מכירת דירת ירושה בין אחים



טלו מקרה בו אחים שקיבלו דירה בירושה אינם מסתדרים ביניהם. מה בידם לעשות ומה נכון לעשות? האם עדיף להם לבצע פירוק שיתוף בדירת ירושה, מכירה לאחד מהם, העברה ללא תמורה או בכלל לבצע חלוקה שונה באמצעות הסכם חלוקת עיזבון? במאמר זה נשווה בין האופציות השונות

freefix

פירוק שיתוף בדירת ירושה

יורשים שאינם מסכימים ביניהם על ניהול הדירה, כגון האם להשכיר או למכור או לגור בה, מי יטפל בדירה וכו', יכולים להחליט על פירוק שיתוף בין יורשים. כמובן שעדיף פירוק שיתוף בהסכמה, כך שלא יווצר קרע משפחתי. הדרך הנכונה היא לערוך הסכם פירוק שיתוף בין יורשים בו יקבע כי אח אחד יקבל דירה א', ואח שני יקבל דירה ב', או אח אחד יקבל כסף והשני דירה. אם ההסכם נעשה לפני חלוקה ראשונה של נכסי העיזבון, זה למעשה הסכם חלוקת עיזבון, ואז למרות שהמהלך נראה כמו מכירה, אין חובה בתשלום מס שבח ומס רכישה. אם הסכם כזה נערך לאחר חלוקה ראשונה של העיזבון זו מכירה החייבת במס שבח ורכישה, אלא אם כן יש זכאות לפטורים שונים, כמו פטור ממס שבח במכירת דירת ירושה, פטור דירה יחידה ועוד.

פירוק שיתוף יכול להיעשות גם בדרך של הגשת תביעת פירוק שיתוף בדירת ירושה כשבסוף ההליך הדירה תימכר לאחד היורשים או לקונה חיצוני. גם במקרה זה יש מס שבח ומס רכישה. מאחר שיש פטור ממס שבח במכירת דירת ירושה יחידה, יש לבדוק עם עו"ד ירושה כיצד להנות מפטור זה בביצוע מכירה.

העברה דירה במתנה

תכנון נוסף שניתן לשקול הינו העברת דירה ללא תמורה מאח אחד לשני. העברת דירה במתנה לקרוב אינה חייבת במס שבח, וחייבת רק בשיעור שליש ממס הרכישה שהיה משולם אילו הייתה זו רכישה. העברה לאח פטורה רק אם זו דירה שהתקבלה מההורים, ורק אם לא שולמה שום תמורה. עורך דין לענייני ירושות יכול לייעץ לכם גם כיצד לקבל פטור ממס שבח בהעברת דירה ללא תמורה. כמובן שבתכנון זה צריך לבדוק לא רק את הענייני המיסוי אלא גם שכל אח קיבל את המגיע לו בירושה.

מכירת דירת ירושה בין אחים

מכירה של דירה שהתקבלה בירושה לאחד האחים הוא פתרון לגיטימי למצב בו אין תמימות דעים בין היורשים. גם במצב זה חובה לתכנן היטב את נושא מיסוי מקרקעין. יש להתייעץ עם עוה"ד על אופן ביצוע המכירה ומתי לעשות את המכירה. מכירה לפני חלוקה ראשונה, תמורת כסף שיש בעיזבון, יכולה להיחשב לחלוקת עיזבון ולכן פטורה ממס שבח ומס רכישה. מכירה לאחר מכן עלולה להיות חייבת במס, אלא א"כ ינוצל פטור כמו פטור ממס שבח במכירת דירת ירושה או מכירת דירה יחידה.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה