מי אמר מכונית מאבו דאבי ולא קיבל?



הסכם השלום עם האמירויות הכניס את ישראל לראשונה בתולדותיה למצב בו אפשרות של נורמליזציה כלכלית וחברתית עם סביבתה הקרובה נראית כמו אפשרות ריאלית. ההזדמנויות הכלכליות הנגזרות מההסכם משמעותיות מאוד וכוללות תחומים רבים. אחד מהתחומים הללו הוא שוק הרכב.

unsplah

הסכם השלום וההזדמנויות הכלכליות הבאות עמו

הסכם השלום עם איחוד האמירויות כולו, ואבו דאבי בפרט, הפך את ישראל לשותפה של אחד מהכוחות הכלכליים העולים בעולם. איחוד האמירויות הוא למעשה איחוד של נסיכויות קטנות, הנשלטות באופן ריכוזי למחצה. בעבר, רוב ההון של המדינות הללו היה כתוצאה משאיבה של מאגרי הנפט האדירים שבשטחן. עם הזמן, כאשר מאגרים אלו החלו להידלדל, חיפשה אבו דאבי דרכים לגוון את המקורות הפיננסיים שלה, והשקיעה סכומי ענק בבניית תשתיות תיירות, ויצירת אזור עסקים גדול ופורה. אחד הדברים אשר משך חברות רבות להשתקע באבו דאבי, הוא היעילות של התהליכים הבירוקרטיים, אשר נועדו להקל על כל אדם הרוצה בכך לפתוח עסק במדינה. תהליכים אלו באו לידי ביטוי בין השאר בנייה של אזור סחר חופשי, הכולל את אחד מהנמלים הגדולים בעולם, ומעביר כמויות אדירות של סחורות בין המזרח והמערב.

 

מהפכת הייבוא המקביל

בעוד שיבואנים ויצואנים רבים פועלים כדי לקבל דריסת רגל בשוק החדש והפורה של האמירויות, נדמה שאחד התחומים העיקריים שירוויחו מהמהלך בטווח הזמן המיידי הוא שוק הרכב בישראל. מחירי הרכבים בישראל הם מהגבוהים בעולם, זאת בשל מיסוי אגרסיבי של המדינה, ריחוק סביבתי ופוליטי המחייב שילוח רכבים למסעות ארוכים דרך הים, ומונופול של כמות יבואנים מצומצמת. כדי להקל מעט על נטל המחירים, אישרה המדינה יבוא מקביל של רכבים לישראל. יבוא מקביל הוא למעשה ייבוא של רכבים שלא דרך הצינורות הרגילים של היבואן המורשה על ידי החברה המייצרת. היבוא המקביל נקבע עד כמות סף של רכבים לכל יבואן, אך המהלך למעשה כשל, ופעל בעיקר בשוק רכבי היוקרה. הסיבה העיקרית לכך הייתה שסוחרי רכבים ברחבי העולם, לא היו מעוניינים למכור רכבים שלא דרך היבואן המורשה, זאת כדי לא להסתבך עם חברות הייצור. הסכם השלום עם אבו דאבי עשוי לשנות זאת, בשל הכמות העצומה של רכבים העוברים בשערי הנמל שלה. יתכן ובעתיד תוכלו לרכוש רכב מיבואן במפרץ, ולהתחיל לנהוג בו בישראל מיד אחרי שסיימתם לחתום על ביטוח מקיף.

 

כיצד מדינה ללא ייצור עצמי של רכבים הפכה לאחת המובילות בתחום?

הנמל העצום של אבו דאבי הפך אותה לצומת מרכזי בייבוא וייצוא הסחורות העולמי. כדי להיכנס חזק לתחום הרכב, תחום אשר כולל משלוחים רבים ויוקרתיים, הקימה אבו דאבי מרכזי אחסון ותחזוקה המסוגלים לשמור בכל רגע נתון עשרות אלפי רכבים לפני שילוח. רכבים אלו נקנים באופן כמעט סיטונאי מהיצרנים, ומשווקים למדינות רבות בעולם. מדובר בייבוא לשם ייצוא, אשר יצרניות הרכב אינן מתייחסות אל יעדיו הסופיים. כך, הן מסוגלות להגיע לארצות רבות אשר אין להן עימן הסכם מכירה, ולפתוח שווקים חדשים לכלי הרכב שלהן.

 

חלקי חילוף וכלי רכב חשמליים

העתיד בכל הנוגע לסחר ברכבים עם מדינות המפרץ, נמצא בין השאר בשוק הרכבים החשמליים וחלקי החילוף. חלקי החילוף בישראל הם מהיקרים ביותר בעולם, ואין מקום טוב כמו נמל קרוב אשר עוברים בו חלקי חילוף בכמות כמעט דמיונית כדי לאפשר יבוא זול וחסכוני. בכל הנוגע לכלי רכב חשמליים, אבו דאבי הקימה בשנים האחרונות אזורי תחזוקה ייעודיים לנושא, כך שהיא תוכל לשמור על הגמוניות גם אם כלים אלו יהפכו להיות הנורמה.

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה