מהפכת הסיבים האופטיים - כל מה שצריך לדעת



בשנים האחרונות מתרחשת בישראל מהפכה שקטה המקרבת אותה צעד אחד אל עבר המועדון של המדינות המתקדמות בעולם. מדובר במהפכת הסיבים האופטיים אשר משמשים לתקשורת האינטרנט. באמצעות סיבים אלו מהירות האינטרנט אליה אנחנו רגילים, תהפוך בקרוב לזיכרון נוסטלגי ישן כמו הימים בהן האינטרנט היה תופס את קו הטלפון ותמונות היו מופיעות מקטע אחר מקטע. אז מה זו המהפכה הזו ואיך היא משפיע עלינו? על כך בכתבה הבאה.

מה זה סיב אופטי ואיפה הוא היה עד היום?

סיבים אופטיים הם בעצם חוטי זכוכית דקים וגמישים המשמשים להעברת נתונים באמצעות אור. הטכנולוגיה הזו פותחה עוד בשנות השישים והשבעים אך הפכה לשימושית בתקשורת האינטרנט רק בשנים האחרונות. ההבדל המרכזי בינה לבין התקשורת הנוכחית המבוססת על חוטי נחושת הוא ביכולת של הסיבים להעביר מידע במהירות גבוהה יותר וללא ניחות. קווי נחושת אשר מעבירים גלים חשמליים סובלים מאיבוד של עוצמת הגל ככל שהמרחק שעליו לעבור בתוך החוטים גדל. סיבים אופטיים נפגעים פחות מתופעה זו ועל כן נחשבים יעילים יותר בהעברת מידע. הסיבה לכך שהסיבים האלו נכנסים לחיינו רק בשנים האחרונות היא שעד לאחרונה לא הייתה קיימת תשתית תקשורת המבוססת על סיביים אופטיים אלא רק על חוטי נחושת. פריסה של תשתית כזו היא תהליך מורכב ויקר וכמובן שנדרש זמן רב להגיע לפריסה שתגיע ממש עד כל בית בישראל. אך בשנים האחרונות חברות רבות בישראל לקחו את המושכות בנושא וההתקנה של תשתית הסיביים מתקיימת במרץ רב.

 

עד כאן הכל היה מאוד טכני, איך הסיבים האלו משפיעים על החיים שלי?

אם כן, סיבים אופטיים מאפשרים הגדלה של סדר גודל במהירות האינטרנט. כלומר מעבר ממהירות של 100 מגה בייט למהירות של 1000 מגה בייט ויותר. מדובר במהירות שתשנה לחלוטין את אופי השימוש שלנו באינטרנט הביתי. באמצעות חיבור של 1000 מגה בייט ניתן לצפות בסטרימינג של סרטים וסדרות באיכות 4K (פי 4 מ-HD), ניתן להשתמש באינטרנט במספר מכשירים במקביל בלי שמהירות הגלישה תיפגע, ניתן לנהל שיחות וידאו ללא תקיעות ולשחק במשחקי רשת מרובי משתתפים ללא לאגים.

 pexels

סיבים אופטיים - המהפכה רק התחילה

בנוסף לשיפור המיידי והניכר במהירות הגלישה, סיבים אופטיים יכולים גם להוות פתח לפיתוח טכנולוגיות ויישומים שעד כה אפילו לא דמיינו. כפי שלפני 10 שנים שימוש באינטרנט לצורך סטרימינג או שיחות וידאו נראה כמו רעיון דמיוני אך הפך עם השנים לאפשרי בזכות הגדלת מהירות הגלישה ושיפורים טכנולוגיים, גם בעתיד צפויים לנו יישומים ושימושים חדשים שהיום נראים דמיוניים. בנוסף, משבר הקורונה הראה לנו באיזו מהירות צריכת האינטרנט שלנו עשויה לגדול כאשר במהלך המשבר מדינות דיווחו על גידול של 30 אחוזים בממוצע בשימוש באינטרנט. סביר כי בעתיד השימוש שלנו ימשיך לגדול ומהירות הגלישה תהיה פקטור חשוב ביכולת שלנו להמשיך להשתמש בשירותים שחשובים לנו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה