מה זה שוק ההון: המדריך המלא!



שוק ההון הוא אחת הזירות המרכזיות של הכלכלה החופשית, ובו אנשים פרטיים יכולים להשקיע בחברות ולהרוויח כסף. איך עובד שוק ההון? מהי הבורסה ובאילו כלים אפשר לסחור בה? כל התשובות לשאלות האלה ועוד מידע חשוב נמצאים במאמר שלפניכם. מתחילים.

קרדיט לתמונות PIXABAY

מהו שוק ההון?

שוק ההון הוא מערכת שבה גורמים הזקוקים למימון יכולים להיפגש עם גורמים המעוניינים להשקיע כסף בתמורה להטבות. כדי לפתח מוצרים או שירותים מתקדמים יש צורך בהשקעה של הון רב, ובלי שוק ההון המיזמים האלה לא היו יכולים לפעול.

 

שוק ההון מתחלק לשניים:

  1. שוק ראשוני – מערב את החברה המנפיקה ועוסק בהנפקת ניירות ערך חדשים. מטרתו העיקרית היא לתת לחברות הזדמנות לגייס כספים.
  2. שוק משני – לא מערב את החברה המנפיקה ועוסק בקנייה ובמכירה של ניירות ערך קיימים. מטרתו היא לעודד את המסחר או את ההשקעה בחברות באמצעות מתן אפשרויות פעולה שונות בניירות הערך, והוא המקום שבו מתנהל עיקר הפעילות בשוק ההון.

שוק ההון מתנהל בעיקר בעזרת הבורסה – הגורם המתווך בין קונים ומוכרים של מכשירים פיננסיים. חברי הבורסה הם בנקים ובתי השקעות אשר קיבלו אישור להיות חברי הבורסה לסחור בה, והם נמצאים בפיקוח של גופים כמו הרשות לניירות ערך או רשות שוק ההון. הגופים והחברות שמציעים מכשירים פיננסיים דרך שוק ההון והבורסה הם מגוונים, ויכולים לכלול גם גופים מהממשלה.

בישראל קיימת רק בורסה אחת למסחר בשוק ההון והיא הבורסה לניירות ערך בתל אביב. הבורסה היא המקום למסחר בניירות ערך ולגיוסי הון מצד חברות והמדינה, וגם המקום שבו הציבור קונה ומוכר מכשירים פיננסיים כמו אגרות חוב. מדי שנה הבורסה בתל אביב מפרסמת את הסקירה השנתית שלה, ובה מפורטים פעילויותיה בשנה החולפת, לרבות כמות הגיוסים והתפלגות המשקיעים.

מהו התפקיד של שוק ההון?

תפקידו העיקרי של שוק ההון הוא לתווך ביעילות בין גופים הזקוקים למימון לגופים המעוניינים להשקיע. זהו אחד מעמודי התווך של הכלכלה המודרנית, ואחד הכוחות העיקריים העומדים מאחורי ההתפתחות החומרית של האנושות. בשנים האחרונות שוק ההון הפך למערכת עולמית יעילה, המאפשרת לאנשים מכל העולם לסחור עם גורמים אחרים באופן מיידי.

נוסף על מסחר בין גורמים פרטיים, שוק ההון הוא כלי מרכזי של הממשלה לייצוב המשק. ממשלות פונות לשוק ההון כדי לגייס כספים מהציבור, המאפשרים להן להשקיע במדינה ולהחזיר את ההלוואה למשקיעים.

מהי הבורסה?

הבורסה היא מקום מרכזי להשקעות בשוק ההון. היא מעין "שוק השקעות" המתווך בין קונים (החברות המנפיקות) למוכרים (המשקיעים). חברי הבורסה הם בנקים ובתי השקעות שקיבלו הרשאה לחיבור ישיר לבורסה לצורך ביצוע פעולות מסחר. כל אדם המעוניין לסחור בניירות ערך חייב לנהל חשבון אצל אחד מחברי הבורסה, וכל ניירות הערך הנסחרים בבורסה וכל פעולות המסחר עוברים דרך חברי הבורסה.

שוק ההון: מושגים בסיסיים

מניות

מניות הן ניירות ערך המעניקים למשקיעים שותפות בהון של החברה המנפיקה, ובדרך כלל גם רשות הצבעה באספה כללית וקבלת דיבידנדים והון מהחברה, כאשר סוג המניה מצביע על הזכויות של המשקיעים. למשל אדם הקונה מניה אחת מתוך 100 מניות של החברה יהיה הבעלים של אחוז אחד מהחברה. רוב המשקיעים בשיטה זו סוחרים למטרות רווח ולא מחזיקים במניות לטווח ארוך, משום שאפשר לקנות ולמכור מניות בכל עת וללא מחויבות לחברה שממנה המניות נקנו.

איגרות חוב

איגרת חוב (אג"ח) היא "הלוואה" שהחברה המנפיקה מקבלת, והיא מוחזרת לנותן ההלוואה בתוספת ריבית במועד שקבעו וכתבו שני הצדדים. בניגוד למניות, אג"ח אינן מקנות למלווים אחוזי בעלות בחברה עצמה, ולמעשה הן חלופה להלוואה מהבנק. נוסף על כך, לאג"ח יש תקופת סיום, ובמועד הפירעון יקבל המשקיע את הסכום שאליו התחייבה החברה. קיימים כמה סוגים של אג"ח:

  • איגרות חוב להמרה – איגרות חוב המציעות למשקיע להמיר אותן בנייר ערך אחר, לרוב מניות בחברה המנפיקה, בתום תקופת האג"ח. איגרת חוב להמרה מאפשרת לחברה המנפיקה לקחת את ההלוואה בריבית נמוכה יותר מבאג"ח רגיל, ולכן לרוב יעדיפו החברות המנפיקות להשתמש בה.
  • איגרות חוב ממשלתיות – אג"ח שהממשלה מפרסמת, כדרך לקבל הלוואה מהציבור לגופים ממשלתיים.

קרנות השקעה

אדם פרטי או חברה מנהלים את קרנות ההשקעה, והמשקיעים בה נחשבים שותפים מוגבלים. קרן השקעה מוגבלת בתקופת זמן, לרוב כעשר שנים, שבסיומה הקרן מפסיקה לעבוד. קרן ההשקעות מנהלת נכסים, משביחה אותם ומוכרת אותם ברווח. קרנות ההשקעה יכולות לעסוק בשלל תחומים:

  • קרן השקעות נדל"ן – השקעה בנכסי נדל"ן באמצעות השבחתם ומכירה או השכרה שלהם, או ניהול נכס כמו בתי דירות או קניונים. יש כמה יתרונות להשקעה בקרן נדל"ן לעומת נכס נדל"ן יחיד, ובהם תפעול הקרן על ידי מומחים ולא על ידי המשקיע עצמו, וכן פיזור הסיכון בין הנכסים השונים.
  • קרן נאמנות – קרן נאמנות נועדה להשקעה משותפת בניירות ערך. הקרן בנויה מיחידות השתתפות שהמשקיע יכול לרכוש, אשר נותנות זכויות על נכסים של הקרן וכן על הרווחים שלה. רכישת כמות גדולה יותר של יחידות השתתפות תזכה את המשקיע לכמות גדולה יותר של רווחי הקרן, בהתאם לאחוז שלהן מתוך כלל יחידות ההשתתפות. היתרון המרכזי בקרן נאמנות הוא מתן אפשרות להשקעה ובמקביל פיזור סיכונים טוב יותר מאשר בהשקעה ישירה בניירות ערך.

מדד

המדד הוא שקלול של כמה מניות השייכות לחברות מסוימות. לדוגמה, מדד "ת"א-35" מורכב מ-35 החברות המובילות בישראל. הבורסה מחשבת מדדים כדי לשקף מגמות מסחר בבורסה לפי קבוצות של ניירות ערך. המדדים מפורסמים בסוף כל יום, והם מציגים את המחיר הממוצע של ניירות ערך המשתייכים לאותה קבוצה.

תעודת סל

תעודת סל היא מעין תעודת התחייבות הנסחרת בבורסה, ומטרתה לעקוב אחר הערך של ניירות ערך או של מדד מסוים. גובה התשואה של תעודת סל מבוסס על הביצועים של המדד. המשקיע יכול לבחור לרכוש את תעודת הסל במקום המניה עצמה.

לימודי שוק ההון

אם אתם מתעניינים במסחר בשוק ההון, כדאי ללמוד את עקרונות המסחר. לימודי שוק ההון הם מקפצה לכל מי שרוצה להתחיל לסחור ולהרוויח כסף. חשוב ללמוד לפני שמתחילים לסחור כדי לדעת כיצד לזהות מגמות, היכן להשקיע, לקבוע נקודות כניסה ויציאה ולסחור בצורה חכמה.

לסיכום

שוק ההון הוא הזירה המרכזית של הכלכלה החופשית. הוא מאפשר ליזמים לבקש מימון, ולאנשים פרטיים ולחברות להשקיע בהם ולהרוויח כסף. המסחר נעשה באמצעות מכשירים פיננסיים כמו מניות או איגרות חוב, במקום הנקרא בורסה. לפני שמתחילים לסחור בשוק ההון, כדאי להירשם לקורס המלמד את הנושא כדי להכיר את עקרונות הבסיס של המסחר, לדעת כיצד לבחור במה להשקיע ולהימנע ככל האפשר מטעויות בסחר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה