מה קובע החוק לגבי אופניים חשמליות?



אופניים חשמליות הן כלי תחבורה צעיר ומהיר, ואפילו כיפי. כשעוברים מרכב פרטי לאופניים עם המנוע מגלים שאין יותר פקקים, אין יותר חיפושי חנייה מייאשים וגם אין יותר הוצאות דלק מכבידות. בהשוואה להליכה ברגל היתרון הוא כמובן המרחקים הגדולים הרבה יותר שאפשר לעבור, ובהשוואה לתחבורה ציבורית היתרון המרכזי הוא העצמאות, וגם היכולת להגיע בדיוק לנקודה הרצויה. למרות שלפעמים נדמה כאילו מדובר בתחום פרוץ לגמרי, ישנם לא מעט חוקים ותקנות לגבי רכיבה על אופניים ממונעות – ובעמוד זה מפורטים הדגשים העיקריים.

קרדיט לתמונות PIXABAY

גיל מינימלי

הגיל המינימלי לרכיבה על האופניים החשמליות הוא 16. רכיבה על כלי רכב ממונע מתחת לגיל 16 מהווה עבירה, וחמור מזה, מסכנת את הרוכבים.

חובת רישיון

החל משנת 2019 ניתן לרכב על אופניים חשמליות (וגם על קורקינט חשמלי) רק אחרי מעבר מבחן תיאוריה. כמובן שבעלי רישיון נהיגה "רגיל", שכבר עברו תיאוריה, רשאים להשתמש גם באופניים החשמליות. צעירים וצעירות ללא רישיון נהיגה יכולים לבחור בין מבחן ייעודי לרכיבה על אופניים לבין מבחן תיאוריה "רגיל" (כזה שמאפשר להם בהמשך גם ללמוד נהיגה על כלי רכב אחרים ולעבור טסט). הבחינה הייעודית לאופניים כוללת 30 שאלות. ניתן לגשת לבחינה זו כבר מגיל 15 וחצי (כשכאמור הרכיבה עצמה אפשרית רק לאחר גיל 16).

רישוי אופניים חשמליות

נכון ל-2022 עדיין אין חובת רישוי לאופניים החשמליות. אמנם ישנה יוזמה לחייב גם בעלי אופניים וקורקינטיים חשמליים להתקין לוחית רישוי, אבל היוזמה עדיין לא הפכה לתקנה מחייבת. באופן דומה גם אין חובת ביטוח לכלי רכב זה, אם כי חברות הביטוח כן מציעות פוליסות ייעודיות לאופניים עם מנוע – פוליסות שמאפשרות לרכב בראש שקט.

רכיבה על מדרכה

חל איסור מוחלט לרכב עם אופניים חשמליות על מדרכות. פעולה שכזו גוררת קנס של 250 ₪, ולא פחות חשוב, מסכנת במידה ניכרת גם את הולכי הרגל וגם את הרוכב או הרוכבת עצמם. גם במעברי חצייה שאינם ייעודיים לאופניים עם מנוע אסור לרכב – יש לרדת מהאופניים, לחצות את הכביש ברגל, ורק לאחר מכן להמשיך בנסיעה.

קסדה

רכיבה במהירות שיכולה להגיע ל-25 קמ"ש חושפת את האדם לסיכונים לא מבוטלים במקרה של תאונה או אפילו "רק" נפילה. קסדה תקינה ואיכותית היא ההבדל בין פגיעה לא נעימה לבין נזק בלתי הפיך למוח. בנוסף, גם החוק מחייב חבישת קסדה בכל רכיבה ובכל גיל. אל תהמרו על החיים שלכם!

אופניים תקניות

אופניים חשמליות חייבות להיות תקניות, כלומר בעלות תו תקן. כמו כן חובה לוודא שיש בהן אמצעי בטיחות ולוודא שהם עובדים – שני פנסים (אחורי שצבעו אדום וקדמי שצבעו לבן) ופעמון או צופר. ההספק המרבי של הסוללה מוגבל ל-250 וואט, והמנוע חייב להפסיק לפעול כשמגיעים למהירות של 25 קמ"ש.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה