מה נחשב תאונת עבודה, כיצד ומתי חשוב לפעול?



תאונות עבודה מתרחשות מידי יום, אם נפגעת בתאונה חשוב שתדע/י איך לפעול כדי לקבל את הפיצוי המגיע לך כחוק.

תאונת עבודה מוגדרת בחוק הביטוח הלאומי - כתאונה שאירעה לעובד "תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, וכעובד עצמאי - תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו". כלומר תאונה המתרחשת בזמן העבודה, ו/או במקום העבודה ועקב העבודה, ו/או סיכוני מקום העבודה

מעבר להגדרה כללית זו, החוק מפרט נסיבות רבות אשר מגדירות תאונה כ"תאונת עבודה", לדוגמה - תאונה שהתרחשה בדרך לעבודה או ממנה (מבית העובד או אף ממקום לינה); תאונה שקרתה לעובד בזמן ו/או מקום העבודה או סביבתו, כאשר ניסה להציל או למנוע נזק לגוף או לרכוש, ואפילו בזמן שהעובד סועד בהפסקה, במקום שמוסכם עם המעסיק (במגבלות מסוימות).

אלו רק דוגמאות בודדות. חשוב לזכור, כי מעבר להגדרת החוק, התפתחה במשך השנים פסיקה משפטית ענפה, אשר הרחיבה באופן משמעותי את האירועים בהם נחשבת תאונה ל"תאונת עבודה".  

 pixabay

איך אדע שהתאונה שעברתי נחשבת לתאונת עבודה?

כמו במקרים רבים התשובה אינטואיטיבית ופשוטהמתייעצים עם עורך דין לענייני תאונות עבודה. 

למה זה חשוב בכלל? 

במידה ונפגעתם בתאונת עבודה, עומדות לרשותכם אפשרויות שונות לקבלת פיצוינפגעי תאונות עבודה יכולים וצריכים לבחון את האפשרות לתבוע את המעביד, את המוסד לביטוח לאומי או את חברת הביטוח וקרן הפנסיהכך לדוגמה, אם כתוצאה מתאונת עבודה נקבעו לכם אחוזי נכות על-ידי ועדה רפואית מטעם המוסד לביטוח לאומי, תהיו זכאים במרבית המקרים גם לקצבה או למענק ולזכויות והטבות נוספות. גם בני משפחתו של אדם שנפטר מפגיעה בעבודה, זכאים להטבות שונות.

 מה הצעד הבא?

במידה והתאונה שעברתם אכן נכנסת להגדרה של תאונת עבודה (לעתים סוגיה לא פשוטה בפני עצמה), תהליך מיצוי הזכויות הינו מורכב, ודורש איסוף נתונים ומסמכים, תכנון ופעילות מותאמתטיפול אותו עו"ד המתמחים בתחום יכולים לספק.

דוגמאות לפיצויים להם זכו נפגעי תאונות עבודה

א. נהג קו חלוקה בחברה המספקת מאפים חצי אפויים, המתין לעוזרו שנכנס לאחד מסניפי הלקוח. לפתע התגלגלה אחת העגלות לעבר הנהג שחיכה בפתח הפריקה. הנהג ניסה לעצור אותה, אך זו הפילה אותו והתגלגלה עליו. הנזק הרפואי היה חמור - שברים, הגבלות תנועה, אשפוזים חוזרים, טיפולי כאב ונכות של 28%.  

המעסיק ניסה להתחמק מאחריות, אך הלקוח פנה למשרדנו. בבירור הנסיבות עלה כי לעגלה לא היו בלמים או אמצעי עצירה אחריםהוכחה לאי עמידה בנהלי בטיחות ורשלנות. לאחר איסוף ראיות, חומרים רפואיים, ניתוח חוות דעת מומחים ופירוט הנזקים, פנה העובד לבית הדין וההכרעה הסתיימה בפיצוי של מיליון לטובתו, זאת במקביל להגשת תביעה ביטוחית של אובדן כושר עבודה

ב. עובד בעל ניסיון רב בתחומו, נשכר ע"י חברת הנדסה לביצוע עבודות במסגרת פרויקט בניה. במהלך העבודה נפגע העובד בראשו ממעקה ברזל שנפל מקומה גבוהה. הוא פונה, אושפז ולאחר שישה ימים נפטר כשהוא מותיר אחריו אלמנה ושני יתומים.

משפחת העובד פנתה למשרדנו לטיפול בתביעה ומיצוי זכויותיה. לאחר איסוף כל החומרים התברר, כי חברת ההנדסה והקבלן לא נשמעו להוראות בטיחות באתר (אזהרות והרחקות מאזורים מסוכנים, גידור, חיזוק מבנה וכו') - ומכאן שהאסון יכול היה להימנע.

לאור הנתונים הנ"ל הוגשה תביעת פיצוי כתוצאה ממוות בתאונה ברשלנות (על כל ההשלכות - "שנים אבודות", נזקים רגשיים, הוצאות נלוות למקרה מוות, וחסרונו של האב במסגרת המשפחתית). במטרה להשיג את מלוא הפיצויים, נאסף חומר רב על תפקודו של האב בחייו המקצועיים והמשפחתיים, אשר פרש בפני בית המשפט את מלוא התמונה - הנזיקית והרשלנית. בסוף התהליך פוצתה המשפחה בלמעלה מ-2 מיליון ש"ח. זאת ועוד, שתי החברות טיפלו בכל הליקויים בכדי למנוע הישנות מקרים כאלה בעתיד

לסיכום  

נפגעתם בתאונה שיש לה איזושהי זיקה לעבודה? (בזמן, מקום או סביבת העבודה, בדרך אליה או ממנה וכו') – קבלו ייעוץ מקצועי ע"י עורך דין תאונות עבודה במשרדנו, לבדיקה האם מדובר בתאונת עבודה, ואם כן, מהי הדרך הנכונה והטובה ביותר למצות את מלוא זכויותיכם ולקבל את מלוא הפיצויים המגיעים לכם ולמשפחתכם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה