מה ההבדל בין ציצית לטלית



הטלית היא הבגד המאפיין ביותר את הדת היהודית. בקהילות יהודיות שונות השומרות על המסורת היהודית בכל רחבי העולם, נהוג ללבוש פריטי לבוש מסוימים המעידים על אופי הקהילה ומבדילים אותה מקהילות יהודיות אחרות. לצופה מהחוץ ההבדלים נראים שוליים, אבל האמת היה שההבדלים גדולים מאד. עם זאת, באשר למראה ולאופי של הטלית, יש הסכמה גורפת בכל הקהילות בכל הזמנים, החל מקהילות אורתודוכסיות ברמה הגבוהה ביותר ועד לקהילות רפורמיות. מהי בדיוק הטלית ומהם המאפיינים המהותיים שלה? מה ההבדל בין ציצית לטלית ומדוע יש גברים יהודים רבים הלובשים את הציצית מתחת לבגד? היכן ניתן להשיג טליתות וציציות כשרות למהדרין העומדות בכל הדרישות ההלכתיות? בשורות להלן נרחיב את היריעה באשר לבגד היהודי המוכר והחשוב ביותר

Pixabay

טלית – מה זה בעצם

טלית היא בגד מלבני שלובשים בתפילה. מדובר בפיסת בד גדולה, שבה מתעטף היהודי המאמין בעת התפילה. בארבע קצותיו של הבגד הקדוש הזה, שזורים חוטי הציצית שאחד מהם הינו חוט תכלת. מקור מצוות הטלית הוא הפסוק "...וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת עַל-כַּנְפֵי בִגְדֵיהֶם, לְדֹורֹותָם; וְנָתְנוּ עַל-צִיצִת הַכָּנָף, פְּתִיל תְּכֵלֶת. וְהָיָה לָכֶם, לְצִיצִת, וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת-כָּל-מִצְוֹת ה', וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם...") פרשת שלח, ספר במדבר, פרק ט"ו, פסוקים ל"ח - מ"א(. המטרה של לבישת טלית בעת התפילה הינה לזכור את כל המצוות אשר היהודי המאמין חייב לשמור ולקיים בכל עת. הטלית, ביחד עם התפילה ומצוות אחרות נועדו באופן כללי להרחיק את האדם המאמין מהיצר הרע, כולל האמונה ובוודאי גם התפילה לאלוהים אחרים. בזמן התפילה היהודית נהוג להתעטף בטלית ולאחוז ביד ימין את כל הקצוות שלה, אשר בהן שזור חוט התכלת. הטלית היא חלק בלתי נפרד ממצוות התפילה. בשולחן ערוך כתוב שאת הטלית לובשים רק בבית הכנסת. עם זאת, היהודים המאמינים המעוניינים לקיים מצוות ציצית לאורך כל שעות היממה, לובשים את הציצית – שבה נדון בסעיף הבא.

מהי הציצית ולמה היא משמשת

הציצית – הבגד שלובשים הדתיים מתחת לחולצה. כל יהודי מאמין המעוניין, כאמור לעיל, לקיים מצוות ציצית כהלכתה, נוהג ללבוש את הציצית לאורך כל שעות היממה. בניגוד לטלית, מדובר בבגד מלבני סגור, אשר יש לו שלושה פתחים – אחד לראש ושניים לידיים. הציצית ממלאת את כל הפונקציות של הטלית והלובש אותה מצהיר על מידת האדיקות שלו והמחויבות שלו למצוות הציצית. כמו כל אחת מתרי"ג מצוות ביהדות, הרי שאת המצווה הזאת ניתן לקיים בכמה רמות של אדיקות ומחויבות אישית, על פי ההגדרה של היהודי המאמין את עצמו. לאורך אלפי שנים, הטלית היא אולי הסמל הבולט ביותר של היהדות. גם בתמונות הקשות ביותר של השואה, נראו יהודים מאמינים המתעטפים בטלית רגע לפני שהוצאו להורג בירייה או בצורות סדיסטיות אחרות על ידי הצוררים הנאצים. מסופר גם כל רבי עקיבא שהיה עטוף בטלית עת הועלה על המוקד.

כיוון שהטלית היא בגד שיש בצידו קדושה רבה, חובה על כל יהודי מאמין לבחון מעת לעת אם לא נפל פגם בטלית שבה הוא משתמש ואם לא חסר בה משהו. טלית, כמו תשמישי קדושה אחרים ביהדות, הופכת לבלתי יעילה ואיננה ממלאת את הצורך שלשמו נועדה, אם אין היא עשויה בהלכה.  מאותה הסיבה בדיוק יש להקפיד לרכוש טליתות אך ורק במקום שהרוכש יכול להיות בטוח שיעניק לו את המוצר הטוב ביותר. משכן התכלת הוא בדיוק המקום המתאים לרכוש בו תשמישי קדושה, ובכלל זה טלית וציצית. צרו קשר כעת והמומחים של משכן התכלת יסייעו לכם בבחירת תשמישי הקדושה בהתאמה אישית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה