מהו ייפוי כוח מתמשך?



על אף שהוא כבר צבר וותק של כארבע שנים במחזותינו, הרי שייפוי כוח מתמשך עודנו נחשב למונח חדש באופן יחסי בענף המשפטי.

PIXABAY

מדובר הלא במנגנון חדש שהוכנס כתיקון במסגרתו של חוק הכשרות והאפוטרופסות המשפטית. במאמר הבא נסביר בהרחבה אודות מטרתו של צעד זה, וההבדלים הניכרים שקיימים בין ייפוי כוח מתמשך לבין אפוטרופסות.

מה היא מטרתו?

מטרתו של מנגנון משפטי זה, היא למעשה להעניק לכל אחד ואחת מאתנו, את מלוא השליטה על חיינו. נשמע תמוה? אך בואו לרגע נתעכב על הפרטים הקטנים.

לכל אחד ואחת מאתנו, כושר שיפוט וקבלת החלטות. ומה קורה באם אותו כושר קבלת החלטות נפגע? דברים שכאלו עלולים להתרחש כתוצאה מתהליך טבעי של זקנה, כתוצאה מהופעתה והחמרתה של מחלה מסוימת, או לאור מקרה פרטני דוגמת פציעה או טראומה פיזית.

עד לכניסתו של ייפוי הכוח המתמשך למחוזותינו, כל אדם בגיר אשר איבד את כשירותו ליטול החלטות, היה נתון למי אשר יימצא מתאים לטיפול בענייניו האישיים.

ייפוי כוח מתמשך נועד להרחיב ולתקן את חוק הכשרות והאפוטרופסות, בכך שאדם יכול להחליט ולמנות מבעוד מועד, אדם אחר בו הוא בוטח או מוצא בו לנכון כראוי לניהול ענייניו, וממנה אותו לנהל את ענייניו, וזאת באם והנסיבות יצריכו זאת.

כיצד מתחילים את התהליך?

ראשית חשוב לציין כי הליך זה מתאים אך ורק לבגירים.

במסגרת התהליך, הממנה מחליט מי יהא האדם שיתפקד כבא כוחו ואשר וינהל את ענייניו השונים, באם וכאשר יחדל להיות כשיר לכך.

על המסמך להיות מפורט מאוד, ולהרחיב ככל הניתן באשר לתחומי אחריותו ומגבלותיו של מיופה הכוח. לאור המורכבות הרבה של מסמך זה, והצורך להידרש לנושאים דוגמת רכוש או היבטים רפואיים, הרי שחשוב לפנות לעורך דין המתמחה בייפוי כוח מתמשך, וזאת כדי להבטיח שהתהליך יהיה הרמטי ככל הניתן.

יתרה מזאת, כדאי לדעת שליווי ההליך לעריכת ייפוי כוח מתמשך מצריך הסמכה פרטנית, והמסמך עצמו יקבל תוקף משפטי ממשי, וזאת רק באם הוא אושר על-ידי עורך דין שהוסמך לכך ע"י האפוטרופוס הכללי וכן משרד המשפטים.

האם ישנו הבדל בין ייפוי כוח מתמשך לאפוטרופסות?

יתרה מזאת, ככל שייעשה שימוש ניכר יותר בייפוי כוח מתמשך, כך ניכר שניווכח לראות ירידה הולכת וגוברת בשימוש של המנגנון הקלאסי שהיה נהוג עד לא מזמן.

מטרתו של ייפוי הכוח המתמשך היא לאפשר ולהדגיש את החירות של כל אחד ואחת להכתיב את הכללים של עצמו, ולקבוע מבעוד מועד, מי יהא האדם שינהל את ענייניו וזאת באם יחדל להיות כשיר לכך. למעשה, הממנה מקבל שיטה מוחלטת על חייו, דבר אשר לא היה אפשרי במנגנון האפוטרופסות הנהוג.

למידע נוסף וקבלת ייעוץ משפטי בנושא ייפוי כוח מתמשך, בקרו באתר עורך דין ישראל אליאב

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה