מה זה בעצם ג'יפון, והאם הוא באמת מתאים לשטח?



מאין הגיעו רכבי הקרוסאובר, מה ביכולתם לעשות מעבר לנסיעה בשבילים, ולאן עדיף שלא לקחת אותם? מדריך לישראלים שאוהבים לטייל

קרדיט תמונה: shutterstock

אורן הדר

ישראל מאוד אוהבת ג'יפונים - מכוניות קרוסאובר שמשלבות בין נוחות בכביש, חיסכון בדלק וסטייל של רכב שטח. עד כדי כך, ששלושה מששת המכוניות הנמכרות ביותר אשתקד היו ג'יפונים. אבל מה קורה כשלוקחים ג'יפון כזה לסיבוב מעבר לשבילי העפר, למגע אינטימי עם סלעים ועליות? מדריך זה יציג לכם את מגבלות ויכולות הג'יפונים, יסביר מה עושה דגמים מסוימים למתאימים יותר מאחרים, ולאן עדיף שלא לקחת אף ג'יפון.

מאיפה הגיעו הג'יפונים?

הג'יפון נולד ב-1979, כשמשברי הדלק יצרו ביקוש לרכב שטח זול וחסכוני יותר. יצרניות בארה"ב השתמשו בשלדות קלות של מכוניות משפחתיות והלבישו עליהן מרכב של רכב שטח. כך נוצרה קטגוריית הקרוסאובר: מכונית שחוצה את הגבול שבין משפחתית לרכב פנאי וזה גם מקור השם. היתרון הוא בשלדה שנבחנה והוכחה בשטח.

הג'יפונים נחתו בישראל במהלך שנות התשעים, וכבשו את הלב הישראלי; אנחנו עם שמאוד אוהב לטייל, וישראל היא מדינה בה מאוד קל לעשות זאת - ישנם פארקים גדולים, חורשות, שמורות ואיזורי חמד במרחק של פחות משעה נסיעה כמעט מכל מקום יישוב. היקף הטיולים הגדול הוביל להיווצרות שבילים רבים, שמתאימים גם לרכב פחות "קרבי".

יצרנים רבים הסתפקו בלתת לג'יפון צורה של רכב שטח: תנוחת ישיבה גבוהה, עיצוב אגרסיבי, ולפעמים גם מנוע קצת יותר חזק. הדגש היה על נסיעה עירונית, ועם צמיחת הפופולריות של הקטגוריה, הוצף השוק במכוניות קרוסאובר קטנות ובינוניות שנראות "ג'יפיות", כשבפועל אלו מכוניות משפחתיות לכל דבר, רק בתחפושת.

עם זאת, לא כולם כאלה: מאזדה CX5*, למשל, הוא ג'יפון גבוה שנחשב לחזק ואמין ביותר, המאפשר לרדת לדרך משובשת כדי להתרחק קצת מאיזורי הפיקניקים העמוסים ולמצוא לכם פינת חמד משלכם. מרווח הגחון מאפשר מעבר מכשול קצת יותר גבוה והיגוי 4x4 מספק יותר כוח ויציבות כשהשטח מקשה.  

מה מקשה על ג'יפונים בשטח?

פערי עוצמה. כדי לטפס בעליות תלולות, להיחלץ מביצות או לעלות מדרגות סלע צריך מנוע חזק. למשל, מאזדה CX5 הוא ג'יפון קל שמצויד במנוע חזק מאוד ביחס לקטגוריה, שיכול לטפס בעליות אם יקבל צמיגי שטח שישמרו את האחיזה, אך לא נועד לזחול בין סלעים ולתפור שטח טכני. 

פערי היגוי ומתלים. רכב שטח קומפלט מצויד במערכת שיודעת לחלק את עוצמת המנוע בין הגלגלים, לשכך זעזועים ולהתאים אוטומטית לתנאים משתנים כמו חול, בוץ, ירידות תלולות ועוד. הג'יפון מצויד בהיגוי 4X4 וחיישנים מתקדמים, שעוזרים לשמור על יציבות בשבילים משובשים, אך ללא פיצ'רים לשטח ספציפי, מומלץ להימנע מביצות ומעברים חוליים.

מרווח גחון נמוך. גובה תחתית הרכב מעל לקרקע מקל על הימנעות ממכשולים ופגעים, וישנם דגמי רכב שטח ייעודי שאף מורידים את מתלי הגלגל כדי להגביה את השלדה. לעומתם, ג'יפונים הם נמוכים ולכן חשופים לפגיעת סלעים, ומתקשים מאוד בשטח טכני. חלק מהג'יפונים בדור החדש מוצעים עם צמיגים מוגדלים שמוסיפים למרווח הגחון, אך עדיין לא בצורה שתאפשר לנסוע היכן שעוברים רק ההאמרים של צה"ל.
מצד שני, מרווח מסוג זה מספיק כדי לנסוע בשבילים בראש שקט, בלי לחשוש מנזקים לפגוש, לצבע או חלילה לסרנים.

איך נוסעים עם ג'יפון בשטח?

מודעים למגבלות הטכניות. אין לכם בעיה לנסוע בשבילי קק"ל, שבילי עפר ללא אבנים, ירידות מתונות, עליות שאינן סלעיות ועוד. אבל כל שטח טכני יותר, בפרט כזה שכולל הצלבות - מצב בו יש לכם גלגל אחד באוויר - לא מתאים עבורכם.

מודעים למזג האוויר. שבילים בטוחים יכולים להפוך למלכודות אחרי יום גשום אחד, וירידות מתונות - לסכנת החלקה; היו מודעים לסיכוני רטיבות, הצפות ונקודות תורפה אחרות.

מודעים לתוואי השטח. נהגים רבים נוטים להתקדם בצורה טבעית בלי לחשוב על המקטע הבא בכל מסלול. לפעמים מה שנראה כמו שביל פשוט הופך במהירות לירידה תלולה מאוד בה קל להתדרדר וליפול. לפני היציאה, נתחו את המסלול בהתאם לדיווחי מומחים שנסעו בו, וקיבעו היכן ביכולתכם לעבור.

לא נוסעים לבד. מי שאינו מנוסה בנהיגת שטח יכול בקלות להסתבך ולהיתקע, ואף לסכן את רכבו ואת עצמו. ולכן, כדאי לנסוע בקבוצה, בה יש לפחות רכב אחד שהוא כלי שטח ייעודי.

סיכום

בשורה התחתונה, ג'יפון יכול לספק כיף וגמישות למשפחה הישראלית, במיוחד אם הוא נוח ומתקדם. אבל

חשוב לזכור כי למרות המחיר הזול, הוא אינו רכב שטח קומפלט. אין לו מספיק כוח כדי לטפס מכשולי מדרגה או להעפיל בשיפועים תלולים, אין לו מתלים מתאימים לנסיעה בחול או על גבי סלעים משוננים והוא לא נועד לצלוח ביצות ושלוליות עמוקות. ניסיון לקחת אותו לאן שנוסעים רנגלרים ודיסקאברים עשוי להסתיים בחילוץ.
* הכתבה כוללת תוכן שיווקי מטעם מימון ישיר. אין בפרסום המידע משום המלצה או מתן ייעוץ, והמידע אינו מחליף היוועצות באנשי המקצוע הרלבנטיים. קבלת החלטה כלשהי על סמך האמור לעיל היא על אחריות הגולש בלבד. אי עמידה בפירעון ההלוואה או בהחזר האשראי עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל. מימון ישיר אינה אחראית לטיב או לתקינות הרכב שיירכש.

מספר רישיון 54414.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה