מונחים מעולם היין למתחילים



מבולבלים מול המלצר במסעדה? לא בטוחים מה לענות כששואלים אתכם איזה יין להביא לארוחת ערב? רבים מאיתנו מוצאים את עצמנו חסרי ביטחון בכל הקשור לעולם היינות. מדובר בתחום רחב ידיים ועמוק, המתהדר בעושר של מונחים מבלבלים שמשאירים אותנו פעורי פה. כדי לעשות קצת סדר בבלגן, הכנו לכם מדריך קצר למונחי יין שכל אחד צריך להכיר:

קרדיט תמונה: unsplash

יין אדום: יינות אדומים מיוצרים מזנים של ענבים אדומים, כמו קברנה סוביניון, מלבק ומרלו, או משילוב שלהם. צבע היין האדום נוצר כתוצאה מפיגמנט הנמצא בקליפות הענבים, המושרות עם העסיס בשלב התסיסה. מומלץ להגיש יין אדום בטמפטרטורת החדר או לאחר קירור קל, והוא בדרך כלל מצוות למאכלים כבדים ובשריים.

יין לבן: יינות לבנים מיוצרים בדרך כלל מזנים של ענבים לבנים, כגון שרדונה, ריזלינג או סוביניון בלאן. ניתן להכין גם יין לבן מענבים אדומים, אם מפרידים את הקליפות מהעסיס לפני שלב התסיסה, אך אלו יינות נדירים יותר. יינות לבנים הם קלילים ומרעננים יותר, ומומלץ להגיש אותם קרים לצד מאכלים קלילים יותר כמו פסטה ודגים.

יין יבש או חצי יבש: אלו הם מונחים הנוגעים ליינות לבנים בלבד, כיוון שכל היינות האדומים הם יבשים, לבד ממקרים נדירים ביותר. בתהליך התסיסה של היין, הסוכר עובר פירוק, וכתוצאת לוואי של התהליך נוצר אלכוהול. יינות יבשים הם כאלה שבהם כל כמות הסוכר הומרה לאלכוהול, כך שהם אלכוהוליים יותר ומתוקים פחות. בהתאמה, יינות חצי יבשים הם דלים יותר באלכוהול והם מתוקים יותר, ולכן הם נחשבים ליינות קלילים ואביביים.

עפיצות: זוהי תחושה של יובש הנוצרת בחיך לאחר שתייה של יינות מסויימים, במיוחד אדומים. העפיצות נובעת מריבוי של טאנינים ביין, שהם חומר חומצי שנמצא בקליפות הענבים ובחביות שבהן מתייבש היין.

גוף: מונח המתייחס לרמת הכובד של היין והתחושה שהוא מקנה בפה שלנו. אלמנט הגוף מושפע מרמת האלכוהוליות, המתיקות והטאניניות של היין. בדרך כלל מחלקים את גוף היין לקל, בינוני וכבד.

בלנד: יין העשוי ממספר זני ענבים.

ארומה: ריח היין, המגיע משלושה מקורות:

  1. ארומה ראשונית, שמקורה בענבים שמהם הופק היין.
  2. ארומה שניונית, שמקורה בתהליך התסיסה.
  3. ארומה שלישונית שמקורה בהתיישנות היין בחביות ובקבקוק.

מתיקות: לעיתים מוסף סוכר בתהליך הייצור של היין, אך בדרך כלל המתיקות נובעת מהסוכר הקיים בענבים באופן טבעי. רמת המתיקות של היין לרוב נובעת מהנקודה שבה נעצר תהליך התסיסה – כלומר, מהרגע שבו נקטע תהליך הפיכת הסוכר לאלכוהול.

חמיצות: טעם הנובע מהחומציות הטבעית של הענב, ומקושר בעיקר עם יינות לבנים.

מרירות: מקור המרירות ביין הוא בקליפת הענב והחרצנים שלו. בנוסף, ישנם זני ענבים בעלי אופי מריר יותר מלכתחילה. מרירות ביין היא טעם נרכש, אך יש להיזהר שלא תהיה רבה מדי.

טרואר: זהו מונח צרפתי המתייחס לכל הגורמים שעשויים להשפיע על הענבים בעת גידולם בכרם. גורמים אלה כוללים את סוג הקרקע, כמות המשקעים השנתית, טמפטרטורה, מרחק מהים ועוד. רבים מגומרי הטרואר משתנים משנה לשנה באותו איזור, מה שיכול לגרום לכך שיינות שמיוצרים בשנים שונות יכולים להיות בעלי טעם, איכות ואופי שונים מאוד.

סומליה: סומליה הוא מלצר היין, שתוכלו למצוא במסעדות מסויימות. תפקידו לסייע ללקוחות למצוא את היין המתאים להם, ואף להתאים אותו למנות שהם אוכלים.

דיקנטר: זהו כד זכוכית המיועד להגשת יינות. הדיקנטר הוא בעל גוף רחב במיוחד, דבר המאפשר ליין לבוא במגע עם כמות רבה של חמצן, ובכך למצות את כל התכונות הגלומות בו. זו פעולה חשובה במיוחד ליינות אדומים ששהו בבקבוק במשך שנים רבות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה