מה עוד אפשר לספר על התקן מירנה?



התקן תוך רחמי הופך עם הזמן ליותר ויותר פופולרי כאמצעי מניעה בקרב נערות ונשות העולם.
ישנם 2 סוגי התקנים, הורמונלי ולא הורמונלי.
מירנה הוא התקן תוך רחמי המכיל הורמונים, המשחרר באופן קבוע הורמון לרחם הנקרא לבונורגסטרל (נגזרת של הורמון פרוטסטרון).צורתו כטי, והוא עשוי פלסטיק גמיש.
במהלך השחרור הקבוע של ההורמון לרחם הוא למעשה:
מעבה את רירית צוואר הרחם כדי למנוע מהזרע להגיע לביצית ולהפרותה (מקשה גם על זיהומים נוספים לנסות ולחדור לרחם)מדקק את רירית הרחם כדי להקשות את ההשרשה.
מקשה על תנועת הזרע כדי שלא יגיע לביצית.

קרדיט לתמונה: Depositphotos

יתרונות ההתקן

התקן מירנה מספק הגנה ל-5 שנים. מדובר אמצעי מניעה יעיל, אמין, שטוב גם לנערות.אינו מכיל אסטרוגן כמו רוב הגלולות למניעת הריון ולא צריך לזכור לקחתו בכל יום.אפשר להשתמש בו גם בזמן הנקה.ניתן להסירו בכל זמן במהלך החודש.יתרונו הבולט- מביא לירידה בכמות הדימום בזמן המחזור החודשי, וגם יכול לעזור לכאבים המלווים מידי חודש בזמן הווסת (בעיקר אצל נשים הסובלות מאנדומטריוזיס).

עם זאת חשוב לזכור:

  1. ההתקן אינו מגן נגד מחלות מין.
  2. הוא יעיל ב99 אחוזים מהמקרים, זאת- אומרת, שב1% מהמקרים, אישה כן יכולה להיכנס להריון בזמן השימוש בו.
  3. דימומים והכתמות בין וסתיות יכולים להופיע עד 6 חודשים מיום הכנסת ההתקן. אך עם זאת, המחזורים הולכים ונהיים קלים יותר ולעתים נעלמים לגמרי.

איך מירנה עובדת?

ההתקן משחרר באופן קבוע הורמון Levonorgesttel  לבונורגסטרל לרחם שגורם כאמור לרירית צוואר הרחם להתעבות ולהקשות על הזרע לפגוש את הביצית.

מתי אפשר להתחיל ולהשתמש בו

ניתן להכניס את התקן המירנה בביקור רגיל אצל רופא/ת הנשים שלך. מדובר בהליך שאורך מספר דקות בלבד.מומלץ להכניסו במהלך 7 הימים הראשונים של המחזור כדי להיות מוגנת באופן מלא. אם הכנסת אותו בזמן אחר, השתמשי בקונדום למשך שבוע ימים נוספים.את ההתקן ניתן להסיר בכל זמן במהלך החודש.

 

למי ההתקן לא מומלץ?

גם אם אינך סובלת מאחד המצבים המפורטים כאן, רצוי להתייעץ לפני תחילת השימוש במירנה, כמו בכל תכשיר רפואי, עם רופא/ת הנשים שלך.אם את חושדת שאת בהריון אם סבלת או סובלת מזיהום באגן סובלת מדימומים לא מוסברים מהרחם אלרגית לאחד או יותר מהחומרים שבהתקן אם יש לך היסטוריה משפחתי של סרטן השד אם כן נכנסת להריון תוך כדי שימוש בהתקן תוך רחמי, קיים סיכון קל להריון חוץ רחמי. עם זאת ולמרות החשש, מבחינה סטטיסטית יש יותר סיכוי להריון אוטופי ללא שימוש בהתקן מאשר עם שימוש בו.

קיים גם סיכון קטן שההתקן יזוז או יפלט.

מצב זה משאיר אותך לא מוגנת. בעת ההתקנה, בקשי מרופא/ת הנשים שלך לחוש את החוטים של ההתקן, ובדקי עצמך מידי פעם כדי לוודא שההתקן במקומו. בנוסף, הקפידי לחזור מידי פעם לרופא כדי לבדוק שההתקן לא זז.

בריאות שלמה

 

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה