מהן הסיבות הרגשיות למשקל עודף



ואיך אסטרטגיית הרזיה מותאמת אישית תשחרר אתכם מזה?
עצוב לנו? אוכלים. שמח וחוגגים? אוכלים. מפגש חברתי? שוב אוכלים. ביקור משפחתי? למה לא לאכול משהו?...
בעצם, למה כן?!
למה כמעט כל 'נפילת מתח', עצב תהומי או שמחה מתפרצת, כמעט כל מפגש חברתי מעוררים ברבים מאיתנו את 'בלוטות הטעם'?! מה הקשר בין מצברוח רע או טוב לאוכל טוב (או לאוכל לא-טוב?) איפה כתוב שהיחסים שלנו עם אוכל הם סיסמוגרף צמוד או ברומטר-לחיים?! למה מצב רגשי כלשהו יכול להטיס אותנו ישר למקרר, לפעמים אפילו אחרי אחת בלילה?...למה לא טיסה לרומא במקום זה, או ריצה קלה לחדר הכושר? מה טמון שם בקשר הסימביוטי הזה שבין רגשות לאוכל?...

קרדיט לתמונה Freepik

אני רעב משמע אני קיים – האמנם?!

מסתבר שאחת הסיבות היותר משמעותיות לעליה במשקל נובעת מבעיות רגשיות, או מסיבות שקשורות במצב רוח, בסיטואציות שמפעילות אצלנו את העולם הרגשי, שמובילות להפעלת הצורך הרגשי בהרגעה, ב'פיצוי', ב'פריקת מתחים'. הקשר בין השאלה ''איך אתה מרגיש'' ל"אתה רעב?" ניטע ברבים מאיתנו כנראה עוד בילדות: הקשר הראשון שלנו כבני אדם הוא קשר אם-תינוק-מזון. תחושת ביטחון. נראה שהמקור של זה הוא עמוק ואפילו פרימיטיבי. יש משהו בקיום האנושי ובהתנהגות הבסיסית שלנו, בני האדם, שקושר ישירות בין מזון ותחושת אהבה ובטחון. יחד עם זה, חשוב גם לדעת לעשות כאן קצת 'הפרדת רשויות'.

בחירות נכונות – מפסיקים להתייחס לאוכל כ'מנחם הלאומי'...

יחד עם העובדה המאוד שורשית-קיומית הזו של הקשר הבלתי מעורער בין אוכל לרגש ולנחמה, ברור שכאנשים בוגרים ותבוניים הבחירה מה לאכול היא בידיים שלנו, גם במצבים של מורכבות רגשית. מה לעשות שיצאנו מזמן מהמערות ומאכילת כל רמש וחיה, ושבידנו האפשרות לבחור לא רק מתוך שפע מזון 'מתועש' מודרני, לא רק מקדונלדס, פיצות וחטיפים עתירי קלוריות, שכביכול מנחמים אותנו ברגעי משבר (או סתם שיעמום) אלא בידנו גם להבחין בין טוב לרע...חובתנו להבדיל בין מה שטוב לגוף שלנו ובין מה שלא טוב לבריאות שלנו, ולשים בצד את המהפכים הרגשיים שלנו בהקשר הזה, לא להפעיל אותם לכיוון המקרר…

אכילה רגשית – בין הרעבה עצמית לאכילה בנוסח 'בולמי'

'אכילה רגשית' - הגדרה ש'הונפקה' על ידי אנשי מקצוע שזיהו באופן ברור ומובהק מקרים רבים בהם מטופלים ביטאו תסכול רגשי וקשיים רגשיים על ידי אכילה כפייתית, אכילת יתר, או לחלופין - הפחתת אכילה דראסטית. אכילה רגשית מתרחשת כשהמטופל כביכול-מפצה על בעיות רגשיות/נפשיות/משברים באמצעות אוכל, כשבדרך כלל הביטוי של זה הוא אכילה לא מבוקרת, של כמויות מזון מוגזמות לאורך זמן, עד כדי הגעה לעודף משקל משמעותי. יחד עם זה, כאמור, גם הרעבה עצמית יכולה להיות הצד הנוסף לביטוי של אכילה רגשית. גם הימנעות מאכילה היא ביטוי של אכילה רגשית.   

מילאן מדיקל המרכז להרזיה ישראל

רגשות, מחשבות ואכילה – יש ביניהם מכנה משותף

רגשות ואכילה הם אלמנטים שיש להם פקטור מעולמות הכימיה, הם מפעילים בנו דופמינים, אנדרופינים, פועלים להעלות את רמת הקורטיזול (סטרס) יכולים לשפר את מצב הרוח, להשפיע על מערכת העצבים, להפחית חרדות, לתרום לרגיעה, לתחושת ערנות וחיוניות. גם עובדות אלו יכולות 'לעשות שכל' ולנמק את הבחירה של מיליוני אנשים 'להתנחם באוכל', למצוא מזור בדברי מתיקה, להישען על נוסחת החיבור בין רגשות למזונות.

מה שמעניין הוא שממש כפי ש'הסתערות' על מזון מתועש/מהיר/לא בריא משפיעה על המצברוח, כך גם מזון בריא ותוספי מזון יכולים להשפיע עלינו לחיוב.

הנה כמה ממצאים שעלו במחקרים שונים לגבי זה, מזונות 'מרימים רגשית', שממש כדאי להכיר:

  • פרוביוטיקה יכולה לסייע להפחתת מתחים/סטרס
  • מזונות עשירים באומגה 3 מסייעים למיתון דיכאון
  • זרעי פשתן, זרעי צ'יה, כורכום/כורכומין משפרים את תפקוד מערכת העצבים
  • שוקולד מריר (כמה שפחות מעובד) תורם לריכוז ולתחושת רוגע
  • מזונות עתירי מגנזיום יכולים לתרום להפחתת מתחים
  • מזונות אנטי אוקסידנטים/נוגדי חימצון תורמים להפגת מתח (למשל: מנגולד, רימונים, תרד, קייל, אגוזי מלך)

אבות המזון או אבות הרזון?...

מה שאנחנו אוכלים הוא איך שאנחנו מרגישים, פועל יוצא של זה - איכות החיים שלנו. על מנת להשתחרר מהתלות באכילה על פי 'התנודות הרגשיות' ומצבי הרוח המשתנים ולעבור לתזונה נכונה ובריאה, נדרשים שינוי מחשבתי ושינוי הרגלי אכילה. עם אסטרטגיית ההרזיה של מילאן מדיקל אלפי מטופלים הצליחו להשתחרר מהתלות הרגשית באוכל, לבצע שינוי תפיסתי ושינוי בפועל, להוריד במשקל ולשמור על ההישג לאורך זמן.

https://milanmedical.co.il/

 רוצים להשתחרר מהתלות הרגשית באוכל, לעבור לתזונה נכונה, להתחיל להוריד במשקל וליהנות מאוכל בריא ומגוף יותר בריא?

מוזמנים להתייעץ עם המומחים של מילאן מדיקל, מילאן מדיקל - אודות .

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה