מה הם ארבעת המרכיבים הנדרשים לצורך הוכחת תביעת רשלנות רפואית?



אירוע של רשלנות רפואית עלול להפוך את חייכם על פיהם. רגע אחד, אולי יש לך חיים בריאים יחסית או בעיה בריאותית קלה שאתה צריך להתמודד איתה. ברגע הבא, עקב רשלנותו של גורם רפואי שחשבתם שתוכלו לסמוך עליו, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתמודדים עם סיבוכים קשים, לרבות סיבוכים שעלולים להשפיע על שארית חייכם.

קרדיט תמונה FREEPIK

להגשת תביעת רשלנות רפואית, עורך הדין שלכם יפעל להוכחת ארבעת האלמנטים של רשלנות רפואית. ארבעת המרכיבים הקריטיים הללו קובעים האם תוכלו להגיש תביעת רשלנות רפואית בהתבסס על הנסיבות סביב הטעות הרפואית שגרמה לנזקים שלכם.

למה ארבעת המרכיבים של תביעת רשלנות רפואית חשובים?

לצורך מענה על שאלה זו פנינו לעורך הדין שמואל קשיוב, אשר ציין בפנינו כי ארבעת המרכיבים של רשלנות רפואית עוזרים לבסס את הזכות שלכם להגיש תביעת רשלנות רפואית. אם עורך הדין שלכם לא יכול להראות את כל ארבעת המרכיבים, אתם עלולים להתקשות להוכיח שמגיע לכם פיצוי כספי בגין הנזקים הרפואיים שנגרמו לכם.

ארבעת המרכיבים הם:

  • הרופא נשא בחובת זהירות כלפיכם בזמן האירוע.
  • הרופא הפר את חובת הזהירות, ככל הנראה בביצוע פעולה רשלנית בטיפול בכם.
  • מעשה הרשלנות גרם לכם לסבל.
  • אותם נזקים נבעו ישירות מפעולות הרופא או מרשלנותו.

טיפול רפואי כרוך במורכבות רבה. רופא לא תמיד יכול לדעת את התוצאה הפוטנציאלית של מהלך טיפול, גם כאשר הוא מבוסס על מהלך טיפול סטנדרטי.

לדוגמה, בעוד שמטופל אחד עשוי להגיב בצורה חיובית מאוד לתרופה לטיפול במחלה ספציפית, מטופל אחר, שעלול להיות לו אלרגיה לתרופות הללו, עשוי שלא להגיב באותה מידה, וייתכן שתהיה אפילו תגובה שלילית לתרופה זו.

אולם אם הרופא אינו יודע על האלרגיה, הרופא לא התרשל או הפר חובת זהירות. במקום זאת, הרופא עקב אחר מהלך הטיפול הסטנדרטי וביקש להציע את הסטנדרט הגבוה ביותר של טיפול לחולים, אך למטופל הייתה תוצאה שלילית בגלל נסיבות שאינן בשליטת הרופא. במצב זה אין לאותו מטופל זכות להגיש תביעת רשלנות רפואית, שכן הרופא לא ביצע מעשה רשלנות.

  1. חובה

כדי לבסס עילה לתביעת רשלנות רפואית, על עורך הדין שלכם תחילה להראות כי הרופא שלכם נשא כלפיכם בחובת זהירות בזמן אירוע הרשלנות הרפואית. במילים אחרות, על עורך הדין לקבוע כי התקיימו יחסי רופא-מטופל שדרשו מהרופא להעניק לכם טיפול ברמה סטנדרטית.

ספק טיפול רפואי עם חובה כלפיכם יכול לכלול רופא שאתם פונים אליו עם כל בעיה כללית או ספציפית. לדוגמה רופא משפחה, רופא בחדר מיון, אח או אחות בקופת החולים וכן רופא ספציפי כדוגמת קרדיולוג, אונקולוג וכו'.

אם לנותן טיפול רפואי אין קשרי רופא מטופל איתכם, או חובה מבוססת לטפל בכם במכלול נתון של נסיבות, אינכם יכולים להגיש תביעת רשלנות רפואית. נניח, למשל, שיש לכם התקף במקום ציבורי, ורופא שעומד בסמוך לא נותן סיוע מיד. לרופא הזה לא הייתה חובת זהירות מבוססת כלפיכם, ולמעשה, ייתכן שלא ההיו לרשותו הכלים הדרושים לטיפול יעיל בהתקף.

כמו כן, אם אתם צריכים לפנות לחדר מיון, רק הרופא שהוקצה לטיפול בכם נושא בחובת זהירות כלפיכם. יכול להיות שיש לכם עילה לתביעה נגד הרופא שטיפל בכם, אך ייתכן שלא תהיה לכם עילה לתביעה נגד רופאים אחרים בבית החולים שלא קיימו אינטראקציה ישירה איתכם.

  1. קיומה של רשלנות

לאחר שעורך הדין שלכם הצליח לבסס את את חובתו של נותן הטיפול הרפואי כלפיכם, הצעד הבא שלו יכלול ביסוס התנערות של הרופא מחובתו, או אי מתן רמת הטיפול העומדת בסטנדרט הרפואי הנדרש והמצופה מהרופא.

חריגה מסטנדרט הזהירות לובשת מספר צורות, כולל:

אי אבחון

הצגתם לרופא שלכם סט ברור של סימפטומים. רופא אחר, בהינתן התסמינים הללו, היה מאבחן מיד מצב ספציפי, או אולי ממליץ על הערכה נוספת למצב זה. הרופא שלכם, לעומת זאת, לא הצליח לשים לב לבעיות הללו ולהציע את מהלך הטיפול הנכון. אי אבחון עלול להתרחש בגלל הטיה מחשבתית, או תפיסה שגויה של הרופא את המטופל על סמך גורמים מסוימים, כמו משקל, מין או גזע.

רשלנות רפואית עלולה להתרחש גם רק בגלל שהמטפל אינו מזהה את התסמינים או. לכשל הזה יכול להיות השפעה עצומה על המטופל, כולל החמרה בסימפטומים לאורך זמן.

אבחון שגוי

כמו אי אבחון, אבחון שגוי מייצג סטייה משמעותית מחובתו של הרופא במקרים רבים. כדי לקבוע אבחנה שגויה כאירוע של רשלנות רפואית, עורך הדין שלכם עשוי לפעול כדי להראות שהרופא שלכם אבחן את מצבך על סמך הטיה מחשבתית או בגלל חוסר רצון כללי להקשיב לכם ולסימפטומים שהצגתם.

אירועי לעולם לא

אירועים שאסור שיתרחשו, כולל ניתוח בחלק הלא נכון של הגוף, השארת ציוד ניתוחי בגופו של המטופל או אפילו ביצוע פרוצדורה במטופל הלא נכון, לעתים קרובות בגלל תקלות בתקשורת או רשלנות ברורה של הרופא: רופא שלא הצליח לבדוק את המטופל כראוי לפני שהתחיל בטיפול, למשל.

פציעות לידה

במהלך הלידה, על הרופא לפקח בקפידה הן על האם והן על הילד כדי להבטיח את התוצאה הטובה ביותר עבור שני המטופלים. אולם לעיתים, הרופאים עלולים לפתח חסר סבלנות עם לידה ארוכה ולהמליץ על התערבויות שבסופו של דבר פוגעות באם או בילד. במקרים אחרים, רופא שאינו רוצה להשתמש בהתערבויות אלו עלול לא להבחין בבעיה ברורה עבור האם או הילד ולפספס נזק קשה אשר נגרם ליולדת או לילוד.

אי יידוע

לפני שהמטופלים עוברים פרוצדורות רציניות, במיוחד כאלה שעלולות להיות להן תופעות לוואי משמעותיות או סיבוכים, הרופאים חייבים לספק למטופלים שלהם הבנה טובה של בדיוק למה הם צריכים לצפות. רופאים אינם חייבים לפרוש כל תופעת לוואי אפשרית שמטופל עלול להתמודד איתה, במיוחד תופעות לוואי פוטנציאליות נדירות. עם זאת, הרופאים חייבים להציג למטופליהם את המידע הדרוש כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי ההליך.

אם מטופל היה בוחר שלא לעבור הליך עם הבנה טובה יותר של תופעות הלוואי האפשריות, ורופא בוחר בטיפול זה מבלי ליידע את המטופל על הסיכונים, הרופא עשוי לעמוד בפני תביעת רשלנות רפואית.

רופא אינו חייב ליידע את המטופל על הסיכונים כאשר המטופל אינו יכול להסכים לטיפול. לדוגמה, אם חולה מחוסר הכרה בחדר המיון זקוק לטיפול מציל חיים, ייתכן שהרופא לא ידרוש הסכמה.

ביצוע ביודעין של הליכים מיותרים

מעשי רשלנות רבים של רופא מתרחשים עקב חוסר תשומת לב פשוט. מקרים אלו יכולים להתרחש לכאורה במקרה. עם זאת, לפעמים, רשלנות יכולה ללבוש צורה מרושעת יותר: ביצוע הליכים מיותרים. אותם הליכים מיותרים עלולים לגרום לסיבוכים עצומים למטופל ולשרת בעיקר את כיסיו של הרופא.

  1. נזקים

לאחר שהצלחתם להראות שלרופא יש חובת זהירות כלפיכם וכן שהרופא הפר את חובת הזהירות האמורה באמצעות מעשה רשלנ, יעבור עורך הדין שלכם לרכיב השלישי:  פיצויים. כדי לבסס את זכותכם לפיצוי, תצטרכו להראות שרשלנות הרופא פגעה בכם.

חלק מהנזקים נראים בצורה ברורה, כמו הצורך בטיפולים רפואיים נוספים לתיקון הנזק שנגרם עקב מעשה רשלני של הרופא, למשל, או נכות צמיתה שנגרמה עקב טעות רופא. נזקים אחרים, לעומת זאת, עשויים להיראות פחות ברורים, כולל כאב וסבל מתמשכים או הצורך להחסיר עבודה למשך זמן ממושך בזמן שאתם מתאושש מטעות הרופא וכל ההליכים הדרושים לטיפול בה. אולם כדי להגיש תביעת רשלנות רפואית, תצטרכו להציג את הנזקים שלכם.

נניח, למשל, שהרופא שלכם לא הצליח לאבחן דלקת בדרכי השתן. אם החלמתם בעצמכם, ללא אנטיביוטיקה, ייתכן שלא תהיה לכם הזכות להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית. מצד שני, אם הזיהום עבר לתוך הכליות שלכם, ובסופו של דבר הצריך אשפוז כדי לטפל בכם באופן מלא, ייתכן שתהיה לכם זכות להגיש תביעת רשלנות רפואית.

באופן דומה, נניח שרופא לא הודיע ​​לכם על תופעת לוואי שכיחה מאוד של תרופה שנרשמה לטיפול במצב. אם היית יודעים על הסבירות לתופעת לוואי זו לפני נטילת התרופה, סביר להניח שהיית בוחר במהלך טיפול אחר. עם זאת, אם לא סבלתם מאותה תופעת לוואי ולא נגרם לכם נזק עקב אותה תרופה, אין לכם עילה לתביעת רשלנות רפואית נגד אותו נותן טיפול רפואי.

  1. קשר סיבתי ישיר

לבסוף, לאחר שהצלחתם לקבוע שקיימת עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית המבוססת על חובתו של הרופא כלפיכם, על אי עמידה בחובה זו ועל הנזקים שנגרמו לכם עקב הרשלנות הרופא, עליכם להראות כי פעולות הרופא גרמו במישרין לנזקים שלכם.

נניח, למשל, ששברתם את הרגל ונזקקתם לתיקון כירורגי. לא פעלתם לפי ההנחיות של הרופא לאחר הניתוח, כולל אי נשיאת משקל על רגלכם הפגועה לפני שהרופא שלכם אישר לכם לעשות זאת. כתוצאה מכך נדרשתם לעבור ניתוח נוסף, ואולי אפילו בסופו של דבר נגרם לכם נזק קבוע לרגל. עם זאת, פעולותיו של הרופא לא גרמו ישירות לנזקים שלכם, מאחר שלא פעלת לפי ההנחיות. לכן, ייתכן שאין לכם עילה לתביעת רשלנות רפואית.

מצד שני, אם פעלת לפי כל הנחיות הרופא, אך הניתוח שלכם נכשל בגלל טעות מצד הרופא, ייתכן שיש לכם עילה לתביעת רשלנות רפואית.

לפעמים, בעקבות אירוע שפגע בטיפול שלכם, עשוי להתגלות קושי לקבוע קשר סיבתי ישיר. לעתים קרובות, הרופא שלכם עשוי לנסות להטיל עליכם חלק מהאשמה. עבודה עם עורך דין לרשלנות רפואית יכולה להקל משמעותית על היכולת שלכם להוכיח את הרשלנות ולקבל את הפיצוי הכספי שמגיע לכם.

האם אתם צריכים עורך דין לרשלנות רפואית?

אם סבלתם מרשלנות רפואית שגרמה לפציעות או נזקים חמורים, עורך דין יכול לעזור לכם ללמוד עוד על הזכויות המשפטיות שלכם ולאסוף את הראיות לביסוס ארבעת המרכיבים הנדרשים בתביעת הרשלנות הרפואית שלך.

יתר על כן, עבודה עם עורך דין יכולה לעזור לכם ללמוד למה לצפות ואף להגדיל את הסיכויים שלך לזכות בתביעה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה