן דינמי ומספקות גרסה מציאותית יותר של צלילים אינסטרומנטליים. לחלק יש גם את היכולת לדגום שמע לתוך הקלידים כדי לאפשר לכם ליצור ספריות סאונד משלכם. Yamaha הכניסה לחלק מהדגמים שלה את אחת התכונות הבולטות כיום - Internet Direct Connection, העוקפת את המחשב ומפשטת את תהליך הגישה לקבצי MIDI ולעדכונים מאתרי אינטרנט.

[ ראו כאן דירוג של אורגן KORG המומלצים   [ביותר

  1. סיכום

קלידים ניידים מציעים מגוון תכונות רחב שיכולים להתאים למוזיקאי המתחיל ולמלחין המקצועי כאחד, כאשר הם התפתחו ונהפכו לכלי עזר ללמידה ולכלי הלחנה רציניים, עם תכונות העומדות בקנה אחד עם אלה של קלידי תחנת עבודה ומערכי מחשב.

תודה שקראתם את המדריך המקוון שלנו, אנו מקווים שקיבלתם את כל המידע שהייתם צריכים כדי להבין את התכונות שמגוון דגמי הקלידים הניידים מציעים. בהצלחה!

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה