מהי קיטרודה ולמה היא כל כך חיונית



אחד מתחומי המחקר החשובים ביותר ברפואה, הינו חקר מחלת הסרטן. מדובר במינוח כללי מאד, המתאר את כלל הניסיונות למניעת המחלה מצד אחד, ולטיפול יעיל בה מצד שני. כשמדובר בטיפול במחלה הארורה הזאת, מקדישם חוקרים רבים מאמצים כבירים למציאת תרופות יעילות, שינטרלו את ההשפעות של הגידולים הסרטניים על הגוף האנושי

pixabay

בתחילת העשור השני של שנות האלפיים, יצאה לאור תרופה חדשה, המפיחה תקווה בקרב חולי סרטן רבים. שמה של התרופה הוא פמברוליזומאב, אבל רבים מכירים אותה בשמה המסחרי - קיטרודה (Keytruda). מהי התרופה הזאת ומהם מאפייני הפעילות שלה? אילו סוגים של גידולים סרטניים ניתנים לטיפול באמצעות הקיטרודה? מהן תופעות הלוואי האפשריות של התרופה? בשורות הבאות נרחיב מעט את היריעה באשר לתרופה, שעשויה לשנות אח החיים של חולי סרטן רבים.

מה זה קיטרודה ולמה היא יעילה

התרופה המוכרת בשנים האחרונות בשם קיטרודה, הינה למעשה נוגדן, שמקורו דווקא בעכברים. הנוגדן מטפל בבעיה חיסונית קריטית -  התקשרות של חלבונים מסוימים לתאי מערכת החיסון, באופן המנטרל את היכולת שלהם (של תאי מערכת החיסון עצמם) למלא את תפקידם, ולהילחם בין השאר בתאים סרטניים. הקיטרודה מונעת למעשה את ההתקשרות של תאי המערכת החיסונית לחלבונים הבעייתיים, ובכך משאירה אותם זמינים ונכונים למלא את תפקידם האמיתי – מלחמה בתאים סרטניים. אחד החסרונות של התרופה הזאת, הינה פעילות בלתי מבוקרת של תאי החיסון עצמם, שלעיתים פוגעים תוך כדי הטיפול גם בתאים בריאים. עם זאת, על פי כל הסימנים, מדובר בתרופה שהיעילות שלה גבוהה, בעיקר כשמדובר בסוגים מסוימים של גידולים סרטניים.

עם סוגי הסרטן שהקיטרודה עשויה לטפל בהם ביעילות, ניתן למנות את הלימפומה מסוג הודג'קין, סרטן מקוממי או גרורתי של דרכי השתן וכן סרטן ריאה גרורתי. בנוסף, התרופה עשויה להיות יעילה בטיפול בסרטן המעי הגס, סרטן הערמונית וכן גידולים סרטניים שלא ניתן להסיר אותם באמצעו ניתוח.

תופעות הלוואי של פמברוליזומאב

תופעות הלוואי של הקיטרודה, עלולות להיות מורגשות היטב אצל המטופל. התופעות כאמור עלולות להיות חולשה ועייפות, שיעול ובחילות. בנוסף, עלולים להתפתח גם סימנים אחרים כגון פריחה, עצירות (או לחילופין שלשולים), כאבי מפרקים ושרירים ואפילו, במקרים קיצוניים, מצבים של אי ספיקת כליות. עם זאת, בבחינת היעילות מדובר בתרופה שהיעילות לה גבוהה, והתוצאות של הטיפולים באמצעותה הן בהחלט טובות, ביחס לכל צורת טיפול אחרת. זה המקום להדגיש, שהתרופה הזאת כלולה בסל הבריאות מזה כמה שנים. אם יש לך עניין להרחיב את הידע שלך בנושא, זה המקום הנכון עבורך. כדאי ליצור קשר כבר כעת, ואנשי המקצוע שלנו יחזרו אליך בהקדם להמשך התהליך.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה