מהי זכאות למשכנתא ומי רשאי לקבל? כל הפרטים



לקנות דירה זה כואב. בעיקר בכיס, אבל לפעמים גם בגוף ובנפש. אם לא די בכך, כדי להגיע לכאב הזה צריך להתאמץ ולעבוד קשה מאד. כמעט אף אחד לא יכול לקנות דירה בארץ בלי לקחת משכנתא, אבל גם לא כל אחד יכול לקבל אותה. אז מי זכאי וכיצד ניתן לקבל את הזכאות למשכנתא? כל הפרטים בכתבה הבאה

מעט קשה להודות באמת הזו, אבל חלום הדירה הולך מתרחק מלא מעט זוגות צעירים ומאנשים נוספים אשר מעוניינים לרכוש בית משלהם בישראל. הסיבות לכך הן בעיקר מחירי הנדל"ן שלא מפסיקים לעלות, המשכורות הסטגנטיות יחסית ויוקר המחיה שגם לא נותן הנחות גדולות ולמרות שבעלי תפקידים רבים בממשלה מנסים, איש איש בתורו, לבלום את מחירים הדיור, הלכה למעשה אף אחד לא מצליח. המענה היחיד שהמדינה יכולה לתת הוא סיוע ברכישת הדירה, זה יכול לבוא לידי ביטוי בהנחה על בסיס קריטריונים מסוימים, אך הפתרון הנפוץ יותר הוא מתן משכנתא. המשכנתא אמנם ניתנת על ידי אחד מהבנקים המובילים בישראל למשכנתאות, אך את תנאיה מכתיב משרד השיכון והבינוי, לא כל אחד יכול ליהנות מהטבה זו, ועל מנת לקבל זכאות למשכנתא חייב המבקש להגיש בקשה, וגם לעמוד בתנאי סף.

האם מגיע לכם זכאות למשכנתא?

משכנתא היא למעשה הלוואה, ובמקרה שהזכרנו מדובר בהלוואת זכאות, כלומר – הלוואה בתנאים מועדפים בחסות במדינה. כמות הזכאויות מוגבלת מדי שנה והיא מחולקת למגוון מגזרים באוכלוסייה; בין אם מדובר בזוגות צעירים, משפחות מרובות ילדים, עולים חדשים, מחוסרי דיור ועוד. כמו כן, גובה הזכאות נקבע על סמך מספר פרמטרים שלכל אחד מהם השפעה שונה וכן האזור שבו מתעתדים לקנות דירה מהווה חלק ניכר מהחישוב, כאשר דירות באזורים מועדפים וביישובי פריפריה יקבלו ניקוד גבוה יותר. אם למבקש הזכאות, קיימת כבר דירה בבעלותו (וכן, גם בעלי דירות יכולים לבקש זכאות משכנתא) – התנאים יהיו פחות טובים מאשר לצעיר מחוסר דירה. ככל שמדובר במעמד אישי – הפרמטרים הנוספים אשר משחקים תפקיד בקביעת גובה הזכאות הם: מצב משפחתי, שירות צבאי, גיל, מספר ילדים, שנות ותק בארץ לעולים חדשים, מספר אחים ואחיות, ואפילו אחוזי נכות. בצד ההטבות, יש גם מגבלות, וגם הן מותאמות למבקש הזכאות: על פי רוב, מי שרוכש דירה באמצעות הלוואת זכאות – מחויב לגור בה מספר שנים (בדרך כלל חמש), כך שמי שמתכנן להשתמש במשכנתא עבור דירה להשקעה עלול להתאכזב.

shutterstock

איך, איפה, מתי?\

המידע שהעלנו כאן הוא כללי ונתון לשינויים ועדכונים. אם אתם נמנים על קהל המטרה או אם אתם מעוניינים לבדוק בכלל אם אתם זכאים למשכנתא בחסות המדינה – תמיד תוכלו להיכנס למחשבון זכאות למשכנתא, כלי מקוון אשר מספק לכם מידע נקודתי ופרטני, וגם מציג בפניכם את מה שתוכלו לקבל. כאמור, על מנת לקבל תעודת זכאות עליכם להגיש בקשה עבורה, זאת תוכלו לעשות באחד מסניפי כל בנק למשכנתאות, בכפוף לעלות העמלה בו. הבנק ימלא איתכם את כל הפרטים הרלוונטיים ויגיש את הבקשה עבורכם למשרד השיכון והבינוי, ולאחר הליך בדיקה שיכול להימשך מספר חודשים – יחזיר המשרד את תשובתו לסניף הבנק דרכו פניתם, וגם את תעודת הזכאות שלכם, עם כל הפרטים, הנתונים וההטבות. בעניין זה, חשוב לציין פרט חשוב: הבנק למשכנתאות דורכו פניתם הוא רק כלי מקשר למשרד השיכון והבינוי, תעודת הזכאות היא שלכם ותוכלו להשתמש בה בכל בנק משכנתאות שתמצאו אותו נכון עבורכם. תוקף תעודת הזכאות עומד על שנה מיום הוצאתה, ואם לא ממשתם אותה בזמן הנתון – שמורה לכם זכות לחדש אותה במשך 18 חודשים מתאריך התפוגה שלה. מעבר לכך, במקרים רבים יציעו לכם לבקש משכנתא במקביל להוצאת תעודת הזכאות. זהו תהליך שבהחלט יכול לקצר זמנים ולייעל את העבודה, אך חשוב לזכור שניתן גם לחכות לתעודה ורק אז להתחיל בתהליך.

לסיכום, כדי לקבל את תעודת הזכאות אתם תידרשו לעמוד בתנאים רבים, וכמו גם תידרשו להציג הוכחות שאתם אכן עומדים בהם. זה עניין שיכול להפוך בקלות להליך בירוקרטי בו יש לאתר כל מיני מסמכים מהעבר הרחוק, להנפיק תעודות (שירות צבאי, נישואין, גירושין) ושאר אסמכתאות, וייתכן שמשרד השיכון והבינוי ידרוש מכם מסמכים נוספים. לכן, חשוב להתאזר בסבלנות ולהיערך מבעוד מועד לבירוקרטיה, כי גם אם היא קצת מקשה על הדברים - בסופה מגיעה הלוואה משתלמת, שמקרבת אתכם עוד צעד אחד לחלום לרכוש בית בישראל.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה