מהי העלות של פינוי מושכר? (מדריך משפטי)



עצם השאלה שבכותרת גורמת לאי נוחות שכן, לא רק זאת שהשוכר עושה בנכס המושכר כבשלו ומסרב לפנותו ולא רק זאת שמסב נזקים רבים למשכיר בשל אי הפינוי, אלא המשכיר הוא זה אשר בסופו של דבר נאלץ לשאת בהוצאות רבות בכדי לקבל את השליטה בנכסו בחזרה!

קרדיט לתמונה Freepik

עלות פינוי השוכר בכללותה עלולה להגיע לאלפי שקלים ועובדה זו מרתיעה משכירים רבים מלפעול לפינוי השוכר, אך חשוב לזכור כי המשכיר לעיתים מפסיד יותר בכל יום שהנכס אינו בשליטתו ולכן ובכל מקרה, כדאי למשכיר לבצע מעין איזון של עלות תועלת טרם יבחר להגיש תביעה לפינוי מושכר .

האם שווה לי לתבוע?

מחד שוכר מחזיק בנכס שלא כדין, אינו משלם שכירות, אינו משלם הוצאו אחזקתו ואף ייתכן וגורם לנכס נזקים ומאידך, ישנן עלויות והוצאות שעל משכיר לקחת בחשבון לפני הגשת תביעה לפינוי. לכן לעיתים, יעדיף משכיר "למחול על כבודו", לוותר על כספים רבים המגיעים לו מהשוכר וינסה להביא לפינוי השוכר בדרך אחרת מאשר לנקוט בהליך של תביעה שבוודאות תגרום לו להוצאות נוספות.

אילו עלויות על משכיר לקחת בחשבון לפני הגשת תביעת פינוי?

בהנחה שבסיום התביעה ועם מתן צו הפינוי יפנה השוכר את המושכר, הוצאות המשכיר יהיו בעיקרן, כדלקמן:

  1. פנייה ראשונה לשוכר בכתב – מכתב התראה בטרם תביעה לשוכר בעלות של 750₪ - 1,500₪. אמנם אין חובה לשלוח מכתב ראשוני, אך כמעט כל הליך משפטי נפתח באופן זה למען מתן הזדמנות אמיתית ובתום לב לבעל דין לתקן דרכיו.
  2. שכר טרחת עורך דין בגין הגשת תביעת הפינוי – התעריף המינימאלי (לפי כללי לשכת עורכי הדין ) עומד על שיעור של 2% משווי המושכר אך לא פחות מ – 5,744₪. בפועל, כל עורך דין גובה כרצונו ושכר טרחה יכול לנוע בין 7,000₪ ל – 20,000₪.
  3. אגרת בית משפט – סכום של 703₪ (נכון לשנת 2023).
  4. הוצאות שליחויות – שליח משפטי להמצאת התביעה במסירה אישית יגבה בין 120 – 550 ₪. ניתן להמציא את כתב התביעה גם בדואר רשום עם אישור מסירה, אך לא כדאי לקחת סיכון שכן ככל שתתעכב מסירת התביעה, תתעכב הגשת כתב ההגנה וגם הדיון בתיק.
  5. הוצאות נוספות – ניירת, דואר, טלפונים וכיו"ב – כ- 1,000₪.

השוכר לא פעל לפי פסק הדין ? יש לנקוט בהליך פינוי בהוצאה לפועל:

בהנחה שהשוכר לא מילא אחר פסק הדין ולא פינה את המושכר, ייאלץ המשכיר לפנות להוצאה לפועל ואז הוצאותיו יהיו, בין היתר, כדלקמ:

  1. שכר טרחת עורך דין – בהנחה שלא סוכם כי שכר הטרחה בפינוי יכלול גם את הטיפול בתיק ההוצאה לפועל, שכר הטרחה פה יכול לנוע בין 5,000₪ ל – 7,500₪.
  2. בקשה לביצוע פסק הדין (פתיחת תיק ההוצאה לפועל) – 185₪.
  3. קבלן הוצאה לפועל (שאמור לבצע את הפינוי בפועל) – אם גובה מחיר "גלובלי" פינוי יכול לנוע בין 5,000₪ ל – 10,000₪ ואם מתמחר לפי שלבים – השלב הראשון יכול לעלות עד 2,500 ₪ (לעיתים מספיק רק השלב הראשון).
  4. ליווי משטרה – לכל הליך פינוי יתלווה שוטר או שניים ולעיתים יותר (תלוי במורכבות ובזהות השוכר אם בעייתי למשל) בעלות של 120₪ לשעה לכל שוטר.
  5. הוצאות פינוי נוספות – כמו למשל מנעולן במידת הצורך, אחסון חפציו של השוכר ועוד.

הוצאות הפינוי יחולו על השוכר – האמנם?

בית המשפט אמנם נוהג לפסוק הוצאות משפט כנגד השוכר בסיום ההליך בבית המשפט ובתיק ההוצאה לפועל מתווספות העלויות וההוצאות לסכום החוב הכולל, אך בדרך כלל זה שסירב לפנות הוא גם זה אשר יסרב או יתחמק מתשלום ההוצאות והמשכיר ימצא עצמו "קירח מכל הכיוונים".

המשכיר עומד בפני דילמה לא פשוטה אך בסופו של דבר ההחלטה, כך נראה, הינה כלכלית - האם עדיף לשלם עבור פינוי השוכר או להקטין נזקים בדרך אחרת ככל שניתן?

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה