מה ההבדל בין חליפה איטלקית, אנגלית ואמריקאית?



בארצות המערב נהוג להבחין בין מספר עיצובים בולטים של חליפות - הסגנון האיטלקי, אנגלי, אמריקאי, צרפתי, גרמני ועוד. מבין כל אלה - שלושת העיצובים הבולטים והשולטים בנוף העולמי, הם חליפות איטלקיות, אנגליות ואמריקאיות

pixabay

אז מה זה בעצם חליפה איטלקית או אנגלית? ומה ההבדל לעומת חליפה אמריקאית?

קצת היסטוריה

הראשון שאפשר לייחס לו את החליפה המודרנית הוא ככל הנראה הבריטי בו בראמל, שחי במאה ה-19 (עליו אפשר לקרוא במדריך ההיסטוריה של החליפה). החליפות שקדמו לו היו מגונדרות מאוד, בסגנון הצרפתי הנפוח שתמיד רואים בסרטים היסטוריים, והוא היה נחוש בדעתו לצמצם את כל הנפח והצבעים לכדי גזרה פשוטה יותר.

לדוגמה, הוא נהג ללבוש מקטורן כהה עד שחור, חולצה לבנה, מכנסיים בהירים ומגפיים. הגזרה היותר הדוקה של בו בראמל התפתחה עם חלוף השנים, עד שהגיעה לחליפות המוכרות לנו כיום, במהלך שני העשורים הראשונים של המאה ה-20.

בכל מדינה צורת החליפה התפתחה בצורה מעט שונה.

חליפה אנגלית

חליפה אנגלית או בריטית קלאסית מדגישה את קווי המתאר הפיזיים של הלובש אותה ומשדרת סמכות. מדובר בחליפה מחויטת ובנויה היטב בהשראת מדים צבאיים, וזה סימן ההיכר הבולט שלה: כתפיים מרופדות, ריפוד פנימי קשיח יותר וכן צמצום כלשהו באזור המותניים. כך צריכה להיראות חליפה שמתאימה בדיוק לצורת הגוף, בלי להיות הדוקה מדי.

מכיוון שאנגליה היא אי גשום בעיקרו, החליפות הבריטיות עשויות בדרך כלל מבד כבד יותר. משקל הבד וצפיפותו לא רק שומרים על חום הגוף, אלא גם מעלימים פגמים כגון קמטים וקמטוטים. סוגי בדים המשמשים בחליפות אנגליות יהיו לדוגמה צמר שזור, פלנל או טוויד.

מעבר לכך - צווארוני החליפות האנגליות אינם רחבים מדי, וחורי הכפתורים ייטו להיות חבויים יותר. נקודה נוספת היא שיש בהן כיס עליון מעל לקו הכיסים הרגיל, שנקרא כיס הכרטיסים (Ticket Pocket) ומאפיין חליפות אנגליות.

בעוד שבשנות ה-30 של המאה הקודמת לא היה נהוג ליצור חליפות בריטיות עם כנפיים, כיום הן מגיעות עם כנפיים צדדיות. נקודה נוספת קשורה לקו החיבור בין משולשי הצווארון - בחליפה אנגלית הוא נמוך יותר בהשוואה לחליפה איטלקית מודרנית.

חליפה איטלקית

בדיוק כמו שכל יצרן חליפות באנגליה יספק חליפות אנגליות מעט שונות, בהתאם לאזור הייצור, כך גם באיטליה. כיום החליפה הנפוליטנית המודרנית נפוצה יותר מזו המילאנית, והיא מתאפיינת בעיקר בהיעדר ריפוד בכתפיים.

בנוסף, חיבורי הכתפיים בחליפה האיטלקית שונים מאלו בחליפה האנגלית - בעוד שאצל האיטלקים נהוג לחבר בין הכתף לזרוע בצורה שטוחה, בחליפות האנגליות המסורתיות יותר, החיבור ידרוש הכנסה של הבד פנימה משני צידי התפר.

הבדים בחליפות האיטלקיות קלים ואווריריים יותר, מכיוון שמדובר במדינה חמה בהשוואה לאנגליה. בנוסף, החליפות האיטלקיות נוטות להיות בעלות בטנה בודדת (כלומר שורת כפתורים אחת ולא כפולה). החלק הקדמי ושולי הצווארון הרבה יותר פתוחים ונינוחים, והבד עשוי בדרך כלל משילובים שונים עם שזירה הנראית לעין המאפשרת אוורור. כמו כן הכיסים בדרך כלל נתפרים בצורה גלויה ואינם חבויים בתוך הבגד.

חליפה אמריקאית

החליפות האמריקאיות לא ידועות בהיותן הפריט האלגנטי ביותר על המדף; אך עם זאת, הן מהוות שלב נוסף באבולוציה של החליפה האנגלית. בהשוואה לחליפות האירופיות המשדרות יותר רשמיות וסמכות, מדובר על חליפה יותר משוחררת מבחינת המראה.

בשנות ה-20 של המאה ה-20 נוצרה בארצות הברית חליפה שהייתה ידועה בשם "חליפת שק" (Sack Suit); זאת מכיוון שנגזרה משני חלקים ישרים למדי של בד, שהקנו ללובש מראה יחסית רחב בחלק של המותניים. המטרה הייתה לייצר חליפה אחת שתתאים לכולם, ועל ידי כך גם תוריד עלויות.

אכן כל אחד היה יכול ללבוש את החליפה האמריקאית בלי לבצע התאמות מיותרות. עובדה פשוטה זו יצרה חליפה לשימוש היישר מהמדף, בניגוד משמעותי לחליפות המעוצבות יותר בסגנון האירופי שהיה מקובל אז. למעשה, צעירים רבים בשנות ה-20 ואילך השתמשו בחליפה האמריקאית דמויית השק כמרד נעורים נגד העדפות הלבוש של הוריהם.

כיום החליפה האמריקאית נצמדת לגזרה היותר מותאמת אישית, כגון זו הקיימת בחליפות איטלקיות ואנגליות; אך באופן כללי הייתה ונשארה דמויית שק, ומשמשת עד היום כמוצר מדף בסגנון "מידה אחת לכולם" בחנויות הבגדים בארצות הברית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה