מהו מדד בריאות סוללה (SOH) ברכב חשמלי ואיך הוא משפיע על הערך שלו?



שוק הרכב החשמלי בישראל מעביר את הפוקוס ממצב מכני ומוניטין מותג לשאלת המחיר ובריאות הסוללה. מהו אם כן מדד בריאות הסוללה ואיזה תפקיד הוא משחק בקניה של רכב חשמלי יד 2?

רז מור, תוכן שיווקי בשיתוף מימון ישיר

קרדיט תמונה Shutterstock

שוק הרכב החשמלי יד 2 הוא משהו שלא הכרנו קודם, עולם חדש עם כללי משחק ייחודיים משלו. שוק מכוניות הבנזין הוותיק הרגיל אותנו במשך שנים לשיקולי קנייה כמו אמינות, מוניטין או סחירות. הפרמטרים האלה חשובים פחות בזירה כה צעירה כמו זירת הרכבים החשמליים, שפעילה בישראל בעיקר משנת 2021. 
במילים אחרות: רק עכשיו, עמוק לתוך 2023, מתחיל להיווצר בישראל שוק אמיתי, עדיין קטן ונטול עומק, של מכוניות חשמליות חד 2. משום כך אין עדיין מספיק משמעות למונחים כמו מוניטין ואמינות, כי המכוניות החשמליות יד 2 רק מתחילות לצבור לעצמן מזה ומזה.

מה המאפיינים של שוק הרכב החשמלי יד 2?

מה כן חשוב? לא מפתיע לגלות שגם בשוק החשמליות יד 2 נודעת חשיבות רבה למחיר - אולי אפילו יותר מאשר בשוק הבנזין. שוק החשמליות מאופיין בתנודתיות מחירים קיצונית, למשל בין כמה מהדגמים הסיניים לבין הדגמים היקרים למדי (175 אלף שקל וצפונה) שמציעה כאן טסלה. 

גורם נוסף שמשפיע מאוד על הערך של רכב חשמלי יד 2 הוא הזמינות, הן של הדגמים החדשים והן של מכוניות חשמליות יד 2. בזירת החשמליות החדשות, נוצרה בעיה גלובלית עקב הפגיעה בשרשראות האספקה ביציאה מהקורונה ובעקבות משבר השבבים העולמי. לקוחות נאלצו להמתין חודשים למכונית החשמלית החדשה שקנו. הלחץ בגזרה זו הוקל בהדרגה ואנחנו מתקרבים כל הזמן לנקודה שבה אפשר יהיה סוף סוף לרכוש מכונית חשמלית ולקבל אותה בטווח זמנים סביר, גם בישראל.

גם בשוק היד שנייה החשמלי קיימת בעיית זמינות, וזה לחלוטין מובן מאחר שהשוק הראשוני בתחום זה קיים בישראל כאמור רק כשנתיים. רוב האנשים שקנו בארץ רכב חשמלי עוד לא הגיעו בכלל לנקודה שבה הם מעמידים את הרכב למכירה. 

מובן, השילוב בין ביקוש לחוסר זמינות מזניק מחירים, בעוד שעלייה בזמינות ובמלאי עושה בדיוק ההיפך. כתוצאה מכך, מחירי החשמליות יד 2 בישראל חווים תנודות קיצוניות של עד עשרות אלפי שקלים - תופעה שפשוט לא קיימת בשוק רכבי הבנזין. 

אלמנט נוסף שמשפיע מאוד על השוק הזה הוא הכניסה התכופה של שחקנים חדשים, עם תחלופה קצבית מאוד גם בקטגוריית מובילות השוק. בעוד ששנת 2021, לדוגמא, התאפיינה בכניסה ובהובלה של טסלה וחברת הרכב הסינית Geely, השנה החולפת (2022) הייתה ללא ספק השנה שלBYD  (הסינית גם היא) שמאיימת לעבור את טסלה במכירות המכוניות החשמליות. רגעי הגאות והשפל של דגמים חשמליים שונים, מיצרנים שונים, משפיעים בהכרח על מחירי המכוניות הללו. 

  קרדיט: Shutterstock

גורם נוסף, הייחודי לשוק הרכב החשמלי יד 2 ושמשפיע על ערך המכוניות החשמליות הוא הסוללה או מצב הבריאות שלה.

מהי בריאות סוללה?

כשמדברים על מדד בריאות הסוללה של רכב חשמלי (State of Health battery, או בראשי תיבות: SOH), עוסקים למעשה במדידת יכולת אספקת האנרגיה שלה.

כל הסוללות ברכבים חשמליים מאבדות יכולת בהדרגה עקב שימוש, והשאלות החשובות כמובן הן כמה ומתי. לדוגמא, סוללה ברמה של 95% שאיבדה 5% מיכולתה נחשבת לסוללה תקינה ושמישה לחלוטין. לעומת זאת, לפי ארגון מהנדסי החשמל והאלקטרוניקה העולמי, סוללת רכב חשמלי עם SOH נמוך מ-80% מצריכה טיפול או החלפה . וסוללה עם SOH של 70% או פחות נחשבת  לסוללה שסיימה באופן רשמי את חייה. זה קורה בדרך כלל אחרי כעשר שנים על הכבישים. 

הירידה בתפקוד הסוללה ברכבים חשמליים נגרמת בדרך כלל כתוצאה מפרמטרים כמו גיל הסוללה, אופי ותדירות השימוש ברכב וגורמים סביבתיים כמו מזג האוויר ואפילו איכות הכבישים. מעצם קיומו, המדד מאפשר לקבל החלטות מושכלות בנוגע לרכב החשמלי בעת השימוש בו, אבל גם מרגע שהוחלט להעמיד אותו למכירה. 

החישוב של ה-SOH מתבצע לפי נוסחה פשוטה: מקסימום ההספק של הסוללה ברגע המדידה, חלקי מקסימום ההספק שלה בעת מכירתה - כפול 100. התוצאה משפיעה ישירות על אחד הגורמים החשובים ביותר במכוניות החשמליות: טווח הנסיעה מהטענה להטענה. כך, לדוגמא, מכונית שעלתה חדשה על הכביש עם טווח נסיעה של 300 קילומטרים, תסתפק ב-270 קילומטרים בלבד עם ירידתה ל-SOH של 90%. 

חלק מכל תהליך קנייה

למדד ה-SOH יש חשיבות ניכרת בשוק הרכב החשמלי, מאחר שנתון נמוך או גבולי אמור להוריד את מחיר הרכב או אף להעמיד בספק את כדאיות העסקה. אמנם, רוב המכוניות החשמליות מסופקות ועם אחריות של 6-8 שנים על הסוללה, מה שאמור לחייב את היצרן או היבואן להחליף אותה במקרה של ירידת ביצועים משמעותית, אבל גם ההבטחה הזו מותנית בדרך כלל במספר הקילומטרים שגמע הרכב עד כה. בעליו של רכב חשמלי עם יותר מ-150 אלף קילומטרים לא יקבל ככל הנראה החלפת סוללה בחינם. 

לסיכום

בשורה התחתונה, חשוב להבין כי שוק המכוניות החשמליות עדיין נמצא בתחילת דרכו, כך שאין בו עדיין משקל קריטי לערכים כמו מצבה המכני או המוניטין שלה. יש חשיבות עצומה, עם זאת, למצבה של הסוללה - וכאן כאמור נכנס לתמונה בגדול ה- SOH. מדד בריאות הסוללה הוא משהו שאתם חייבים לבדוק בעת קנייה של רכב חשמלי יד 2. הבדיקה מתבצעת במכוני בדיקה המוסמכים לכך, והיא חלק חשוב בתהליך הקנייה של כל רכב חשמלי.


* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש על ידי הלקוח. מספר רישיון 54414.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה